دانشگاه شیراز درشمار ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا

دانشگاه شیراز درشمار ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا

براساس رتبه‌بندی کیواس ۲۰۲۳، دانشگاه شیراز در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار دارد.

دکتر منصوره صراطی مدیر گروه رتبه‌بندی ISC گفت: نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ کیو اس، در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ (۸ Jun) منتشر شد. در این رتبه‌بندی ۱۴۲۲ دانشگاه از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دکتر صراطی ادامه داد: در رتبه‌بندی اخیر کیو اس ۶ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۳۸۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۴۳ به ترتیب دانشگاه‌های اول و دوم ایران هستند و دانشگاه تهران با رتبه ۵۱۰-۵۰۱ در رتبه سوم قرار دارد. دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه ۵۴۰-۵۳۱، دانشگاه شیراز با رتبه ۸۰۰-۷۵۱ و دانشگاه شهید بهشتی با رتبه ۱۲۰۰ -۱۰۰۱ دیگر دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی هستند.

دکتر منصوره صراطی مدیر گروه رتبه‌بندی ISC افزود: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین‌المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین‌بار رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه‌بندی‌های بین‌المللی خود انجام داد.

در گزارش اخیر رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲، تعداد ۶۱۶ دانشگاه از ۳۱ کشور رتبه‌بندی شده‌اند و از ایران تعداد ۵۸ دانشگاه حضور داشته‌اند که ۶ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته ۴۷ دانشگاه بوده است.

دکتر صراطی خاطرنشان کرد: روش‌شناسی این رتبه‌بندی همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه‌ی بین‌المللی (۷.۵) بهره جسته است. با این حال در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی پس از محاسبه امتیازات براساس شاخص‌ها نتایج کسب شده را بر اساس دانشگاه‌های موجود در این رتبه بندی باز تنظیم می‌کند.

عملکرد دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی جهانی کیو اس در سال‌های مختلف در جدول زیر نشان داده شده است.