دام‌هایی که فاضلاب می‌نوشند!

تهدید سلامت و مرگ جانوران و حتی انسانها از اتفاقات شومی است که خشک شدن رودها به بار می‌آورد

دام‌هایی که فاضلاب می‌نوشند!

زهرا یوسفی/ هر چه از پیامد خشکیدگی رودخانه‌ها و نهرها و در مجموع، منابع آبی بگوییم هنوز هم کم است. آسیبهای زیست محیطی، بیابان زایی، مرگ کشاورزی، نشست زمین و بحران ریزگردها، همه‌ی آن بلاهایی نیست که خشکی رودها بر سر زمین آوار می‌کند. تهدید سلامت و مرگ جانوران و حتی انسانها نیز از اتفاقات شومی است که خشک شدن رودها به بار می‌آورد. وقتی سیاستها و طرح‌های اجرایی اشتباه از سوی دولتها، کرخه پرآوازه  دیروز با آن پیشینه تاریخی و باستانی را به حال نزار امروز دچار کرد، دور از انتظار هم نبود که دام‌های تشنه در روستاهای پیرامون این رود مرده، برای رفع عطش سراغ منابع آبی آلوده را بگیرند.
روستاهای «خطور، یزدنو و سعدون یک و دو» از توابع شهرستان هویزه از جمله نقاطی هستند که دام‌های آن در نبود آب از جوی فاضلاب این منطقه سیراب می‌شوند!
به تازگی انتشار ویدیویی تاسف بار در فضای مجازی توجه کاربران را به خود جلب کرده است که در آن گوسفندان زیادی با نظارت چوبان خود، سر در جوی فاضلاب فرو برده و رفع تشنگی می‌کنند.
جای تاسف است که کرخه، سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفیدرود به شمار می‌رود که به تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق می‌ریزد اما به مدد سیاستهای اشتباه، اکنون مرده رودی است که در جوارش مرگ تکثیر می‌شود.