داریوش خُنجی و ایناریتو در رقابت اسکار خارجی

داریوش خُنجی و ایناریتو در رقابت اسکار خارجی

جدیدترین ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریو» به عنوان نماینده سینمای مکزیک در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب شد.

«باردو» یا «وقایع‌نگاری اشتباه مُشتی حقیقت» که امسال در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد، از ۲۷ اکتبر در مکزیک و از ۴ نوامبر در آمریکا اکران عمومی می‌شود و از ۱۶ دسامبر نیز در سامانه نمایش نتفلیکس عرضه خواهد شد.

فیلم اسپانیایی زبان «باردو» که شخصی‌ترین فیلم «ایناریتو» محسوب می‌شود، نخستین ساخته این کارگردان مکزیکی پس از  فیلم «بازگشته» در سال ۲۰۱۵ به حساب می آید و همچنین اولین فیلم کاملا مکزیکی زبان وی، پس از فیلم «عشق سگی» در سال ۲۰۰۰ محسوب می‌شود. 

«باردو» یک کمدی نوستالژیک درباره یک روزنامه‌نگار و مستندساز مشهور مکزیکی که برای مواجهه با گذشته خودش و واقعیت کنونی کشورش به مکزیک بازمی‌گردد. فیلمبرداری این فیلم پائیز سال گذشته به پایان رسید و مدیریت فیلمبرداری آن را داریوش خنجی بر عهده داشته است. 

داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی-فرانسوی نامزد جایزه اسکار که سابقه کار با فیلمسازان بزرگی چون «دیوید فینچر»، «وودی آلن»، «وونگ کاروای»، «سیدنی پولاک» و «میشائیل هانکه» را در کارنامه دارد برای نخستین بار با «ایناریتو» در فیلم «باردو» همکاری کرده است. 

«ایناریتو» هم تاکنون برنده پنج جایزه اسکار شده است؛ دو بار برای بهترین کارگردانی (بازگشته، ۲۰۱۶؛ بردمن، ۲۰۱۵)، دو بار برای بهترین فیلم (بازگشته، ۲۰۱۶؛ مرد پرنده، ۲۰۱۵)، و یک بار برای بهترین فیلمنامه (مرد پرنده، ۲۰۱۵).

آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) است. فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزدهای نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.

مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.