مجازات‌های جایگزین حبس در فارس

مجازات‌های جایگزین حبس  در فارس

دادستان مرکز استان فارس و معاونین وی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس و سایر قضات دادسرای شیراز ضمن بازدید و سرکشی از بازداشتگاه مرکزی شیراز نشست کاهش جمعیت کیفری زندان ها را با حضور مدیرکل زندان های استان، معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس، رئیس اداره قضایی و اجرای احکام و رؤسای زندان های شیراز برگزار کردند.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدصدراله رجایی نسب، معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس گفت: بازدید قضات از زندان ها در راستای کاهش جمعیت کیفری اثربخش است و انتظارمی رود با تغییر نگرش همکاران قضایی برای جرایمی که آسیبی از طرف آنها متوجه جامعه نمی شود، مجازات های جایگزین حبس در صدر احکام لحاظ، تا مجازت حبس به حداقل ممکن برسد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز گفت: در راستای تأکیدات مسؤلان قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان فارس برنامه هدفمند بازدید قضات از زندان ها و رسیدگی به مشکلات زندانیان در دستورکار قرار دارد و کلیه پرونده های زندانیان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا افراد مشمول از ارفاقات قانونی بهره مند شوند.

سیدمصطفی بحرینی افزود: به منظور کاهش جمعیت کیفری، می توانیم از مجازات های جایگزین حبس، مرخصی به محکومان واجد شرایط، آزادی مشروط، اشتغال زندانیان، تعلیق مجازت، استفاده از ظرفیت ماده 62، پابند الکترونیک و دستورالعمل ساماندهی زندانیان وغیره استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: ارفاقات قانونی درنظر گرفته شده شامل مرتکبین جرائم خشن، خاص،مهم و سارقین نمی شود و سیاست دستگاه قضا، برخورد قاطع با این مجرمین است.

مدیرکل زندان های استان فارس هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زندان ها و اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح و بازپروری زندانیان از تعامل مناسب ومطلوب دستگاه قضایی استان با مجموعه زندان ها قدردانی کرد و گفت: سال گذشته تعداد 3421زندانی از ارفاقات قانونی همچون؛ آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و تخفیف مجازات بهره مند شدند و از این تعداد 1064نفر با آزادی مشروط از زندان ها آزاد شدند.

اسحاق ابراهیمی افزود: هم اکنون 3599 نفر از زندانیان در کارگاه های بیرون مشغول به کار هستند انتظار می رود این آمار به منظور تکمیل فرایند اصلاح و تربیت و توانمندسازی زندانیان و ایجاد زمینه درآمد برای آنها افزایش یابد.

وی گفت: در 6 ماهه اول سال جاری نیز تعداد 4704 مورد، قضات از زندان های استان بازدید و مشکلات زندانیان را به صورت چهره به چهره رسیدگی کرده اند.

مدیرکل زندان های استان فارس اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری، مراجع قضایی استان با آزادی مشروط 519نفر، استفاده از پابند الکترونیک برای 712نفر، تخفیف مجازات 921نفر، تعلیق اجرای مجازات برای 467نفر و انتقال290نفر از زندانیان به محل سکونتشان موافقت کرده اند.

ابراهیمی یادآور شد: انتظار می رود قضات در پذیرش اعسار محکومان مالی توجه بیشتری داشته باشند و در رسیدگی به پرونده این محکومان تسریع شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با حضور مدیرکل زندان ها و معاونین وقضات دادسرای شیراز ضمن بازدید و سرکشی از بازداشتگاه مرکزی شیراز مشکلات قضایی زندانیان را مورد بررسی قرار دادند.