خوزستان بزرگترین استان عشایری کشور

خوزستان بزرگترین استان عشایری کشور
ضرورت دارد همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به حل مشکلات عشایر همکاری لازم داشته باشند

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: خوزستان با دارا بودن جمعیت عشایری بالغ بر ۴۰ هزار خانوار و ۱۷۰ هزار نفر بزرگترین استان عشایری کشور است.

سید هدایت الله موسوی در نهمین جلسه شورای عشایری خوزستان با بیان اینکه این استان میزبان عشایر ۱۰ استان کشور است، عنوان کرد: به زودی کوچ عشایر به خوزستان آغاز می‌شود به همین دلیل با توجه به مشکلات عشایر، ضرورت دارد همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به حل مشکلات عشایر همکاری لازم داشته باشند.

او با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌های دولتی برای اجرای قانون خدمات جامع عشایری ادامه داد: نیازمندی‌های مناطق عشایری خوزستان استخراج و به دستگاه‌های اجرایی برای بهبود خدمت رسانی به عشایر ارایه شده که ضروری است دستگاه‌هایی که در این زمینه کم کاری دارند به تعهدات خود عمل کنند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: جمعیت عشایر ورودی به خوزستان بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر در قالب ۳۹ هزار و ۵۶۰ خانوار شامل ۱۱ ایل و طایفه مستقل است که این جامعه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار راس، ۶۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۹ هزار هکتار باغ و نخلستان در اختیار دارند.

آقای موسوی توجه به کار فرهنگی در مناطق عشایری را ضروری دانست و ادامه داد: به دلیل اینکه این قشر از جامعه هیچ متولی فرهنگی ندارد کم کاری‌های فرهنگی در مناطق عشایری استان وجود دارد که ورود دستگاه‌های مختلف فرهنگی در این زمینه ضروری است.

او با بیان اینکه عشایر ورودی به خوزستان در یک هزار و ۵۵ استقرارگاه در ۲۵ شهرستان این استان مستقر می‌شوند، گفت: ۳۳ صندوق خرد زنان عشایر جهت توانمندسازی بانوان برای راه اندازی طرح‌های تولیدی و اشتغالی ایجاد شده که تا کنون بیش از ۱۰۰ اشتغال پایدار برای زنان فعال این صندوق ایجاد شده است.

موسوی ادامه داد:  ۳۵ درصد تولیدات صنایع دستی، ۳۰ درصد دام سبک و ۲۵ درصد از گوشت قرمز خوزستان توسط عشایر استان تامین می‌شود.

به گفته مدیرکل امور عشایر خوزستان، عشایر چهار درصد جمعیت خوزستان را شامل می‌شود، ولی سهم ناچیزی در اعتبارات ملی و استانی دارد.

موسوی گفت: اعتبارات مصوب امور عشایر خوزستان در سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۲۰ میلیارد ریال بود که تنها ۶۴۰ میلیارد ریال آن معادل ۶۵ درصد تخصیص داده شد به همین دلیل بسیاری از طرح‌های مناطق عشایری استان نیمه تمام باقی مانده است.

او ادامه داد: نگهداری ۲۳۵ کیلومتر راه، احداث ۴۲ کیلومتر و تکمیل ۱۷۴ کیلومتر راه عشایری، آبرسانی سیار به میزان ۱۵۷ هزار مترمکعب از جمله اقدام‌های انجام شده در مناطق عشایری استان در سال گذشته بوده است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان می‌گوید: بیمه ۹ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری، برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی و همچنین اجرای ۲ هکتار کشت گیاهان دارویی توسط زنان عشایر شاغل در صندوق‌های خرد از دیگر اقدام‌های انجام شده در مناطق عشایر‌ی خوزستان بوده است