خوراکی‌های خوزستان در رمضان

خوراکی‌های خوزستان در رمضان

ماه رمضان همیشه بین مسلمانان با آیین‌ها و رسم‌های مختلفی همراه بوده و ایران به‌دلیل داشتن اقوام و طوایف مختلف، رنگین‌کمانی از آداب، رسوم و غذاهای متنوع است که در هر نقطه از کشور دیده می‌شوند.

غذاها اغلب به عنوان نشانه هایی از هویت قومی یا ملی یک منطقه ارزش گذاری می شوند. مسافرانی که برای نخستین بار به یک شهر سفر می کنند، می دانند با خوردن غذاهای محلی و بومی آن منطقه می توانند به بسیاری از خصوصیات زندگی مردم پی ببرند و غذاها نشان دهنده ی بسیاری از ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک منطقه اند.

یک پژوهشگر حوزه ی مردم نگاری فرهنگ استان خوزستان با تأکید بر این که غذاهای عربی در اهواز مانند غذاهای ایرانی استفاده می شوند، گفت: یکی از باورها و اعتقادات هر قوم و ملتی، پخت غذاهای بومی است. در میان مردم خوزستان در ماه مبارک رمضان، پخت غذاهای خاصی مرسوم است.

قاسم منصور آل کثیر ادامه داد: در رمضان غذاهای مخصوصی در اهواز پخته می شوند؛ غذاهایی مانند « محلبیه» (فرنی) ، « سمبوسه» ، « هریس» ، « تشریبه» که بیشتر عرب های خوزستان آن ها را می شناسند و « ماقوده» که از نشاسته درست می شود، در سفره ی افطار خوزستانی ها معمولا وجود دارد.

او « الگیمات» را نوعی دیگر از غذاهای سنتی مردم خوزستان دانست و گفت: « الگیمات» شبیه زولبیا و بامیه است، اما اندکی تفاوت در روش تهیه ی آن وجود دارد. این خوراکی های شیرین در کنار قهوه ی تلخ عربی لذتی دوچندان دارند. اهوازی ها علاقه ی زیادی به نوشیدن قهوه ی تلخ دارند و نوشیدن قهوه در شب های رمضان مرسوم است.

وی اظهار کرد: « هریس» و « سمبوسه» هم از جمله غذاهایی است که مردم عرب به آن ها علاقه مندند. در چند سال اخیر نیز بازار معروف به بازار « لشکرآباد» محل فروش فلافل شده و هنگام افطار، این بازار محل تجمع بسیاری از مردم است.

او « مرگ بامیه» یا « خورشت بامیه» را یکی از غذاهای قدیمی مرسوم در میان مردم خوزستان دانست که بیشتر در ماه مبارک رمضان در سفره ی افطار دیده می شود.

آل کثیر بیان کرد: با توجه به غلبه ی دامپروری در منطقه، عنصر اصلی و محوری غذاهای این منطقه را گوشت تشکیل می دهد و پس از گوشت، خرما برای مردم، نقش محوری در تولید خوراکی دارد. همچنین برخلاف تصور عمومی در دوره ی کنونی، این منطقه محل مناسبی برای کشت برنج است و برنج به خوبی در آن عمل می آید.

او گفت: با وجود این مواد اولیه، می توان شیرینی یا غذایی کامل با مواد اولیه شامل خرما و روغن حیوانی با نام « شعث» تهیه کرد. همچنین « غوزی» کبابی از گوشت گوسفند است که روش پختی کاملا متفاوت با کباب های معمولی دارد.

این پژوهشگر حوزه ی مردم نگاری فرهنگ خوزستان افزود: همه ی این موارد از جمله رسوم رایج بین عرب های استان خوزستان است. خوزستان یکی از استان هایی است که گونه های مختلف فرهنگ ها را دارد که در طول سال، آیین ها و رسوم مختلفی را اجرا می کنند.