خلیج فارس به دریای سیاه می‌رسد

تا قبل از پایان سال مرحله آزمایشی این طرح انجام می‌شود

خلیج فارس به دریای سیاه می‌رسد

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از توافق سه جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و اتصال خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد.

جواد هدایتی اظهار داشت: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل و نقل جاده‌ای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم  تا در راستای همگرایی منطقه ای کریدور جدید ترانزیتی را ایجاد کنیم.

وی افزود: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تاکنون اجرایی نشد و طرفین هیچگاه به اتفاق نظری نرسیدند.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح می‌تواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند، ادامه داد: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چرا که ایران از طریق خلیج فارس به آب‌های آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم را در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقلی‌شان تلاش‌های بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم.

عبور آزمایشی کالاهای اساسی

هدایتی گفت: بر اساس توافقی که با مسئولان حمل و نقل دو کشور کردیم،  قرار شد عبور آزمایشی از این مسیر را بررسی کنیم و حداقل یک ناوگان از هر کشور از مبداء ایران بارگیری شده و کالاهای صادراتی ایران را به مقصد برسانند. این کالاها از آستارا وارد آذربایجان شده و از طریق بنادر گرجستان از دریای سیاه قرار است به بلغارستان یا دیگر کشورهای اروپای شرقی اعزام شوند.
وی اضافه کرد: تلاش مان این است که تا قبل از پایان سال مرحله آزمایشی این طرح انجام شود و بر اساس نتایجی که از آن بدست می‌آید، آسیب شناسی لازم صورت گرفته و نهایتاً در نشست سه جانبه نهایی بین سه کشور، ساز و کاری را ایجاد کنیم تا هزینه‌ها و زمان حمل کاهش پیدا کند و بتواند به عنوان مسیر تجاری قابل اتکاء در اختیار ایران و دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد.