خرمشهر آزاد در حسرت آبادی!

خرمشهر آزاد در حسرت آبادی!

سیما زعفرانچی/ «شنوندگان عزیز توجه فرمایید! شنوندگان عزیز توجه فرمایید! خونین‌شهر، شهر خون، آزاد شد». این‌ها جمله‌هایی‌ به یاد ماندنی است که هر ساله در سوم خرداد از رسانه‌ها پخش می‌شود و شنونده را به خرداد سال 1361 می‌برد. بعد از این همه سال، هنوز شنیدن این خبر لذت‌بخش است و مو به تن آدم سیخ می‌کند. حتی برای ماهایی که آن زمان نبودیم و فقط تاریخش را خواندیم و تصاویرش را دیدیم.

حال در سال 1401 هستیم. 40 سال از آزادسازی خرمشهر گذشته و احتمالا باید اخبار خوشایندی بشنویم از سرزمینی که روزی سینه سپر کرد در برابر دشمن. منابع خبری را که زیر و رو کنیم، گزیده اخباری به شرح زیر به دست می‌آید:

خوانندگان عزیز توجه فرمایید: خرمشهر، زیر گرد و غبار مدفون است و هوایی برای تنفس ندارد.

خوانندگان عزیز توجه فرمایید: آب خرمشهر ناسالم است و مردمش با انواع بیماری و حساسیت‌های پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوری که اخبار تلاش برای تامین آب شرب این منطقه در سال 1401 به عنوان خبری خوش دست به دست می‌شود!

خوانندگان عزیز توجه فرمایید: با وجود اینکه خوزستان جزو مناطق دارای ظرفیت اشتغال‌زایی به شمار می‌رود، نرخ بیکاری جوانان در خرمشهر بیداد می‌کند و آنها را به شهرهای دور و نزدیک می‌کوچاند در حالی که دکل‌های نفتی به مردم دهن کجی می‌کنند.

خوانندگان عزیز توجه فرمایید: جاده‌های اهواز و خرمشهر هر روز قربانی می‌گیرد و به جاده‌های مرگ معروفند چرا که حداقل استانداردهای لازم را ندارد. گویی خاک این منطقه از خون سیر نمی‌شود.

خوانندگان عزیز توجه فرمایید: مناطقی از خرمشهر جزو بافت مخروبه از جنگ به شمار می‌رود که همچنان چشم به راه مساعدت‌هایی برای بازسازی و نوسازی هستند.

توجه فرمایید که شبکه فاضلابی خرمشهر فرسوده و غیراستاندارد است و مردم این شهر سالهاست با مشکل پس زدگی‌های مداوم فاضلاب در خیابان‌ها مواجه‌اند و بارش رحمت الهی اغلب اوقات به بلای آسمانی تبدیل می‌شود.

خوانندگان عزیز، اخبار از این دست زیاد است و می‌توان فهرست بلند بالایی از آن تهیه کرد. سوم خرداد را «روز ایثار و مقاومت» نامیدند، به خدا سوگند که صفات با مسمایی است برای مردمان صبور این دیار که سهمشان از این روز، جشن و پخش کلیپ‌ها و سرودهای افتخارآمیزی است که احتمالا بدتر داغ دلشان را تازه می‌کند از مشاهده روزانه کمبودها و محرومیت‌ها. به ما گفته‌اند که خرمشهر را خدا و رزمندگان آزاد کردند اما هیچکس نگفت چه کسی قرار است این خاک را آباد کند!

عکس‌ها: برنا قاسمی