خاموشی تابستان در شیراز صفر شد

خاموشی تابستان در شیراز صفر شد
گذر از پیک مصرف تابستان امسال با موفقیت کامل انجام شده است

پس از سه سال که مشترکان برق در بخش‌های مختلف، همزمان با آغاز فصل گرما، متحمل خاموشی‌های نوبتی شده و به تناسب مجبور بودند حتی تا چهارساعت در هر روز بی برقی را آن هم در ساعات گرم روز تحمل کنند، امسال شاهد کاهش خاموشی متوسط و صفر شدن خاموشی در بخش خانگی و تجاری در محدوده توزیع برق شیراز بودیم.

از اواسط سال گذشته مدیران توزیع نیروی برق شیراز و استان فارس، نسبت به تلاش و برنامه‌ریزی برای کاهش میزان خاموشی‌ها به ویژه در بخش‌های خانگی و تجاری، وعده‌هایی را به مردم دادند و ابتدای امسال، به استناد تاکیدات وزیر نیرو، تامین برق مورد نیاز مشترکان خانگی را به عنوان خط قرمز تعیین کردند؛ وعده‌ای که علیرغم همه محدودیت‌ها، اجرایی شد. به گونه‌ای که مشترکان بخش‌های خانگی و تجاری، حتی یک ساعت خاموشی برنامه‌ریزی شده را تجربه نکردند؛ اگرچه بروز برخی مشکلات و حوادث در شبکه توزیع، منجر به بروز بی برقی در نقاطی شد. موضوعی که تلاش برای مدیریت آن هم جزو برنامه‌های اجرایی شده قرار داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز، تحقق وعده وزارت نیرو در تامین انرژی مورد نیاز مشترکان در ایام تابستان را مرهون تلاش گسترده و برنامه‌ریزی شده صنعت برق و همراهی مشترکان در بخش‌های صنعت، کشاورزی، اداری، تجاری و خانگی دانست و گفت: امسال و به رغم پیش‌بینی‌ها، در محدوده تحت مدیریت این شرکت برای نخستین بار، افزایش مصرف در بخش خانگی نداشتیم.

محمدرضا سلاحی با قدردانی از مشترکان خانگی، به واسطه مدیریت مصرف انرژی برق در تابستان امسال، عنوان کرد: امسال و با وجود اینکه گرم شدن هوا زودتر از سال‌های گذشته و از اواخر اردیبهشت شروع شد و شاهد افزایش حدود یک درجه‌ای در میانگین گرمای هوا و تعدد روزهای گرم سال بودیم، اما به واسطه همراهی مردم، میزان مصرف برق در بخش خانگی افزایشی نداشت و از طرفی تعداد مشترکانی که میزان مصرف آنها مطابق الگوی تعیین شده و کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود هم، افزایش داشت.

سلاحی با اشاره به اینکه سال گذشته، بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف برق به مشترکان خوش مصرف و کم مصرف در محدوده توزیع نیروی برق شیراز پرداخت شد، افزود: امسال با توجه به تمام نشدن فصل گرما، هنوز این عدد مشخص نشده اما گمانه زنی‌ها نشان‌دهنده افزایش میزان پاداش است.

او با بیان اینکه، گذر از پیک مصرف تابستان امسال با موفقیت کامل انجام شده است، گفت: این موضوع حاکی از اجرایی شدن یک اقدام جهادی و متکی بر همکاری و تعامل مطلوب مردم بود؛ در این مسیر، رسانه‌ها همکاری خوبی در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسای و آگاهی بخشی داشتند که منجر به توسعه فرهنگ مدیریت مصرف شده است.

سلاحی اضافه کرد: براساس برآوردهای سالانه، امسال هم انتظار افزایش ۵ تا ۶ درصدی مصرف برق خانگی، پیش بینی شده بود، اما تاکنون نه تنها این میزان افزایش را نداشتیم بلکه در ساعاتی با کاهش مصرف هم مواجه بوده‌ایم؛ البته در بخش‌های کشاورزی و صنعت، به عنوان مشترکان مولد، شاهد افزایش مصرف نسبت به سال گذشته هستیم که این موضوع با توجه به سیاست حمایت از تولید با هدف ارتقاء توان اقتصادی، نکته مثبتی ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با یادآوری اینکه، مدیریت پیک بار در ایام تابستان، بدون افزایش میزان تولید انرژی و با یک برنامه‌ریزی صحیح و همراهی همه مشترکان عملیاتی شده است، عنوان کرد: امسال بر خلاف سال‌های گذشته، خاموشی در بخش‌های کشاورزی و صنعت هم مدیریت و برنامه‌ریزی شده بود، به طوریکه صنعتگران تنها یک روز در هفته خاموشی را تجربه کردند و این موضوع نیز با هماهنگی و همراهی این بخش از مشترکان اجرایی شد، به طوریکه تاثیر منفی بر روند تولید به دنبال نداشت.

سلاحی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی هم، به گونه‌ای برنامه ریزی شد که هر مشترک در ساعات پیک بار یعنی زمانی که آبیاری مزارع و باغ‌ها، کمترین میزان بازدهی را به دلیل تاثیر گرما بر حجم تبخیر آب داشت، اعمال شد و در ازای آن، مشترکان این بخش از مزیت برق رایگان برای باقیمانده ساعت‌های شبانه روز بهره مند شدند.

این مقام مسئول در عین حال گفت: با وجود اعمال خاموشی برنامه ریزی شده در بخش‌های کشاورزی و صنعت، شاهد افزایش قابل توجه مصرف نسبت به سال گذشته بودیم، به طوریکه در بخش صنعت، مشترکان ۱۶.۸ درصد و در بخش کشاورزی مشترکان حدود ۹.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، برق بیشتری مصرف کردند.

سلاحی همچنین برنامه‌ریزی ملی برای مدیریت مصرف برق در بخش اداری را تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: امسال برای اولین بار شاهد کاهش مصرف برق در بخش اداری بودیم؛ بدون اینکه شاهد افت بهره‌وری و توقف امور اجرایی در بخش‌های مختلف اداری باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با قدردانی از همکاری نهادهای مختلف به ویژه بسیج، در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اقشار و صنوف، گفت: در محدوده توزیع برق شیراز، به دلیل مدیریت مصرف برق در بخش‌های خانگی، تجاری و اداری، امکان تامین برق مورد نیاز بخش‌های مولد یعنی کشاورزی و صنعت، بدون بروز مشکل برای شبکه، فراهم شد.

سلاحی یکی از اقدامات اجرایی شده برای مدیریت مصرف برق را، صرفه‌جویی در بخش روشنایی معابر دانست و افزود: یکی از اقدامات اثرگذار در این بحث، شناسایی و جمع آوری برق‌های غیرمجاز، مقابله قانونی با دستگاه‌های استخراج رمزارز و تبدیل انشعاب‌های غیرمجاز به مجاز بوده است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با تحقق برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش قابل قبول میزان تولید انرژی برق در کشور و تداوم همکاری مردم در مدیریت مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری این بخش، شاهد تعادل هرچه بیشتر در تولید و مصرف انرژی برق باشیم.