خاطرات شیرین «برق»

همراه با «ستار زارع» ستاره شیرازی سالهای نه چندان دور فوتبال ایران

خاطرات شیرین «برق»

علی جمشیدپور – خبرجنوب / نام برق شیراز برای مردم فارس و حتی ایران تداعی کننده نام تیم هایی چون راه آهن و بانک ملی تهران می باشد. تیم های با سابقه ای که اکنون فقط یک خاطره از آن ها باقی است.

8 بهمن سالروز تولد بازیکنی است که ده سال از دوران درخشش خود را در برق شیراز سپری کرد. بازیکنی که از سال 2003 تا 2009 یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی فوتبال کشورمان بود و هرچند که در جام جهانی 2006 آلمان فرصت بازی نیافت اما یکی از بازیکنان خاطره ساز تیم رویایی آن دوران بود.

به مناسبت تولد 40 سالگی ستار زارع گفت و گویی با وی ترتیب دادیم که با هم می خوانیم:

*این روزها کجا هستید و به چه کاری مشغولید؟

 دور از هیاهوی فوتبال در شغل ساخت و ساز گذران زندگی می کنم.

*ازدواج نکردید؟

نه هنوز. فرصتی پیش نیامده ( با خنده )

*فعالیت حرفه ای ورزشی دارید؟

نه.

*دیگر قصد ندارید به ورزش وارد شوید؟

هم دوست دارم و هم قصد؛ اما متأسفانه وضعیت ورزش به اندازه ای خراب و به هم ریخته است و در اکثر موارد روابط بر ضوابط چیره گشته و به دلیل اینکه به شخصه مخالف چنین شرایطی هستم فعلاً نمی توانم به ورزش حرفه ای ورود کنم.

*چه مدرک مربیگری دارید؟

بنده مدرک B  آسیا را دارم، ولی اگر شرایط جور شود به دنبال گرفتن مدارک بالاتر هم خواهم رفت.

*از عشقتان، باشگاه برق برایمان بگویید.

همه به بزرگی و نام آشنایی باشگاه برق شیراز واقف هستند. مردم شیراز، پیشکسوتان، مربیان، بازیکنان و همه و همه روزها و خاطرات شیرینی با برق دارند. با برق رشد کردیم، نفس کشیدیم و بزرگ شدیم اما متاسفانه وضعیت به شکلی رقم خورد که دیگر گمان می کنم تا مدت ها نتوانیم برق را در سطح اول فوتبال کشور ببینیم. حیف است. جای بسی تأمل و ناراحتی است که چنین تیمی با این قدمت کارش به اینجا رسید.

*به نظرتان می شود به برق کمک کرد؟

چندی پیش آقای مهندس شیروانی مدیرعامل باشگاه برق اعلام کردند که امتیاز باشگاه را به هرکسی که بخواهد، رایگان واگذار می کنند. در لطف و محبت ایشان شکی نیست ولی نکته ای که وجود دارد اینکه اگر کسی امتیاز را بگیرد می تواند در مسابقات شرکت کند؟ باید بگویم نه.

به دلیل اینکه باشگاه برق شیراز حدود 15 میلیارد بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد. هزینه های زیادی وجود دارد که باعث می شود کسی نخواهد عهده دار این باشگاه پرطرفدار شیرازی شود.

*نظرتان راجع به فوتبال شیراز چیست؟

جای تأسف است که بگویم از بیشتر شهرهای ایران چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری عقب تر هستیم.

*در مورد باشگاه های فجر و قشقایی نظری دارید؟

به عنوان یک هوادار اگر بخواهم بگویم، دوست دارم تا به این دو تیم از طرف مسئولین کمک شود.

حضور این دو تیم در سطح اول فوتبال کشور به سود همه است. امیدوارم که شرایطی مهیا شود تا مشکلات و بحران های مالی دو تیم حل شود.

البته باید در مورد این موضوع هم بگویم که از نظر من بهترین گزینه سرمربیگری فجر همچنان آقای کلانتری می باشند. فقط باید شرایطی را فراهم کنند تا سرمربی تیم فجر بتواند خواسته های خود را برآورده کند. اگر قرار باشد حمایت کنند باید از مربی بومی باشد. از مدیر و مسئولان باشگاه فجر تقاضا دارم که برای جذب بازیکن و تقویت تیم کمک کنند تا آقای کلانتری بتواند تفکرات خود را در این تیم پیاده کنند.

البته باید به این موضوع هم توجه کرد که اگر بضاعت تیم همین باشد پس چه فرقی می کند که چه کسی سکان هدایت این تیم را بر عهده بگیرد.همیشه آش همین است و کاسه همین.

*اگر به گذشته برگردید باز هم همین مسیر فوتبالی را طی می کنید؟

قطعاً دوباره فوتبالیست می شدم. اما اگر منظورتان در مورد انتخاب تیم و اینکه در کجاها بازی می کردم است که باید بگویم شرایط متفاوت شده است. در این وضعیت فعلی با این مشکلاتی که در ورزش فارس و شیراز وجود دارد به احتمال زیاد در تیم های دیگری فوتبالم را ادامه می دادم.

*تأثیرگذارترین مربی در دوران بازیگری شما چه کسی است؟

اشخاص زیادی در فوتبال من تأثیرگذار بودند و هر کسی به نوبه خود نقشی اساسی در رشد و پیشرفت من ایفا کرد، اما می خواهم یادی کنم از مرحوم علی اکبر زارعی، اولین مربی من که هرچه یاد گرفتم چه اخلاقی و چه ورزشی از ایشان بوده است.

همچنین مرحوم محمود یاوری و آقایان غلام پیروانی، محمد عباسی، برانکو ایوانکوویچ و ... در زندگی ورزشی من نقشی اساسی و ارزشمند ایفا کرده اند.

*طرفدار کدام تیم و کدام بازیکن ایرانی هستید؟

همیشه گفته ام و باز هم می گویم که اول برق شیراز.

ولی در حال حاظر طرفدار تیم شهرم یعنی فجرسپاسی هستم و امیدوارم که تیم فجر با این بضاعت مالی موفق باشد. بازیکن مورد علاقه ام در ایران هم مهدی طارمی است.

*طرفدار کدام تیم و کدام بازیکن خارجی هستید؟

دو تیم منچستریونایتد و بارسلونا را خیلی دوست دارم.

در رابطه با بازیکن خارجی هم باید بگویم که به لیونل مسی علاقه زیادی دارم.

*در دوران کرونا فعالیت ورزشی هم داشتید؟

در اولین سال شیوع کرونا اصلاً، ولی بعد از مدتی کم کم دوباره ورزش را شروع کردم.