حق آلایندگی اختصاص داده‌شده به اهواز کجا هزینه می‌شود؟

حق آلایندگی اختصاص داده‌شده به اهواز کجا هزینه می‌شود؟

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به اختصاص بخشی از حق آلایندگی شهرداری‌های خوزستان، گفت: صددرصد این اعتبار در حوزه عمرانی هزینه خواهد شد.

سیاوش محمودی در هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۴ مهرماه) برگزار شد، با اشاره به هفته دفاع مقدس و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد نقش خوزستان در دفاع مقدس اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با پیشکسوتان انقلاب اسلامی چند کلید واژه داشتند و عنوان کردند جنگ تحمیلی تهدید بزرگی بود که می‌توانست انقلاب را از عرصه خارج کند اما جوشش انقلاب، رهبری و ولایت فقیه و خصوصیات برجسته ملت ایران، این تهدید بزرگ را به فرصتی بزرگ تبدیل کرد. در این راستا به مقاومت مردم خوزستان به ویژه مردم عرب خوزستان اشاره کردند و گفتند یکی از بهترین دفاع‌ها از کشور را این قشر کردند.

 وی افزود: مقام معظم رهبری به شخصیت برجسته شهید علی هاشمی، مساله عقلانیت و تدبیر، ایستادگی و مقاومت ملت ایران در عرصه‌های مختلف و سوءاستفاده دشمن از مسائل فرهنگی اشاره کرده‌اند. 

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه شهرداری اهواز در زمینه دفاع مقدس اقدامات خوبی انجام داده است، عنوان کرد: اجرای المان پارک صداقت با اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان، پارک شهید سبحانی با اعتبار ۵ میلیارد تومان و رخت شورخانه بانوان ایثارگر با ۶.۵ میلیارد تومان آغاز شده است که جای تشکر دارد.

محمودی با اشاره به بازگشایی پل ششم (پل فولاد) گفت: هر چند مشکلاتی که برای پل فولاد رخ داده بود مربوط به دوره کنونی نبود و وظیفه ترمیم آن هم جزو وظایف شهرداری اهواز نبود‏ اما به دلیل مسائلی که برای شهروندان ایجاد کرد، پل ششم با تلاش شهرداری اهواز زودتر از وعده داده شده و در اول مهرماه بازگشایی شد.

وی بیان کرد: ۱۲ میلیارد تومان برای تعمیر این پل هزینه شد که ۴ میلیارد تومان از این رقم را شرکت فولاد خوزستان تقبل کرده و قول تامین یک میلیارد تومان دیگر را نیز داده است.

محمودی عنوان کرد: در مدت مسدود بودن این پل، پروژه اصلاح هندسی بلوار ساحلی غربی نیز با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان اجرا شده است.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه در چند روز گذشته بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان به پروژه میدان دانشگاه شهید چمران اهواز تزریق شده و کار آغاز شده است، اضافه کرد: کار در چند جبهه و به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و قطعا در وعده داده شده به بهره‌برداری می‌رسد.  

محمودی عنوان کرد: کار در محور ال ۴۰۰ تقاطع شهید کجباف (چهار شیر) نیز با ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شده است و انتظار می‌رود این پروژه نیز در هفت ماه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: سالیان سال است که اجرای پارکینگ طالقانی روی زمین مانده و اکنون با اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان کار این پروژه در حال انجام است.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس در اهواز فعال است، گفت: در اسفندماه سال گذشته شهرداری اهواز ۶۵ دستگاه اتوبوس خریداری کرد. در دوم مهرماه امسال نیز از طریق اوراق، ۶۴ دستگاه اتوبوس دیگر خریداری شد که تاکنون هشت دستگاه اتوبوس وارد اهواز شده و به صورت تدریجی بقیه این اتوبوس‌ها نیز وارد اهواز خواهند شد.

محمودی با اشاره به اقدامات شهرداری اهواز در خصوص زیرسازی و آسفالت مناطق مختلف بیان کرد: از ابتدای این دوره هر چه کار کردیم تنها در مناطق محروم و کم برخوردار بوده به گونه‌ای که در پروژه محرومیت‌زدایی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد هزینه شده است. با اقدامات انجام شده، شرایط مناطقی مانند عین ۲، ملاشیه، مندلی، مهدیس، نورآباد و زرگان متفاوت شده است در حالی که این مناطق در طول ۴۰ سال گذشته آسفالت نشده بودند.

وی با اشاره به اختصاص بخشی از حق آلایندگی شهرداری‌های خوزستان گفت: این اعتبار حق شهرداری است و حق جای دیگری نیست. این حق را باید سال ۱۳۹۳ پرداخت می‌کردند اما اکنون این رقم را اختصاص داده‌اند و در مجموع باید ۳۰ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی به شهرداری‌های خوزستان اختصاص یابد.

محمودی افزود: استانداری خوزستان اعلام کرده که باید ۴۰ درصد این مبالغ در حوزه جاری و ۶۰ درصد در حوزه عمرانی هزینه شود اما شهردار اهواز اعلام کرد که صددرصد این اعتبار در حوزه عمرانی هزینه خواهد شد.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: عمران و کار عمرانی در اهواز تازه آغاز شده است بنابراین انتظار می‌رود همه با شهرداری همراهی کنند.