حفاری غیرمجاز ناموفق در خانه تاریخی شاه‌رکنی  

حفاری غیرمجاز ناموفق در خانه تاریخی شاه‌رکنی   

به ‌دنبال گزارش معتمدان محلی مبنی بر اقدام به حفاری غیرمجاز در خانه تاریخی و ثبت‌ملی شاهرُکنی این موضوع در دستور کار پیگیری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان قرار گرفت.

با پیگیری‌های انجام‌ شده مسوول پایگاه حفاظت میراث‌ فرهنگی به همراه رییس کلانتری و عوامل نیروی انتظامی شهرستان دزفول براساس دستور قاضی، با رعایت موازین شرعی و قانونی به خانه یاد شده ورود و در عملیاتی پلیسی، یک نفر با هویت معلوم را حین حفاری دستگیر کردند و در اختیار مقامات قضائی قرار دادند.

موضوع حفاری صورتجلسه شد و فرد دستگیر شده به ‌منظور سیر مراحل قضایی به دادسرا معرفی شد.

براساس قانون چنانچه افرادی بدون اطلاع و اجازه از دولت، به حفاری غیرمجاز حتی در ملک شخصی خودشان اقدام کنند، به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند و اشیاء کشف‌ شده نیز توسط دولت ضبط و گرفته می‌شود.

در سال ۱۳۴۷ ماده ۱۲۷ از قانون مجازات عمومی تصویب شد که بند ۵ از این ماده این بود که هر فرد بدون طی شدن مراحل قانونی در حال حفاری غیرمجاز برای بدست آوردن شی عتیقه در اراضی، تپه و حتی اماکن تاریخی باشد، حتی اگر آن زمین‌ها ملک خود فرد محسوب شود به حبس به مدت شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

همچنین بر اساس ماده هشت آیین‌نامه، حفاری غیرمجاز به منظور به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی بدون اجازه رسمی، غیرقانونی بوده و باتوجه به قانون حفظ آثار ملی که در سال ۱۳۰۹ تصویب شده حفر اراضی و جست‌وجو برای استخراج آثار ملی فقط به دولت واگذار شده است.