حذف فولاد از آسیا با وجود نمایش درخشان مقابل الهلال

شاگردان «حمیدرضا رجبی» با قبول شکست یک‌گله مقابل الهلال عربستان از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کنار رفتند

حذف فولاد از آسیا با وجود نمایش درخشان مقابل الهلال

لیگ قهرمانان آسیا در فصل 23-2022 به مرحله یک‌چهارم نهایی خود در منطقه غرب رسید و شب گذشته تیم‌های الشباب عربستان و الدحیل قطر در اولین مسابقه این مرحله در ورزشگاه الثمامه قطر به مصاف هم رفتند که الدحیلی‌ها به لطف درخشش و دبل گلزنی مایکل اولونگا توانستند به جمع 4 تیم برتر رقابت‌ها راه یابند. شاگردان ارنان کرسپو برای شناختن رقیب خود در مرحله نیمه‌نهایی، چشم‌انتظار برگزاری دوئل فولاد خوزستان و الهلال عربستان بودند.

فولادی‌ها بعد از حذف الفصیلی عربستان  باید برابر پرافتخارترین تیم قاره آسیا قرار می‌گرفتند و در نقطه مقابل هم الهلالی‌ها بعد از یک ماه پرفشار و نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان و سپس عبور مقتدرانه از سد شباب‌الاهلی امارات باید برابر نماینده ایران در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به میدان می‌رفتند. قرمزپوشان اهوازی بعد از پیروزی برابر الفیصلی، روزهای پرچالشی را گذراندند و استعفای جواد نکونام و جانشینی حمیدرضا رجبی باعث شد تا شوکی غیرمنتظره به نماینده ایران وارد شود.

ترکیب فولاد خوزستان

کریستوفر کنت، عارف آقاسی، محمدامین حزباوی، مهدی شیری (از دقیقه 90: الکس آلگریا)، وحید حیدریه (از دقیقه 90: سعید آقایی)، حمید بوحمدان، سینا مریدی (از دقیقه 62: محمد آبشک)، احسان پهلوان (از دقیقه 71: علیرضا کوشکی)، اشکان دژاگه (از دقیقه 71: سعید واسعی)، روبرتو تورس و ساسان انصاری

سرمربی: حمیدرضا رجبی

ترکیب الهلال عربستان

عبدالله المعیوف، علی البلیهی، جانگ هیون‌سو، حمد الیامی (از دقیقه 86: محمد البریک)، ناصر الدوساری (از دقیقه 46: سعود عبدالحمید)، سلمان الفرج (از دقیقه 76: صالح الشهری)، گوستاوو کوئلار، محمد کنو، سالم الدوساری (از دقیقه (3+90): عبدالله عطیف)، لوکاس ویتو (از دقیقه 86: عبدالله الحمدان) و موسی مارگا

سرمربی: رامون دیاز

حمیدرضا رجبی که به عنوان جانشین موقت جواد نکونام انتخاب شده، تصمیم گرفت تا به ترکیب برنده دست نزد و قرمزپوشان اهوازی با همان ترکیب اولیه‌ای که مقابل الفیصلی عربستان قرار گرفتند، امشب برابر الهلال وارد میدان مسابقه شدند. رامون دیاز هم بعد از کسب پیروزی مقابل نماینده امارات، باتوجه به قانون استفاده از 4 بازیکن خارجی، نام اودیون ایگالو را از فهرست الهلال برای حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی خارج کرد و به جای او امشب در ترکیب آبی‌پوشان شهر ریاض، گوستاوو کوئلار جای گرفت.

2 تیم از ساعت 21:30  دیشب در ورزشگاه الجنوب قطر کار خود را با قضاوت هیروکی کیمورا آغاز کردند. مطابق انتظار، الهلالی‌ها در دقایق ابتدایی مسابقه تیم برتر میدان بودند و با در اختیار داشتن مالکیت توپ‌ومیدان در تلاش بودند تا بتوانند به دروازه فولاد نزدیک شوند اما شب خوب مدافعان فولاد به ویژه عارف آقاسی باعث شد تا حملات آبی‌پوشان راه به جایی نبرد. در آن‌سوی میدان، شاگردان رجبی در انتظار لغزش خط دفاعی الهلال بودند تا بتوانند روی دروازه این تیم موقعیت ایجاد کنند که در فاصله 3 دقیقه، 3 فرصت مساعد گلزنی برای قرمزپوشان اهوازی به وجود آمد اما درخشش المعیوف در کنار بی‌دقتی بازیکنان فولاد باعث شد تا دروازه الهلال بسته بماند و بازی با تساوی بدون گل دنبال شود.

شاگردان دیاز بعد از دقایقی کوتاه که مالکیت توپ‌ومیدان را از دست دادند، مجدداً بازی را به‌دست گرفتند اما موقعیت جدی روی دروازه کریستوفر کنت از سوی بازیکنان الهلال ایجاد نشد تا برخلاف تصورها، نیمه اول بازی بدون ردوبدل شدن گلی به پایان برسد و 2 تیم با تساوی به رختکن بروند. باتوجه به نمایش کم‌افت‌وخیز 2 تیم در نیمه اول، انتظار می‌رفت که در سبک بازی هر 2 تیم به ویژه الهلالی‌ها در نیمه دوم تغییراتی ایجاد شود و رامون دیاز با شمایلی تهاجمی‌تر تیمش را به میدان بفرستد.

آبی‌پوشان عربستانی در نیمه دوم به مانند نیمه اول بازی را تهاجمی آغاز کردند اما درخشش کریستوفر کنت باعث شد تا دروازه فولاد همچنان بسته بماند. عارف آقاسی به مانند نیمه نخست، چهره ویژه خط دفاعی فولاد بود و بارها توانست در قامت یک ناجی بدرخشد؛ البته که در کنار او، محمدامین حزباوی مدافع جوان قرمزپوشان اهوازی هم نقش مهمی در موفقیت دفاعی تیمش داشت.

فولادی‌ها رفته‌رفته از لاک دفاعی خارج شدند و روی دروازه الهلال موقعیت گلزنی ایجاد کردند که با بدشانسی فرصت خوب گلزنی برای شاگردان رجبی از دست رفت. بهترین فرصت توسط محمدامین حزباوی خلق شد که ضربه سر مدافع جوان روی ارسال توپ از نقطه کرنر به تیرک دروازه الهلال برخورد کرد. حزباوی بعد از لرزاندن تیرک دروازه الهلال، با یک ضربه سر خطرناک دیگر دروازه آبی‌پوشان را تهدید کرد اما ناکام در گلزنی بود.

شاگردان رجبی در آستانه کسب یک تساوی ارزشمند در طول 90 دقیقه بودند اما در واپسین دقایق مسابقه، خط دفاعی فولاد غافلگیر شد و توپ به موسی مارگا رسید و مهاجم باتجربه الهلال توانست از اشتباه خط دفاعی فولاد و البته کریستوفر کنت استفاده کند و دروازه فولاد را در دقیقه 87 باز کرد تا شاگردان دیاز بتوانند با یک گل از حریف ایرانی خود پیش بیفتند.

الکس آلگریا مهاجم اسپانیایی فولاد در لحظات پایانی بازی به ترکیب قرمزپوشان اضافه شد اما ناکام در تاثیرگذاری روی نتیجه بازی بود تا با وجود ارائه یک نمایش قابل‌قبول، نماینده فوتبال ایران از لیگ قهرمانان آسیا حذف شود و الهلال عربستان با یک گل بتواند خود را به جمع 4 تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا در فصل 23-2022 برساند.

تک‌مسابقه مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، روز یکشنبه هفتم اسفندماه میان تیم‌های الدحیل قطر و الهلال عربستان از ساعت 18:30 به وقت تهران به میزبانی ورزشگاه الثمامه قطر برگزار می‌شود.

 رجبی: این یک جدال نابرابر بود

حمید رجبی، سرمربی موقت فولاد بعد از شکست یک بر صفر تیمش مقابل الهلال در نشست خبری بعد از بازی اظهارکرد: بازی گذشته حریف را آنالیز کرده بودیم و می‌دانستیم چطور بازی می‌کنند اما امروز این تیم تغییر تاکتیک داده بود و مدل دیگری بازی کرد.

سرمربی موقت فولاد ادامه داد: در جریان بازی توانستیم طبق تاکتیک آن‌ها تغییر بازی دهیم و عملا حریف را کنترل کردیم. باید از همه بازیکنانم تشکر کنم که با جان و دل بازی کردند و نشان دادند فوتبالیست‌های ایرانی باعث افتخار هموطنان خود در کشور هستند.

بهتر از الهلال بودیم

وی بیان کرد: واقعا امروز یک رقابت نابرابر بود؛ تیم الهلال یک تیم با کیفیت و بسیار توانمند است اما عملا فکر می‌کنم از نظر موقعیت و شانس گل تیم فولاد نسبت به الهلال برتری داشت و شاید اگر دقت می‌کردیم نتیجه بازی فرق می‌کرد و می‌توانستیم برنده باشیم.

رجبی عنوان کرد: در بازی گذشته دیده بودیم الهلال چطور بازی می‌کند اما تغییر تاکتیک داشت و تقریبا بدون مهاجم بازی کرد و این کار را برای ما در جریان بازی سخت کرد. دیاز مربی باهوشی است و بابت این برد به او تبریک می گویم. واقعا تاکتیک خوبی را اتخاذ کرده بود ولی ما توانستیم در جریان بازی اجازه ندهیم شماره ۱۰ آن ها صاحب توپ شده و الهلال را صاحب موقعیت کند.

این شایستگی را مدیون نکونام هستیم

وی با تشکر از جواد نکونام که در آستانه این بازی از سمت سرمربیگری این تیم کناره‌گیری کرد گفت: جا دارد از آقای نکونام تشکر کنم؛ سرمربی قبلی تیم فولاد نشان داد تیم شایسته‌ای ساخته است. در دو، سه سال گذشته در فوتبال آسیا نشان دادیم. واقعا تیم سرسختی هستیم. ما سال گذشته در آسیا باختی نداشتیم و سال‌های گذشته هم برابر النصر و السد حریف سختی بودیم. من فکر می‌کنم این شایستگی و جایگاه فولاد را مدیون نکونام هستیم. از طرف خودم و تمام بازیکنان از او تشکر می کنم.

قرمزهای ایران مورد تمجید سرمربی آرژانتینی؛ عجب تیم آماده ای!

سرمربی آرژانتینی الهلال بازی برابر فولاد خوزستان را سخت و پرفشار توصیف کرد و البته تیمش را شایسته پیروزی دانست.

رامون دیاز، سرمربی آرژانتینی الهلال در نشست خبری بعد از بازی گفت: به بازیکنانم به خاطر روحیه جنگندگی و بالایی که داشتند تبریک می‌گویم. تیم ما زیر فشار بالایی بازی کرد و نمایش خوبی داشت. بازی سختی بود و ما تیم برتر بودیم. با شایستگی پیروز شدیم.

آمادگی بالای فولاد اجازه نداد زودتر گل بزنیم

این مربی سرشناس ادامه داد: فشار زیاد و فشردگی بالای بازی‌ها باعث شده است تا تیم ما خسته شود. آمادگی بدنی بالای تیم فولاد اجازه نداد ما زودتر گل بزنیم. باید بگویم که برابر یک‌ تیم آماده بازی کردیم اما در نهایت شایسته پیروزی بودیم و برتری خود را نشان دادیم.

او درباره رویارویی با الدحیل در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا گفت: الدحیل را خوب می‌شناسم. کرسپو (سرمربی الهلال) شاگرد خود من بوده است و موفقیت‌های زیادی را به دست آورده‌ایم. بازی جذاب و لذت‌بخشی خواهد بود.

موسی مارگا، ستاره الهلال بود که در بازی با فولاد تک‌گل تیمش را به ثمر رساند. او بعد از بازی به عنوان برترین بازیکن زمین انتخاب شد و در نشست خبری گفت: فولاد تیم بسیار خوبی بود. آمادگی بدنی آنها عالی بود. ما با نهایت تمرکز خود بازی کردیم و گلی هم که به ثمر رساندم با تلاش هم تیمی‌هایم بود.