حادثه در کمین است

گزارشی از چند و چون بازرسی اداره کار فارس از کارگاه‌های پر خطر!

حادثه در کمین است
112 حادثه ناشی از کار در شش ماهه سال جاری فارس

فاطمه مقد‌‌م/ «یک کارگر ساختمانی حین کار د‌‌ر ارتفاع یک ساختمان د‌‌ر حال ساخت، سقوط کرد‌‌ و جان باخت.» این خبر اغلب جزو خبرهای ثابت صفحات حواد‌‌ث روزنامه‌هاست. آن‌طور که آمارها مي‌گویند‌‌ میانگین جهانی حواد‌‌ث د‌‌ر بخش ساختمان ۱۷ د‌‌رصد‌‌ از کل حواد‌‌ث کار را تشکیل می‌د‌‌هد‌‌، اما د‌‌ر ایران ۵۰ د‌‌رصد‌‌ از حواد‌‌ث کار مربوط به کارگران ساختمانی است که خود‌‌ رکورد‌‌ نامیمون د‌‌یگری برای کشور است. متأسفانه جز سقوط و حواد‌‌ث منجر به فوت روزانه د‌‌ر پروژه‌های ساختمان‌سازی بر اثر حواد‌‌ث مختلف ناشی از کار، کارگران د‌چار قطع عضو و قطع نخاع نیز مي‌شوند‌‌. همین آمارهای تلخ، مسئولان وزارت کار را بر آن داشت تا پاسکاری مسئولیت‌ها د‌‌رباره ایمنی کار ساختمانی میان د‌‌ستگاه‌ها را کنار گذاشته و با حساسیت بیشتري نسبت به این مسئله برای بهبود‌‌ وضعیت بازرسی‌ها و نظارت بر ایمنی کار ساختمانی، اجرای «طرح بازرسی ضربتی از کارگاه‌های پرخطر» را د‌‌ر تمام استان‌های کشور د‌‌ر د‌‌ستور کار قرار د‌‌هند‌‌. د‌‌ر فارس نیز این طرح همزمان با 7 مهر، روز ایمنی اجرا شد‌‌ه است. از سرپرست مد‌‌یریت روابط کار اد‌‌اره کل تعاون و کار فارس د‌‌رباره آمار حواد‌‌ث ناشی از کار د‌‌ر میان کارگران استان و نتایج اجرای طرح بازرسی ضربتی پرسید‌‌یم.

سرپرست مدیریت روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس درباره میزان ‏‏حوادث ناشی از کار در فارس و شیراز گفت: در شش ماهه اول سال گذشته 238 حادثه حین کار به وقوع پیوسته و در شش ماه اول ‏سال 1401 تعداد حوادث ناشی از کار با کاهش 112 و نیم درصدی نسبت به مدت مشابه به 112 حادثه ‏ناشی از کار در کل استان رسید.
باقری افزود: از این 112 حادثه رخ داده در سال جاری 59 حادثه مربوط به شهرستان شیراز ‏بوده و 53 حادثه مابقی در دیگر شهرستان های استان رخ داده است.
سرپرست مدیریت روابط کار در ادامه اظهار داشت: از حوادث ناشی از کار شش ماهه نخست استان فارس 44 حادثه ‏مربوط به کارگاه های ساختمانی بوده و در بخش صنعت و تولید نیز 52 حادثه به وقوع پیوسته و در معادن 3 ‏حادثه اتفاق افتاده همچنین در بخش های کشاورزی و جنگل داری نیز 7 حادثه ثبت شده و در سایر فعالیت های خدماتی 6 حادثه رخ داده است.
باقری ادامه داد: این ‏حوادث شامل جراحت و نقص عضو و فوتی است اما حوادث منجر به فوت نیز در استان فارس نسبت به مدت مشابه شش ماهه سال قبل 20 درصد کاهش داشته است. ‏
سرپرست مدیریت روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس تاکید کرد: کارگاه های ساختمانی پر خطرترین کارگاه ها برای کارگران فارس از نظر حوادث منجر ‏به فوت است و بعد از کارگاه های ساختمانی بخش صنعت و تولید بخشی پر حادثه برای کارگران ‏به شمار می رود اما خوشبختانه در معادن فارس شاهد حوادث کمتری برای کارگران هستیم.
باقری افزود: اداره بازرسی کار استان فارس با تشکیل تیم اجرای طرح ضربتی و گشت بازرسی کار مختص کارگاه های ساختمانی و معادن استان در معادنی ‏نظیر معادن شهرستان خرم بید ضمن انجام بازرسی ها، موارد ایمنی را به کارگران و کارفرمایان متذکر شده و با اجرای دوره‌های آموزشی در جهت ارتقای ایمنی محیط کار اقدام نموده است.
وی درباره اجرای طرح «بازرسی ضربتی از کارگاه‌های پرخطر» در فارس گفت: این طرح از مهر ‏ماه و خصوصا برای نظارت بر کارگاه های پر خطر ساختمانی آغاز شد و بازرسان کار استان از این ‏تاریخ بصورت مستمر بر فعالیت کارگاه های پر خطر خصوصا کارگاه های ساختمانی نظارت فعال خواهند داشت و موارد ‏ایمنی را به کارگران و کارفرمایان این کارگاه ها ابلاغ می نمایند.


سرپرست مدیریت روابط کار در ادامه افزود: هماهنگی لازم در جهت همراهی سایر دستگاه های دیگر مرتبط با نظارت کارگاه‌های ساختمانی نظیر شهرداری ها و ‏اداره کل راه و شهرسازی صورت پذیرفته تا نظارت بیشتر بر کارگاه های مورد نظر انجام گیرد.
باقری با توضیح بخشی از برنامه های آموزشی مخصوص کارگران ساختمانی ادامه داد: همزمان با نظارت های کارگاه های ساختمانی و با همکاری انجمن صنفی کارگران ساختمانی شیراز و حومه نسبت به آموزش نکات مهم ایمنی به کارگران ساختمانی اقدام شده و در مرحله اول و با برنامه ریزی به ‏‏50 نفر از کارگران موارد ایمنی کار آموزش داده شد تا فرایند آموزشی نیز به موازات تشدید نظارت ها انجام گردد. ‏
وی با تاکید بر اینکه اولویت بازرسی ها را به کارگاه های پر خطر خصوصا کارگاه های ساختمانی اختصاص داده ‏ایم، افزود: انتظار داریم تا پایان سال با توجه به آموزش و نظارت توامان در ارزیابی هایی که انجام ‏می شود نتایج خوبی از طرح بازرسی ضربتی از کارگاه های پر خطر تحقق یابد و شاهد کاهش ‏حوادث ناشی از کار باشیم. ‏
سرپرست مدیریت روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در پاسخ به این سوال که آیا بازرسی ها از ‏نظر تعداد با کارگاه ها هماهنگی دارد، اظهار داشت: تعداد بازرسان کار استان تقریبا نیمی از پیش بینی چارت سازمانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس است که حداقل به ‏دو برابر شدن تعداد بازرسان کار موجود نیاز است.
باقری افزود: اکنون 48 بازرس کار فعال در سطح استان در حال کمک به بهبود وضعیت ایمنی محیط های کار و انجام امور محوله بازرسی هستند در حالی که ‏نیاز حداقلی استان 80 بازرس کار است که برای برخی از شهرستان ها نیز باید مجوز استخدام بازرس کار ‏صادر شود تا بتوان به وظیفه مهم سازمانی که بازرسی از کارگاه ها، خصوصا کارگاه های پر خطر با کیفیتی مطلوب تر انجام گردد.
وی در پایان اظهار داشت: طبق ماده 87 ‏قانون کار اشخاص حقیقی و حقوقی که در نظر دارند نسبت به احداث کارگاه جدید یا توسعه کارگاه موجود اقدام نمایند، مکلفند برنامه کار و نقشه های ساختمانی و طرح های مورد نظر را از لحاظ پیش بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار برای اظهار نظر و تایید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کنند.