جویم جدیدترین شهرستان استان فارس شد

جویم جدیدترین شهرستان استان فارس شد

«جویم» به عنوان کهن‌ترین بخش لارستان پس از ۸۴ سال به شهرستان ارتقا یافت.
هیات دولت روز گذشته در مصوبه‌ای ارتقای بخش «جویم» به مرکزیت شهر جویم را تصویب کرد.

جویم بزرگ‌ترین بخش استان فارس و یکی از توابع شهرستان لارستان بود که طبق سرشماری سال ۹۵، ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر در سال ۱۳۱۶ یعنی ۸۴ سال پیش به بخش ارتقا یافته بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با بیان اینکه انتظار می‌رود اوایل هفته آینده مصوبه هیات دولت در زمینه ارتقای شهرستان جویم ابلاغ شود، گفت: معیار‌های کارشناسی مانند فاصله تا مرکز شهرستان، معیار‌های جمعیتی و مقدورات ایجاد بخش در تابعیت در ارتقای این بخش مورد توجه بوده است.

معاون استاندار فارس افزود: بنا بر مصوبه هیات دولت، شهرستان جویم متشکل از ۲ بخش شامل بخش مرکزی به مرکزیت شهر جویم و بخش هرم به مرکزیت بلغان شکل گرفته است.

محبی پور گفت: محدوده این شهرستان، محدوده سابق بخش جویم است.

پیش از این، جویم بزرگ‌ترین بخش استان فارس و یکی از توابع شهرستان لارستان در جنوب شرقی استان فارس بود. فاصله شهر جویم تا لار مرکز شهرستان لارستان و شیراز به ترتیب ۱۱۰ و ۲۵۰ کیلومتر است.

استان فارس چهارمین استان کشور از نظر وسعت و جمعیت، پیش از این در تقسیمات کشوری شامل ۳۶ شهرستان بود که با تصویب شکل گیری شهرستان جویم در هیات وزیران، شمار شهرستان‌های این استان به ۳۷ شهرستان افزایش یافت.

فاصله جویم تا لار ۱۱۰ کیلومتر، تا جهرم ۷۲ کیلومتر و تا شیراز ۲۵۰ کیلومتر است.

بخشداری جویم در سال ۱۳۱۶ خورشیدی تأسیس شد. جویم در سال ۱۳۱۶ به همراه بیدشهر و خنج یکی از بخش‌های تابعه شهرستان جهرم در استان جنوب بود که در سال ۱۳۲۳ به شهرستان لارستان پیوست. در سال ۱۳۲۸ خورشیدی دهستان بیدشهر از این بخش جدا شد و بخش تازه تأسیس اوز پدید آمد. در سال ۱۳۸۲ هم بخش بنارویه نیز از این بخش منفک شد.