جل جل بارون بر سر فارس

از شنبه آینده سامانه بارشی قوی تری وارد استان می شود

جل جل بارون بر سر فارس
هم اکنون همه جاده‌های استان فارس باز است

سهیلا رفیعی نژاد/ چند روزی است که شیراز و بسیاری از شهرستان های فارس بارانی است، مسئولان مدیریت بحران هم در این هوای بارانی مثل همیشه هشدارهایی داده اند که مردم اصولی را رعایت کنند مثلا هنگام بارش شدید باران، زیر درخت ها نایستند و حتی خودروهای خود را زیر درخت ها پارک نکنند و در روزهایی که سامانه های بارشی فعال اند کنار رودخانه ها اتراق نکنند. در این روزها از کوچ عشایر جلوگیری شود تا روزهای باقیمانده از پاییز و زمستان پیش رو دچار خسارت های جانی و مالی نشویم. بر اساس برخی پیش بینی ها، بارندگی های سیل آسایی در پیش داریم که علاوه بر ارگان های مسئول، مردم خود هم باید ترددشان را در روزهایی که بارش ها شدید است کنترل کنند. مدیریت بحران استان فارس نیز هشدار می دهد که مردم در روزهایی که بارش ها شدید است از سفرهای غیرضروری بین شهری و حتی شهری بپرهیزند. خلیل عبداللهی در این خصوص گفت: سامانه فعلی تا ظهر چهارشنبه فعال است و  در عین حال ما از چند روز پیش با در نظر گرفتن تمام جوانب آماده باش بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس افزود: از شنبه آینده سامانه بارشی قوی تری وارد استان می شود لذا دستگاه های اجرایی آماده باش هستند، در این خصوص از اتراق کنار رودخانه ها و کنار درختان جلوگیری می شود و از آنجا که در شمال استان هم بارش برف را داریم از مردم خواستاریم از مسافرت های غیرضروری در روزهایی که سامانه بارشی فعال است خودداری کنند.

عبداللهی عنوان کرد: تا دیروز بعدازظهر در شیراز و سایر مناطق استان آبگرفتگی خاصی نبود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: به طور کلی به منظور پیشگیری از آسیب ها و کاهش خسارت های ناشی از بارندگی ها در زمستان، پیش بینی هایی صورت گرفته و جلسات متعددی برگزار شده و در این خصوص 40 آیتم بررسی شده است همچنین در شهرستان هایی که در سال های قبل بیشتر در معرض حوادث ناشی از سیل بوده اند، آمادگی های قابل قبولی صورت گرفته است.

عبداللهی بازدید از پل ها، مسیل ها و لایروبی و ذخیره سازی سوخت در برخی مناطق صعب العبور همچنین جلوگیری از کوچ عشایر در زمان بحران و بارندگی را از دیگر فعالیت های پیشگیرانه استانی دانست.

بارش شدید باران از صبح سه شنبه باعث جاری شدن سیلاب و بروز آب گرفتگی در برخی نقاط شهر شیراز شد. سامانه بارشی که از روز گذشته وارد استان فارس شده تا ظهر چهارشنبه نیز در استان فعال است.

سهم فارس از باران پاییزی

هواشناسی فارس میزان بارش باران در مناطق مختلف استان فارس را اعلام کرد.

بنا بر این گزارش بیشترین میزان بارندگی سامانه بارشی در برخی مناطق استان تا صبح دیروز 15 آذر در اردکان ۲۸ و ۳ دهم، نورآباد ۱۳ و ۳ دهم و درودزن ۹ میلی متر بوده است. در شیراز هم ۳ و ۶ دهم میلی متر باران به ثبت رسیده است.

تردد روان در جاده‌های فارس

هم اکنون همه جاده‌های استان فارس باز است و رفت و آمد در آن‌ها جریان دارد.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان فارس گفت: براساس تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارتی، سامانه‌های ترددشمار و گشت‌های شعب راهداری سراسر استان، هم اکنون تمامی جاده‌های استان باز و تردد در آن‌ها به روال عادی در جریان است.

احمدی افزود: در جاده‌های منتهی به سپیدان، اقلید، آباده، نورآباد، رستم و کازرون بارش باران گزارش شده است به رانندگان توصیه می‌شود با احتیاط بیشتری رانندگی کنند. وی اضافه کرد: سایر محور‌های استان نیمه ابری تا تمام ابری گزارش شده است.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های فارس گفت: در تمام جاده‌ها گشت‌های راهداری با تجهیزات لازم مستقر است.

شهروندان برای اطلاع دقیق از وضعیت راه‌ها می‌توانند با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند.

بارش برف در جاده‌های شهرستان سپیدان آغاز شده است.

معمار رئیس اداره راهداری و حمل و نقل سپیدان گفت: با ورود سامانه بارشی به فارس، بارش برف در جاده سپیدان-اقلید، سپیدان- یاسوج، جاده پیست اسکی و راه ارتباطی دهستان کمهر این شهرستان آغاز شده است و هچنان ادامه دارد.

وی افزود: هم اکنون این جاده‌ها لغزنده است، اما تردد در آن‌ها جریان دارد. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل سپیدان گفت: گروه‌های راهداری با ماشین آلات مخصوص در جاده‌های مواصلاتی شهرستان مشغول برف روبی و پاکسازی جاده‌ها هستند.