جزئیات لحظه‌ به لحظه از حادثه مرگبار متروپل آبادان

کشته‌ها به 7 تن و مصدوم‌ها به ۳۲ نفر رسید

جزئیات لحظه‌ به لحظه از حادثه مرگبار متروپل آبادان

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: بنا بر اظهارات شاهدان، احتمال محبوس شدن ۵۰ نفر در حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان وجود دارد.

بخش‌هایی از مجتمع ۱۰ طبقه متروپل در خیابان امیری آبادان روز دوشنبه فرو ریخت که برای حفظ سلامت عابران و مردم خیابان اصلی امیرکبیر(امیری) آبادان توسط نیروی انتظامی بسته و این ساختمان به صورت کامل تخلیه شده است و چند دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل مستقر شدند.

در پی ریزش این ساختمان ۹ تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شده و در حال ریزش برداری و عملیات جست و جو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در زیر آوار هستند. مجتمع در دست ساخت متروپل در مرکز شهر آبادان و در منطقه‌ای پر رفت و آمد قرار دارد.

هنوز آمار دقیق تعداد مصدومان و افراد فوت شده در این ساختمان مشخص نیست اما براساس اعلام رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز، آخرین آمار حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل آبادان به پنج کشته و ۲۵ مصدوم رسید.

احسان عباسپور معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز در این باره گفت: ریزش ساختمان تجاری متروپل آبادان تاکنون پنج کشته و ۲۷ زخمی برجا گذاشته است.

به دلیل ریزش این ساختمان ۱۰ طبقه، جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور از ارائه خدمات اورژانسی به همین منظور خبر داد و اعلام کرد که احتمال افزایش مصدومان و فوتی های حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان وجود دارد و براساس آخرین گزارش ها، تعداد مصدومان این حادثه به ۲۵ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه امدادرسانی به مصدومان این حادثه همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: به همین منظور توان اورژانس در حادثه ریزش ساختمان در آبادان افزایش یافته است.

میعادفر تاکید کرد: در حال حاضر دو بالگرد اورژانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۶ دستگاه آمبولانس و ۱۱۵ نیروی اورژانس برای خدمت رسانی به مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان، حضور دارند.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور از استقرار ۵ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای انتقال مصدومان حادثه ساختمان ۱۰ طبقه در حال ریزش در آبادان خبر داد و گفت: با اعلام ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری تجاری در آبادان اتوبوس و آمبولانس برای انتقال مصدومان به محل اعزام شد.

وی اظهار داشت: برای پوشش امدادی و انتقال به موقع مصدومان بیشتر و احتمالی نیز تیم های امدادی از اهواز به محل حادثه در آبادان در حال اعزام هستند.

همچنین مهدی ولی پور رئیس سازمان هلال احمر نیز از اعزام ۴ تیم امدادی به محل حادثه و آغاز عملیات تخلیه و ایمن سازی محل خبر داد و گفت: تیم های آنست(سگ‌های زنده یاب) سریع استان نیز به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه همچنین برای این حادثه بالگرد و تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر اعزام شدند، افزود: یک بالگرد، ۷ خودروی ست نجات، تیم های واکنش سریع و ۵ تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ های زنده یاب برای امدادرسانی اعزام شدند.

ظهر امروز دوشنبه بخش‌هایی از ساختمان ۱۰ طبقه اداری - تجاری در خیابان امیری آبادان ریزش کرد که تاکنون آمار دقیقی از تعداد مصدومان و یا افراد فوت شده در دست نیست اما اقدامات برای جست و جو و ارائه خدمات در حال انجام است.

دستور ویژه وزیر کشور به استاندار خوزستان 

احمد وحیدی وزیر کشور نیز به‌دنبال حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان، در تماس تلفنی با صادق خلیلیان استاندار خوزستان خواستار بکارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد.

وزیر کشور در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست، با به کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود.

وحیدی هم‌چنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور دارد همه امکانات خود را در این زمینه بکار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند.

علاوه بر این، وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی شد.

دستور معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه آبادان

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور  نیز بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد. گفتنی است، سید ابراهیم رئیسی که برای دیدار و گفتگو با پادشاه عمان به مسقط پایتخت این کشور سفر کرده، به محض اطلاع از بروز این حادثه در آبادان به معاون اول ماموریت داد ضمن بکارگیری تمامی امکانات محلی و ملی، شخصاً این موضوع را با اختیارات کامل به منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند.

استاندار خوزستان: استانداردهای لازم در ساختمان رعایت نشده است

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان "متروپل" آبادان، اظهار کرد: ظاهراً مسائل لازم فنی و استانداردهای لازم در ساختمان "متروپل" رعایت نشده است و این مسئله، عامل ریزش است، البته باید بررسی‌های دقیق انجام شود و پس از بررسی‌ دقیق شرایط می‌توان نتیجه قطعی را اعلام کرد.

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: از مردم درخواست می‌کنم که در اطراف محل حادثه و خیابان‌های مجاور حضور پیدا نکنند تا نیروهای امدادی بتوانند کمک‌رسانی کنند.

آماده‌باش پزشکی قانونی درپی ریزش ساختمان متروپل

 مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور از آماده‌باش پزشکی قانونی درپی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه «متروپل» در آبادان خبر داد.

حامد نائیجی، با اشاره به ریزش ساختمان «متروپل» در آبادان اظهار کرد: ‌درپی این حادثه مرکز پزشکی قانونی در شهر آبادان در آماده‌باش کامل قرار گرفته و علاوه بر آن اکیپ بحران استان خوزستان هم در آماده‌باش کامل است تا در صورت نیاز به شهر آبادان اعزام شود.

وی ادامه داد: البته تا کنون موردی به پزشکی قانونی آبادان برای شناسایی و تشخیص هویت ارجاع نشده است، اما آماده‌باش پزشکی قانونی به طور کامل است.

لغو مسابقات ورزشی آبادان در پی حادثه دلخراش ساختمان "متروپل"

 میلاد قلاوند، رئیس هیات ورزش کارگری آبادان نیز با تسلیت به همشهریان و خانواده های داغدار آبادانی در پی حادثه ساختمان متروپل، اظهارکرد: تمامی مسابقات فوتسال، والیبال، بسکتبال و تیراندازی آقایان در قالب نخستین جشنواره ورزش کارگری شهرستان آبادان در تاریخ های دوم و سوم خردادماه به دلیل این حادثه دلخراش لغو شدند.
وی بیان کرد: تاریخ جدید برگزاری این رویدادها به زودی اعلام خواهد شد.

آماده‌باش اتاق‌های عمل و بخش‌های جراحی اهواز

در پی این حادثه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از آماده‌باش اتاق‌های عمل و بخش‌های جراحی بیمارستان‌های اهواز در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان و احتمال اعزام مصدومان این حادثه به اهواز خبر داد. دکتر حبیب حی‌بر، اظهار کرد: در پی وقوع حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان و احتمال اعزام مصدومان این حادثه به اهواز، اورژانس، اتاق‌های عمل و بخش‌های جراحی بیمارستان‌های اهواز برای پذیرش بیماران احتمالی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

وی افزود: به رزیدنت‌های سال سه و بالاتر و متخصصان مربوطه از جمله رشته‌های طب اورژانس، جراحی، ارتوپدی، نوروسرجری، اورولوژی، ENT و زنان و زایمان، اعلام آماده‌باش شده است. بر آمادگی پرسنل و تجهیزات در اورژانس و اتاق عمل و بخش‌ها تاکید شده است و از روسای بیمارستان‌ها خواسته شده که کلیه اقدامات در این زمینه را شخصاً مدیریت کنند.

اعزام ۵۰ نیروی آتش‌نشان حرفه‌ای از تهران به آبادان

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از اعزام ۵۰ نیروی آتش‌نشان حرفه‌ای به آبادان در پی دستور شهردار تهران برای کمک به حادثه‌دیدگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان خبر داد.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: پیرو درخواست نیروهای حاضر در آبادان و دستور شهردار تهران مبنی بر اعزام نیروهای امدادی از سوی سازمان آتش‌نشانی بلافاصله تیم کاملی متشکل از ۵۰ آتش‌نشان حرفه‌ای و نجات‌گر به منطقه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۱ خودروی سبک و سنگین که بیشتر تجهیزات تخصصی آواربرداری و جستجو در آوار را با خود حمل می‌کنند دقایقی دیگر تهران را به مقصد آبادان ترک خواهند کرد.

ملکی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی اولیه برای اینکه سرعت عمل بالاتری داشته باشیم ۳۰ نفر آتش‌نشان و به همراه تعدادی از خودروها به صورت هوایی اعزام خواهند شد و گروه دیگر نیز به صورت زمینی به همراه سایر تجهیزات به سمت آبادان حرکت خواهند کرد.

نجات ۳۲ نفر از گرفتارشدگان زیر آوار ساختمان آبادان

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گفت: نیروهای امدادی هلال احمر ۳۲ نفر از گرفتارشدگان در زیر آوار را نجات داده و ۲۷ نفر را به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل کردند.

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گفت: با توجه به وسعت حادثه در آبادان تعداد تیم ها و نیروهای امدادی-عملیاتی برای رهاسازی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان افزایش یافته که بر این اساس ۱۷ تیم امدادی و واکنش سریع از شهرهای آبادان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر برای انجام عملیات تخلیه و ایمن سازی محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر اعزام ۱۳ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه خودروی ارتباطات رادیویی نیز در محل حادثه مستقر شده است. تا این لحظه هم گزارش قطعی مصدوم شدن ۲۷ نفر و پنج فوتی در حادثه ریزش ساختمان در آبادان اعلام شده است.

ولی پور بیان کرد: نیروهای امدادی هلال احمر ۳۲ نفر از گرفتارشدگان در زیر آوار را نجات داده و ۲۷ نفر را به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل کردند.

با مسببان حادثه متروپل برخورد می‌شود

 استاندار خوزستان گفت: چندین نفر از هموطنانمان در ساختمان گیر افتاده‌اند و عملیات جستجو برای یافتن آن‌ها در جریان است؛ به طور حتم با مسببان حادثه به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.

صادق خلیلیان امروز دوشنبه ۲ خردادماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: در پی نخسین ساعات اطلاع از حادثه ساختمان متروپل آبادان در محل حاضر شدیم، هم اکنون گروه‌های امداد و نجات مشغول کار هستند.

استاندار خوزستان یکی از علت‌های ریزش ساختمان متروپل را عدم رعایت استانداردهای لازم در سازه این ساختمان بیان کرد و عنوان داشت: در بررسی‌های اولیه برخی اشکالاتی در استانداردهای مورد نیاز سازه دیده شد در این راستا از رئیس دادگستری استان و قوه قضائیه درخواست کردیم تا با عوامل این حادثه برخورد کند برهمین اساس تاکنون ۲ نفر دستگیر شدند.

خلیلیان با بیان اینکه گروه‌های امدادرسانی در محل حادثه به صورت جدی فعال شده‌اند، افزود: چندین نفر از هموطنانمان در ساختمان گیر افتاده‌اند و عملیات جستجو برای یافتن آن‌ها در جریان است؛ ضمن اینکه خوشبختانه ۲۵ نفر دیگر از زیر آوار خارج شده‌اند.

وی گفت: در چنین حوادثی عوامل مختلف اثرگذار مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به طور حتم با مسببان حادثه به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.

استاندار خوزستان در پایان پیرامون تأمین هزینه‌های درمانی برای مصدومان حادثه ابراز داشت: در چنین حوادثی مصدومان تحت بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرند و مشکل خاصی نخواهند داشت.

اسامی مصدومان و جان باختگان ریزش ساختمان در آبادان اعلام شد

اورژانس کشور، اسامی مصدومان و جان باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل را منتشر کرد.

سخنگوی اورژانس کشور در گفتگویی رسانه‌ای اظهار کرد: تاکنون امیر لفطوی، مهدی اسماعیلی، مهدی کشکی، علی نیک پور قنواتی و یک فردی که هویت وی مشخص نیست در این حادثه دلخراش جان خود را از دست داده‌اند.

مجتبی خالدی افزود: همچنین تا به این لحظه ۲۸ مصدوم در بیمارستان‌های منطقه بستری هستند.

اسامی مصدومان بستری شده شامل:

بیمارستان ۱۷ شهریور

۱. سید محبوبه پورشرف هاشمی ۲۵ ساله بستری
۲. عبدالرسول محجوب فر ۴۲ ساله

بیمارستان امام خمینی
۱. نگار درآباد ۲۸ ساله
۲. سید مرتضی طهوری ۵۷ ساله
۳. منصور توسلی ۶۱ ساله
۴. نوید مزرعاوی ۲۶ ساله
۵. عبداباوی پور
۶. حسین عسکراوی ۲۱ ساله
۸. علیرضا اسدی سامانی ۵۳ ساله
۹. محمدعلی کرمزاده ۳۶ ساله
۱۰. علی بحرامیان ۲۴ ساله ترخیص
۱۱. میثم عرفی ۳۱ ساله
۱۲ حدیث هاشم مطوری
۱۳. دانیال دریس ۲۱ ساله ترخیص شد
۱۴- حسین رسولی ۴۴ ساله
۱۵. فاطمه آل ناصر ۳۱ ساله
۱۶. کامران سامانی نژاد ۵۶ ساله با رضایت شخصی مرخص
۱۷. عباس بچاری ۳۴ ساله
۱۸. مجید توسلی ۴۲ ساله

بیمارستان شهید بهشتی
۱. طارق قیم ۳۵ سال
۲. معصومه کوشیکی ۵۶ ساله
۳. عبدابحرانی پور ۲۴ ساله
۴. مسیح صادقی ۷ ساله
۵. حمیدصادقی
۶. علیرضافرحانیان ۳۲ ساله

وی بیان کرد: جستجو برای آوار برداری و نجات سایر افراد زیر آوار مانده ادامه دارد. احتمال افزایش این آمار بسیار وجود دارد.

افزایش جان‌باختگان متروپل به ۶ نفر

مدیر روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تعداد جان‌باختگان این حادثه به شش نفر افزایش یافت.

پایان عملیات در طبقات ساختمان فروریخته‌ی آبادان

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از نجات ۶ نفر توسط سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر خبر داد.

مهدی ولیپور رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مصدومان حادثه ریزش ساختمان در آبادان که ظهر امروز اتفاق افتاد گفت: ساعتی پیش عملیات امدادونجات در طبقات ساختمان متروپل تمام شده اما عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای امدادی و عملیاتی هلال احمر در زیرزمین ادامه دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه سگ‌های تجسس هلال‌احمر سه نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کرده‌اند، همچنین دستگاه‌های زنده یاب هم موفق شدند ۳ نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا کنند؛ عملیات امداد و نجات در طبقات زیرزمین ساختمان برای نجات دیگر حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

سردار سلامی: امکانات سپاه خوزستان برای حادثه آبادان به کار گرفته می‌شود

سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه، همه امکانات سپاه متعلق به مردم است و برای کمک به آوار برداری  در اختیار سپاه آبادان قرار می گیرد، گفت: امکانات و تجهیزات لجستیکی سپاه که مورد نیاز برای کمک به حادثه ریزش ساختمان ۱۱ طبقه و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار است به کار گرفته می‌شود.

وزیر کشور برای سفر به آبادان منتظر مساعد شدن هواست

رئیس مرکز ارتباطات وزارت کشوراعلام کرد: بعد از اینکه وزیر کشور از حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان مطلع شد دستورات لازم را به ستاد بحران وزارت کشور و استاندار خوزستان ابلاغ کرد.

افشار دارابی گفت: وحیدی در ادامه تصمیم گرفت شخصا به آبادان سفر کند تا از نزدیک روند امداد و نجات را پیگیری نماید اما برج مراقبت فرودگاههای کشور اعلام کرد به دلیل وقوع پدیده گرد و خاک  امکان پرواز به آبادان تا این لحظه میسر نشده است.

مشاور وزیر کشور اظهار داشت به محض اینکه امکان پرواز میسر شود وزیر کشور به آبادان سفر خواهد کرد در عین حال به صورت تلفنی و ویدیو کنفرانس با استاندار و مسئولان مربوطه در ارتباط هست و دستورات لازم را نیز صادر کرده است.

آخرین اطلاعات و اسامی مصدوم و جان باختگان حادثه برج متروپل آبادان

کشته‌های متروپل آبادان به ۷ تن رسید

عارف اصل شرهانی مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان با بیان اینکه تعداد کشته‌های حادثه متروپل افزایش یافت، اظهار کرد: تعداد افراد کشته شده در این حادثه به ۷ نفر افزایش پیدا کرد.

شرهانی همچنین گفت: در حال حاضر ۵۰ آمبولانس برای خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان در محل مستقر هستند.

شرایط "متروپل"بسیار ناپایدار است؛ امکان ریزش کامل سازه

فرماندار ویژه آبادان: با توجه به شرایط محل حادثه متروپل و سازه‌ای که متاسفانه غیرپایدار است و هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد، از مردم تقاضا داریم که از تجمع و حضور در محل حادثه جداً خودداری کنند.

شرایط بسیار  ناپایدار است و امکان ریزش وجود دارد.

بازداشتی‌های حادثه آبادان ۸ نفر شدند

رئیس دادگستری خوزستان:  بعد از مالک و پیمانکار ساختمان متروپلِ آبادان، ۶ نفرِ دیگر که نیروهای شهرداری و ناظران ساختمان جزو آن‌ها هستند، بازداشت شدند.

پذیرایی مردم آبادان از نیروهای امدادی و انتظامی

مخبر : همه مفقودین حادثه «متروپل» آبادان پیدا شدند

محمد مخبر در گفت و گو با خبر ۲۱ ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، درباره آخرین وضعیت امداد رسانی به این حادثه گفت: از همان لحظات اول، استاندار استان در صحنه حاضر بوده و همه امکانات استان خصوصا شهرهای همجوار به کارگیری شده است.

وی افزود: طبق آخرین گزارش دریافتی از استاندار آبادان افراد مفقود شده پیدا شده اند و تا الان کسی مدعی مفقودی نشده است.

 **************

گفتنی است، کار ساخت برج‌های دو قلوی متروپل به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان که در مراحل پایانی قرار داشت و بنا به دلایل فنی، متوقف شده بود.

لازم به ذکر است، به دنبال ریزش بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شده است.

 این خبر تکمیل می شود ...

همچنین ببینید :

فیلم درگیری مردم و شهردار آبادان در زمان حضور در محل ریزش ساختمان

ببینید؛ فریاد مردم آبادان: «آبادان بیچاره صاحب عزاست امروز»

ریزش متروپل آبادان پیش‌بینی شده بود!