ثبت‌نام ۴ میلیون نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

ثبت‌نام ۴ میلیون نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به ثبت‌نام بیش از چهار میلیون نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اعلام‌کرد: قرعه‌کشی روز دوشنبه (نهم خرداد) برگزار خواهد شد.

"عبدالله توکلی لاهیجانی" امروز (چهارشنبه) افزود: نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف‌سازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کار خود را از ساعت ۹ صبح سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت) آغاز کرد و متقاضیان خودرو در مدت یک هفته تا ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه (سوم خرداد) اطلاعات ثبت نامی خود را در این سامانه تکمیل کردند.

ثبت‌نام چهار میلیون نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

وی بیان داشت: با توجه به افزایش ۱۵۵ درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۸ مدل خودروی مختلف از پنج خودروساز کشور در این دوره ارائه شد و بیش از چهار میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند.

توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: پس از صحه‌گذاری اطلاعات مندرج، قرعه‌کشی این مرحله در روز دوشنبه (نهم خرداد) انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ادامه داد: با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش ۶۰ درصدی آمار خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل و از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار، روند تخصیص خودرو در سامانه تداوم پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول وزارت صمت یادآور شد: اجرای عملیات فروش توسط خودروسازان انجام می‌شود و سازمان حمایت نظارت بر حسن انجام تعهدات خودروساز در خودروهای تخصیص‌یافته را بر عهده خواهد داشت.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دستور وزارت صمت و زیر نظارت تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس اجرای بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیس‌جمهور در خصوص چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، از روز سه‌شنبه  هفته گذشته کار خود را آغاز کرد.

در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای تاکید کرده بود که فروش خودروها به «سامانه فروش یکپارچه» منتقل می‌شود و حذف قرعه‌کشی خودرو با قوت در دستور کار این وزارتخانه است. از آنجا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌شده و شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شود و خودروهای تولیدی به دست خریداران واقعی برسد.

بر این اساس به دستور وزیر صمت مقرر شده فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود. ایجاد این سامانه، شفاف‌سازی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد.

با آغاز به کار این سامانه، روند فروش خودرو شفاف و از تلاطم بازار، بازارسازی و سوءاستفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری شده و مراسم تخصیص خودرو با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.