توضیح درباره تعطیلی ۱۱ قصابی در روستای مهارلو  

توضیح درباره تعطیلی ۱۱ قصابی در روستای مهارلو    
تعطیلی ۱۱ مرکز کشتار و عرضه غیرمجاز و غیر بهداشتی گوشت در روستای مهارلو

مدیر کل دامپزشکی استان فارس گفت: شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان، عامل اصلی تعطیلی ۱۱ مرکز کشتار و عرضه غیرمجاز و غیر بهداشتی گوشت در روستای مهارلوی شهرستان سروستان است.

حمیدرضا ناظمی روز پنجشنبه با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز است و در این خصوص با هیچ احدی مسامحه نخواهد شد،گفت: پرونده متخلفان به منظور طی مراحل قانونی به مراجع ذی صلاح  ارجاع شده است.

وی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در کشور و استان فارس اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی  این استان در تلاش مستمر برای کنترل این بیماری و سایر بیماری های مشترک بین انسان و دام است و علی رغم این تلاش ها تاکنون سه نفر در استان فارس به این بیماری مبتلا و پس از بستری شدن در بیمارستان درمان شدند.

ناظمی با بیان اینکه طرح مبارزه با کشتار غیرمجاز با محوریت اداره کل دامپزشکی در حال اجرا است، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۷۰ مرکز عرضه غیر مجاز و غیر بهداشتی گوشت در ورودی های شهر شیراز پلمب و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیر کل دامپزشکی استان فارس تاکید کرد: شهروندان گوشت مصرفی خانوار را از مراکز مجاز عرضه گوشت قرمز و دارای برچسب و مهر دامپزشکی خریداری کرده و از خرید دام زنده و  کشتار دام در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند.

توضیحات کارشناس مسئول واحد بهداشت سروستان

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان سروستان نیز پیش از این گفته بود : ۱۱ واحد قصابی در بزرگراه مهارلو - شیراز از سوی کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی تعطیل شدند.

 مهناز بنگری در این باره افزود: با توجه به خطر شیوع تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است و این روزها شیوع بیشتری دارد، رعایت نکردن موازین بهداشتی از سوی قصابی های محور مهارلو – شیراز شکایات مردمی زیادی به دنبال داشته و در همین راستا ۱۱ واحد قصابی از سوی کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان سروستان، تعطیل شده است.

کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط شبکه ادامه داد: در پی شکایات مختلف مردمی مبنی بر رعایت نکردن موازین بهداشتی و عرضه گوشت ناسالم در این قصابی ها و بی توجهی آنها به هشدارهای بازرسان بهداشت محیط، برای چاره اندیشی در این زمینه نشست های کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان سروستان برگزار  شد.

وی ادامه داد: مقرر شد در گشت مشترک ادارات صمت، دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان سروستان، با قصابی های متخلف بر اساس قانون برخود شود.

او با بیان این موضوع که بیماری هایی مانند تب کریمه کنگو از دام به انسان از طریق گوشت آلوده منتقل می شود، از شهروندان خواست به توصیه های کارشناسان بهداشت محیط توجه و گوشت مورد نیاز را از قصابی های مورد تایید دامپزشکی و بهداشت، تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

روستای مهارلو در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شیراز در شهرستان سروستان قرار دارد.