توصیه‌های بهداشتی برای خودمراقبتی در شرایط آلودگی هوا

توصیه‌های بهداشتی برای خودمراقبتی در شرایط آلودگی هوا
آلودگی هوا همچنان مهمان خوزستانی ها است

معاونت بهداشت دانشگاه علوم ‍‍پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:شهروندان وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق صدا و سیما و رسانه‌های معتبر پیگیری کنند.

بختیاری نیا اظهار داشت: توصیه‌های بهداشتی برای حفاظت از سلامت در شرایط آلودگی هوا به دو دسته تقسیم می‌شود؛ اول توصیه‌های بیرون از منزل و دسته دوم نکاتی است که برای مراقبت از سلامت در منزل باید رعایت شود.

وی می گوید: توصیه می‌شود افراد از خروج غیرضروری در شرایط آلودگی هوا خودداری نمایند بخصوص بیماران قلبی، مبتلایان به آسم و آلرژی و افرادی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند.

به گفته او هنگام آلودگی هوا، از قدم زدن در پارک وانجام هرگونه فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری و حتی الامکان بجای استفاده از خودرو‌های شخصی و تک سرنشین از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: برای پیشگیری از ورود هوای آلوده به داخل ساختمان، در، پنجره‌ها و منافذ را ببندیم و از باز و بسته کردن غیرضرور آن‌ها خودداری کنیم؛ از انجام فعالیت‌هایی مانند خانه تکانی، سرخ کردن، جاروکشیدن، روشن کردن شمع، عود و شومینه یا از پاک کننده‌های شیمیائی وگندزدا‌ها که باعث افزایش آلودگی هوا در داخل خانه میشود اجتناب کنیم و همچنین تا حد امکان از وسایل گازسوز کمتر استفاده تا از افزایش آلاینده‌ها درون منزل جلوگیری شود.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر خودداری از مصرف سیگار و قلیان در فضا‌های بسته بخصوص در هنگام آلودگی هوا، از شهروندان خواست حتی امکان برای دفع سموم از بدن هنگام آلودگی هوا، شیر و ماست کم چرب و میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند و مبتلایان به آسم و بیماران قلبی عروقی در صورت بروز تنگی نفس و هرگونه ناراحتی هنگام آلودگی هوا، سریعاً به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا بیمارستان مراجعه نمایند.