توسعه جنگل‌های مانگرو در استان بوشهر

توسعه جنگل‌های مانگرو در استان بوشهر
دو میلیون اصله نهال برای این منظور تامین می‌شود

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه جنگل‌های مانگرو در استان بوشهر گفت: دو میلیون اصله نهال برای این منظور تامین می‌شود.

نقی شعبانیان ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: به دنبال معضلات زیست‌محیطی که رخ داده است، توجه ویژه‌ای به منابع طبیعی در دنیا و استان بوشهر صورت گرفته و مسئولان کشور نیز نگاه ویژه‌ای به این مسئله دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال سلامت خود و نسل آینده و امنیت غذایی و زیستی هستیم باید به منابع طبیعی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه حمایت شود.

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی از منابع طبیعی در راستای ارتقای کیفیت و کمیت منابع طبیعی و جلوگیری از توسعه بیابان‌ها با برش‌های استانی در دستور کار است.

وی به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت در عرصه منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: استان بوشهر از نظر اقلیمی و موقعیت جغرافیایی شرایط ویژه‌ای دارد و شاهد وجود نقاط بحرانی در این استان هستیم.

شعبانیان برنامه ویژه برای مهار بیابان‌ها در استان بوشهر را مطرح کرد و ادامه داد: باید تلاش کنیم که پوشش گیاهی در این استان حفظ و توسعه یابد و از بیابان‌زایی پیشگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت جنگل‌های مانگرو در استان بوشهر تصریح کرد: باید نهال‌های مورد نیاز در استان توزیع شود تا شاهد توسعه جنگل‌های مانگرو در استان بوشهر باشیم.

کاهش آتش‌سوزی منابع طبیعی

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان آتش‌سوزی در اراضی منابع طبیعی کشور امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و میزان آتش‌سوزی سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی یکی از راهکارهای جلوگیری از ریزگردها به‌عنوان یکی از چالش‌ها، توسعه و تقویت کمی جنگل‌ها دانست و اضافه کرد: در این راستا سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هم در این زمینه برنامه‌های مدونی دارد.

وی از کشت نهال جنگلی خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی و تأکید رئیس جمهور در چهار تا پنج سال آینده یک میلیارد نهال در سراسر جنگل‌ها و اراضی مستعد کشور کاشته می‌شود.

شعبانیان با اشاره به وجود ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل کشور بیان کرد: زراعت چوب و دستبرد به زمین‌های منابع طبیعی با توجه به افزایش قیمت چوب و زمین، از معضلاتی است که در بخش جنگل و منابع به‌ویژه در شمال کشور و منطقه زاگرس وجود دارد.

وی تأکید کرد: مقابله با این مشکلات و حفاظت از اراضی طبیعی کشور نیازمند همراهی مردم و همه دستگاه‌های متولی مانند نهادهای قضائی و انتظامی است.