تنگه براق؛ جاذبه‌ای کمتر شناخته شده در نزدیکی شیراز

تنگه براق؛ جاذبه‌ای کمتر شناخته شده در نزدیکی شیراز

تنگه براق دره‌ای زیبا در نزدیکی روستایی به همین نام در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید در شمال غربی شیراز استان فارس قرار دارد. مردم ساکن این روستا به زبان لری و ترکی صحبت می‌کنند. مهمترین شغل این افراد دامپروری و کشاورزی محصولاتی مانند گندم، غلات، سیب و هلو است.

مادر طبیعت بسیار سخاوتمند است و به هر کجا که نگاه کنید می‌توانید بخشی از این سخاوت را ببینید. دریاهای وسیع، دره‌های عمیق، جنگل‌های شلوغ، کوه‌های بلند و بسیاری از پدیده‌های دیگر بخشی از هدیه شگفت‌انگیز طبیعت هستند.

در میان دره‌ها می‌توانید بیشتر این مناظر را با هم ببینید و به همین دلیل است که گردشگران جذب این نوع مکان‌ها می‌شوند. تصور کنید دره‌ای عمیق پر از درختان سرسبز بلند، نهر جاری رودخانه‌ای زلال، آبشارهای جاری از صخره‌ها و چشمه‌های جوشان از صخره‌ها... اگر از دیدن این تصویر زیبا خوشحال می‌شوید، می‌توانید از تنگ براق دیدن کنید.

فاصله سده تا تنگه براق ۹۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. این روستا در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا واقع شده و در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوای معتدل است اما در پاییز و زمستان خنک است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

این دره در میان درختان سر به فلک کشیده با فواره‌های مختلف و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، چرتکه‌های آبشاری و ستون‌های آهکی معلق قرار گرفته که مناظر چشم نواز و بدیعی را خلق می‌کند.

گیاهان در حال رشد روی جان پناه‌ها و صخره‌ها پاسیوهای طبیعی می‌سازند، رودخانه پرآبی که در دره جاری است به رودخانه کر می‌رود. رودخانه، جان پناه کوه‌ها را بریده و صخره‌هایی با جان پناه‌های عمودی روی آن به عرض ۴۰ متر و ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر ایجاد می‌کند. بر روی دیوار صخره‌ای سمت چپ غار آهکی زیبایی وجود دارد که آب از سقف آن به زمین می‌ریزد. دیواره و کف غار پوشیده از خزه است.

در اثر فرسایش سنگ‌ها زیبایی‌های زیادی در مسیر این دره دیده می‌شود که هیولایی مانند فیل، آب دریاچه‌های طبیعی و صخره‌های زیبا است.

استخر بزرگی در این دره وجود دارد که افراد زیادی آن را برای غواصی و شنا انتخاب می‌کنند. چند سال پیش ایرانی‌ها چندان آن را نمی‌شناختند، اما اخیرا هر هفته بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

بهترین زمان برای سفر به این تنگه از اواسط بهار تا اواسط تابستان است و اگر دوست دارید طبیعت بیشتری را ببینید باید از جاده کامفیروز استفاده کنید.