تمام سازه متروپل تخریب می‌شود

تمام سازه متروپل تخریب می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه بر‌خلاف شایعات، تمام ‌ساختمان متروپل تخریب می‌شود، گفت: سختی کار در سقف طبقه فوقانی و تاج برج است و پس از آن کار روی روال قرار خواهد گرفت.

محمدرضا اسکندری  اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی قانون مناطق آزاد را تصویب کرده و همین مجلس به دنبال آن، قوانینی وضع کرده که محدویت‌هایی برای این مناطق ایجاد کرده است و این بحث به طور جدی در مناطق آزاد در حال پیگیری است.

وی افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از سویی صحبت‌هایی در خصوص انفعال منطقه آزاد می‌کنند، و از سویی با تصویب برخی قوانین، دست مناطق آزاد را بسته‌اند.

اسکندری با اشاره به افق پیش روی این منطقه، گفت:از آبان‌ سال 99 تا تیر 1400، حجم مجوزهایی که برای سرمایه‌گذاری در این منطقه صادر شده بود، 2 هزار و 500 و 34 میلیارد تومان بود، اما این تراز در این مدت به چهار هزار و 146 میلیارد تومان رسیده، و بر این اساس تمام ترازهای مربوط به سرمایه‌گذاری در منطقه مثبت بوده و مشمول افزایش شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص شایعات مطروحه مبنی بر اعمال آزمایشی ماده 65 در این منطقه، ادامه داد: یکی از دلایلی که اجرای ماده 65 به‌صورت آزمایشی در مرحله اجرا قرار گرفته است، اصلاح بندهای آن در این پروسه و همچنین الزام دستگاهها به تمکین از وظایف ذاتی و اعمال حاکمیت منطقه آزاد در شهرهای آبادان و خرمشهر است.

وی بیان کرد: اشتیاقی که از اعمال ماده 65 در منطقه وجود دارد، در وزارت کشور نیست و این دستور را وزارت کشور و استانداری ابلاغ نکرده، بلکه نهاد ریاست جمهوری مسئول ابلاغ آن بوده است.

وی افزود: این ابلاغ قابلیت ملغی شدن ندارد و تنها در راستای شناخت آسیب‌های آن، مدت یکساله تعیین شده است. بر این اساس پس از این دستگاه‌هایی که مسئول خدمات شهری هستند، باید پاسخگوی شبهات و بررسی‌های سازمان منطقه آزاد اروند باشند و به همین منظور دستگاه‌های مختلف با نظارت سازمان امور اجرایی را در دست خواهند داشت و سازمان منطقه آزاد اروند نیز بر نحوه هزینه‌کردها نظارت خواهد داشت.

اسکندری با بیان اینکه کلیت دولت، خواهان اجرای این قانون هستند، گفت: در گام نخست این قانون، شورای تامین منطقه آزاد اروند تشکیل شد و با پیگیری‌ مردمی و سازمان منطقه آزاد اروند، اسفند پارسال به دستور رییس جمهور کارگروه ویژه‌ای برای شهرهای آبادان و خرمشهر تشکیل شد.

وی در خصوص محل منابع درآمدی این سازمان، بیان کرد: 15 درصد از عوارض شهرهای آبادان و خرمشهر به سازمان منطقه آزاد اروند تخصیص می‌یابد، به عنوان مثال از محل عوارض نقل و انتقال خودرو 200 تا 300 میلیارد ریال در سال درآمد عاید این سازمان می‌شود.

وی افزود:منابع پروژه‌ها باید مشخص و به‌عنوان مصوبه دولت ابلاغ شود، این بودجه‌ها در یک بازه پنج ساله به منطقه تزریق شد که صرف اموراتی همچون آسفالت، زیباسازی فاضلاب، عمران، فرهنگ، و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. ضمن اینکه در 6 ماه نخست سال بیش از 102 میلیارد هزینه در پروژه‌های عمرانی صورت گرفته است

اسکندری با تاکید بر اینکه باید کار جهادی به صورت ضربتی در شهرهای آبادان و خرمشهر انجام شود گفت: صادقانه به مردم اعلام می‌کنم که اگر این پیگیری‌ها منجر به نتیجه نشد و این اعتبارات تخصیص نیافت، حضور امثال بنده در این منطقه هیچ توجیهی ندارد؛ تا به امروز هرچه به مردم گفته‌ایم بدون پشت پرده و با صداقت کامل بازگو شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی پردیس بین‌المللی تربیت مدرس در منطقه آزاد اروند، ادامه داد: این پردیس امسال شروع به پذیرش دانشجو خواهد کرد و در 2 هفته گذشته نیز پارک علم و فناوری تربیت مدرس که پس از دانشگاه صنعتی شریف نمونه دوم در کشور است، در منطقه فعال شده که برای نخبگان و دانش آموختگان کاربرد خواهد داشت.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص نگرانی تجار و بازرگانان مبنی بر دعوت نکردن از آنها برای استماع مشکلات و بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌ها در سفر مقامات کشوری، گفت: در سفر وزیر اقتصاد، ترتیبی اتخاذ شد تا نمایندگان اقتصادی در منطقه، در نشستی با وزیر اقتصاد حضور یابند که این نشست خارج از برنامه وزیربود اما این جلسه برگزار شد تا فعالان اقتصادی و اتاق‌های اصناف و بازرگانی شهرهای آبادان و خرمشهر با حضور در آن دغدغه‌های خود را بیان کردند.

اسکندری با اشاره به وضعیت سازه متروپل و چگونگی شرایط کنونی آن، بیان کرد: به کسبه محل هم اعلام شده که سازمان منطقه آزاد اروند، متولی پرداخت خسارت شما نیست اما از طریق فرآیندهایی که برای دریافت زیان افراد دخیل در این فاجعه ایجاد شده است به شکایت شما رسیدگی خواهد شد و سیستم قضایی خسارت شما را  تامین می‌کند.

اسکندی عنوان کرد: کار تخریب این سازه پس از نصب "تاورکرین" دوم که یک هفته دیگر زمان خواهد برد آغاز خواهد شد و بر‌خلاف شایعات، تمام این ساختمان تخریب می‌شود و سختی کار در سقف طبقه فوقانی و تاج برج است و پس از آن کار روی روال قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص زمان پایان یافتن این پروژه، بیان کرد: قرارداد ما با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا چهار ماهه است که این روزشمار از 18 خرداد آغاز شده است، پیمانکار مذکور مدعی است که طبق زمانبندی کار را تحویل خواهد داد، ممکن است کار با تاخیر آغاز شده و یا به پایان برسد، اما با روی روال افتادن کار، عملیات با سرعت انجام خواهد گرفت تا در موعد مقرر این اقدام صورت پذیرد.

اسکندری با اشاره به وضعیت کارکنان گیت‌های منطقه آزاد اروند نیز به آنها اطمینان داد که شغل خود را از دست نخواهند داد.

منطقه آزاد اروند با مساحت 34 هزار و 700 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو)، در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است. این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت، با داشتن ظرفیت‌هایی همچون حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.