تغییر بزرگ در راه است؛ قطر از پاریس به منچستر!

هیچ‌کس نمی‌تواند یونایتد را بخرد جز ...

تغییر بزرگ در راه است؛ قطر از پاریس به منچستر!
ارزش منچستر یونایتد با یک میلیارد طرفدار پرطرفدارترین باشگاه جهان است

سرمایه‌گذاری در باشگاه فوتبال پاری‌سن‌ژرمن، خرید بازیکنانی چون نیمار، لیونل مسی و کیلیان امباپه و برگزاری پرهزینه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هیچ کدام بدون حمایت مالی صندوق سرمایه‌گذاری دولتی قطر میسر نمی‌شد.اما شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر (QSI) که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی این کشور است، همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در فوتبال اروپا است و حالا از قرار معلوم به دنبال ورود به لیگ برتر انگلستان است.

سایت خبری-تحلیلی ورزشی «اتلتیک» که متعلق به روزنامه نیویورک تایمز است، پیش از تعطیلات سال نو میلادی گزارش داده بود که در حین جام جهانی آورام گلیزر، یکی از اعضای خانواده آمریکایی گلیزر که سهامدار عمده باشگاه منچستر یونایتد است به دوحه سفر کرده بود تا با سرمایه‌گذاران قطری وارد مذکره شود.

باشگاه منچستر یونایتد در ماه نوامبر اعلام کرده بود که همه «گزینه‌های استراتژیک» را در نظر خواهد گرفت. یکی از این گزینه‌ها فروش باشگاه است.

مذاکرات گلیزر با قطر‌ی‌ها از سوی دو طرف تایید نشد، اما «اتلتیک» خبر داده که منابع داخلی شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر که نخواسته‌اند نام‌شان برده شود، سایت گفته‌اند که شرکت قصد دارد دست‌کم در یک باشگاه لیگ برتر انگلیس سرمایه‌گذاری کند. هدف این شرکت گسترش و متنوع‌سازی سهام در پرتفوی دارایی‌های‌شان در فوتبال اروپا است.

پاری‌سن‌ژرمن «خرید اکازیون»

شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر یا «کیو.اس.آی» که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده و مقرش در دوحه است، در ۱۸ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت ورزش و سرگرمی انجام داده است. گروه رسانه‌ای ورزشی «بی‌این اسپورت» و تولیدکننده ورزشی «بوردا» از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها هستند.

اما قابل‌توجه‌ترین سرمایه‌گذاری این شرکت دولتی خرید باشگاه فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن بوده است. این شرکت سال ۲۰۱۱ ابتدا حدود ۷۰ درصد سهام پاری‌سن‌ژرمن را در ازای مبلغ نسبتاً ناچیز ۵۰ میلیون یورو خرید.یک سال بعد از آن قطر‌ی‌ها باقیمانده سهام بزرگ‌ترین باشگاه پایتخت فرانسه را نیز به مبلغ ۷۰ میلیون یورو خریدند. در ۱۰ سال گذشته قطری‌ها پول زیادی در پاری‌سن‌ژرمن خرج کرده‌اند. تنها ۵/۱ میلیارد یورو در بازار نقل و انتقالات برای خرید فوق‌ستارگانی چون مسی و نیمار.

اما بر خلاف تصور عمومی، این سرمایه‌گذاری هنگفت قطری‌ها صرفاً با اهداف سیاسی انجام نشده است، چنانچه ارزش این باشگاه حالا حدود ۵/۴ میلیارد یورو برآورد می‌شود و بازدهی خوبی داشته است.با این حال قطری‌ها با وجود هشت جام قهرمانی در لیگ یک فرانسه در این مدت، به بزرگ‌ترین هدف ورزشی‌شان، یعنی بردن لیگ قهرمانان اروپا، نرسیده‌اند. دو هفته دیگر پاری‌سن‌ژرمن در مرحله یک‌هشتم نهایی این فصل لیگ قهرمانان باید به مصاف بایرن مونیخ برود.

 بخش کوچکی از پاریس فروخته می‌شود

ناصر خلیفی، رییس شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر و رییس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن ، در سخنرانی آغاز سال نو میلادی خطاب به کارکنان باشگاه گفته است که در ۱۰ سال گذشته «بنیان» مناسبی گذاشته شده و حالا «در دهه بعدی ما باشگاه را به مرحله بعدی خواهیم برد.»سایت اتلتیک به نقل از منابع‌اش در شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر نوشته که این شرکت دست‌کم در کوتاه‌مدت قصد واگذاری پاری‌سن‌ژرمن را ندارد.گفته می‌شود مالکین قطری امسال قصد فروش بخش کوچکی از سهام باشگاه پاریس را دارند. خلیفی هم در حین جام جهانی به شبکه سی‌ان‌ان گفته بود که به فروش سهام اقلیت علاقمند است. از قرار معلوم دو سرمایه‌گذار آمریکایی به خرید ۱۵ درصد سهام پاری‌سن‌ژرمن ابراز تمایل کرده‌اند.

یکی از اهداف مالکین پاری‌سن‌ژرمن گسترش جغرافیایی بستر سرمایه‌گذاری‌شان و ساختن یک کسب‌وکار جهانی است. در این مسیر بازار استراتژیک ایالات متحده آمریکا، به ویژه پیش از جام جهانی ۲۰۲۶ که آمریکا در کنار کانادا و مکزیک یکی از میزبان‌هایش است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

متنوع‌سازی دارایی‌های ورزشی

همان طور که پاری‌سن‌ژرمن به دنبال متنوع‌سازی سرمایه‌گذاران خود است، مالکین قطری آن هم به دنبال گسترش دنبال دارایی‌های ورزشی‌شان هستند. این برنامه در راستای متنوع‌سازی اقتصاد قطر و کاهش وابستگی به نفت و گاز صورت می‌گیرد.
صندوق سرمایه‌گذاری دولتی که ثروتش بالغ بر ۴۵۰ میلیارد میلیارد دلار برآورد می‌شود، سهام شرکت‌های بین‌المللی مختلفی در بخش‌های مختلف را خریده است. شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر که زیرمجموعه صندوق سرمایه‌گذاری دولت است، حالا به نظر می‌رسد استراتژی مشابهی را در ورزش دنبال می‌کند.
منصور محمود، رییس صندوق سرمایه‌گذاری دولتی قطر دو هفته پیش در همایش جهانی اقتصاد در داوس سوییس گفت که این کشور به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در باشگاه‌های فوتبال است.
در راستای این برنامه‌ها بود که این شرکت سرمایه‌گذاری کلیه حقوق رشته ورزشی «پدل» را از آن خود کرد و در ماه اکتبر گذشته ۲۲ درصد سهام باشگاه پرتغالی براگا را به قیمت ۸۰ میلیون یورو خرید.

ورود به لیگ برتر

قطری‌ها اما به خوبی می‌دانند که هیچ کدام از این دارایی‌ها به ارزش‌مندی لیگ برتر انگلیس نیستند. رقبای اماراتی قطر، امیرنشین ابوظبی، خیلی وقت است که با خرید منچستر سیتی وارد بزرگ‌ترین لیگ فوتبال جهان شده‌اند. دو سال پیش هم صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی باشگاه نیوکاسل یونایتد را خرید.

حالا که چندین باشگاه پرطرفدار انگلیسی از جمله منچستر یونایتد، لیورپول و تاتنهام به دنبال سرمایه‌گذاران جدید هستند، توجه قطری‌ها هم به لیگ برتر جلب شده است.هم بلومبرگ و هم شبکه سی‌بی‌اس گزارش داده‌اند که ناصر خلیفی به تازگی با دانیل لوی، رییس باشگاه تاتنهام در لندن در آغاز سال جدید میلادی ملاقات کرده و درباره سرمایه‌گذاری در این باشگاه لندنی و خرید ۱۵ درصد سهام مذاکره کرده است.

با توجه به قوانین یوفا به نظر می‌رسد قطری‌ها فعلاً قصد ندارند سهام‌دار عمده یک باشگاه انگلیسی شوند.

این که یک سرمایه‌گذار مالک دو باشگاه باشد به خودی خود ممنوع نیست، اما طبق مقررات اتحادیه فوتبال اروپا این دو باشگاه در این صورت نمی‌توانند همزمان در یک رقابت اروپایی شرکت کنند. اما سهام‌دار خرد بودن یک باشگاه به معنای مالکیت باشگاه نیست و مانعی در این راه ایجاد نمی‌کند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که استراتژی بلندمدت قطری‌ها کاهش تدریجی سهام در پاری‌سن‌ژرمن و افزایش تدریجی درصد سهام در یک باشگاه انگلیسی باشد.

علاوه بر تاتنهام، آن طور که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده، قطری‌ها به مشارکت و یا حتی مالکیت منچستر یونایتد یا لیورپول هم علاقه‌ دارند و در حال بررسی این گزینه‌ها هستند. سایت اتلتیک هم به نقل از منابع‌اش در شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر خبر داده که در این میان منچستر یونایتد گزینه جدی‌تری است.

قیمت بالای باشگاه‌های انگلیسی

روشن است که اگر شرکت «کیو‌اس‌آی» چنین تصمیمی بگیرد، خرید یک باشگاه انگلیسی قطعاً به ارزانی پاری‌سن‌ژرمن در سال ۲۰۱۱ و یا براگا نخواهد بود. دانیل لوی معتقد است که باشگاه تاتنهام با توجه به موقعیت‌اش، ورزشگاه مدرن و زمین‌های تمرین عالی‌اش، دست‌کم اندازه باشگاه رقیب، چلسی می‌ارزد.

چلسی سال گذشته به مبلغ ۵/۲ میلیارد پوند به یک کنسرسیوم آمریکایی به ریاست تاد بولی، تاجر میلیاردر که سهامدار چندین باشگاه آمریکایی است، فروخته شد. ارزش باشگاه تاتنهام بنا بر محاسبه شرکت مشاروه کی‌پی‌ام‌جی حدود دو میلیارد یورو برآورد می‌شود.

قیمت منچستر یونایتد که با یک میلیارد طرفدار پرطرفدارترین باشگاه جهان است، قطعاً از این هم بیشتر خواهد بود. ارزش منچستر یونایتد در بورس در حال حاضر ۸/۳ میلیارد دلار است. اما در اواخر نوامبر گذشته درباره قیمت خرید بالغ بر ۵/۸ میلیارد دلار گمانه‌زنی شد.

در آن زمان جیم اونیل، اقتصاددان ارشد سابق بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس و عضو کنونی گروه سرمایه‌گذاری «رد نایت» که به نوشته روزنامه «منچستر ایونینگ نیوز» یک بار تلاش کرده بود «من یو» را بخرد، گفت چنین قیمت‌های بالایی را نمی‌تواند درک کند.او به فایننشال تایمز، روزنامه چاپ لندن گفته بود: «نمی‌فهمم چرا منچستر یونایتد باید بیشتر از سه میلیارد پوند بیارزد. به ویژه اگر لحاظ کنیم که برای بازسازی به چه پولی نیاز است.»

ارزش واقعی منچستر یونایتد

به نظر می‌رسد خانواده گلیزر ملاک‌شان برای قیمت‌گذاری منچستر یونایتد نه ارزش این باشگاه در بازار سهام بلکه ارزش بالای برند آن نیز است.

اما سوال اصلی اینجاست که با وجود یک میلیارد هوادار آیا واقعا منچستر یونایتد بیش از هشت میلیارد یورو می‌ارزد؟ با وجود این پایگاه بزرگ هواداری و ارزش زیاد برند منچستر یونایتد، تحلیل‌گران مالی تردید دارند که از راه فروش حقوق تجاری و کالاهای هواداری بتوان تا این حد درآمدزایی کرد. هیچ یک از باشگاه‌های بزرگ جهان تا کنون از عهده چنین چالشی برنیامده‌اند.

یکی دیگر از رقبای قطری‌ها در خرید منچستر یونایتد جیم راتکلیف، میلیاردر بریتانیایی و صاحب شرکت اینیوس، غول پتروشیمی و بزرگ‌ترین شرکت خصوصی بریتانیا است.حتی او به عنوان هوادار دوآتشه منچستر یونایتد ظاهراً تردید جدی برای پرداخت چنین قیمتی دارد. روز شنبه مطبوعات بریتانیا گزارش دادند که مسئولین باشگاه منچستر یونایتد از پیشنهاد راتکلیف راضی نیستند، چرا که او حاضر نبوده قیمت مورد نظر شش میلیارد پوندی آنها را بپردازد.

با این تحولات و کنار رفتن احتمالی راتکلیف، باید دید راه برای قطری‌ها باز می‌شود و آنها بعد مذاکره با گلیزر در دوحه حاضرند چنین مبالغی پرداخت کنند یا نه؟