تزریق چربی و کاشت مو در مطب پزشک عمومی ممنوع!

رئیس سازمان نظام پزشکی بندرعباس:آرایشگاه و خانه جای اعمال زیبایی نیست

تزریق چربی و کاشت مو در مطب پزشک عمومی ممنوع!

رئیس سازمان نظام پزشکی بندرعباس گفت: آرایشگاه جای اعمال زیبایی نیست و افراد باید به درمانگاه های تخصصی مراجعه کنند.

حسین کرم پور، ظهر امروز (۱۱ بهمن ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما در بخش درمان و واکسیناسیون در کشور جایگاه خوبی داریم. بخش خصوصی در مدیریت کرونا در کنار دانشگاه قرار داشته که جای قدردانی دارد. تعداد مراجعات در روزهای اخیر به شدت افزایش داشته است و درگیری اُمیکرون را در بین همکارانمان نیز داشتیم و امیدواریم بتوانیم با سلامتی از این پیک نیز بگذریم.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی نماینده صنف درمانگران است و باید از حقوق مردم و درمانگران دفاع کند. این سازمان وظیفه دارد علاوه بر نظارت بر حوزه درمان از حوزه سلامت و بهداشت مردم حفاظت کند. در چند ماه گذشته بر اساس گزارشات، برخی افراد بدون مدرک تخصصی به بخش درمان ورود کرده اند که موجب به خطر افتادن سلامت مردم شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی بندرعباس تصریح کرد: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی در بازدیدها و نظارت ها در کنار ما بودند. همچنین چون افراد مورد نظر، غیر پزشک بودند نیاز به ورود وزارت اطلاعات بود که آگاهانه و دلسوزانه پیگیر شدند. دستگاه قضایی استان نیز هماهنگی ها و همکاری های لازم را انجام دادند. اولین مورد فرد غیرپزشکی بود که با جعل عنوان جراح در استان هرمزگان فعالیت می کرد. گزارش شد در حوزه زیبایی، تزریقات بوتاکس، اعمال زیبایی و پیکرتراشی فعالیت هایی انجام داده بود و با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد به صورت سازمان یافته عمل می کند.

کرم پور عنوان کرد: پس از دستگیری افراد مورد نظر افراد مرتبط دیگری نیز شناسایی شد. این افراد از مهر و سربرگ بیمارستان ها و پزشکان سواستفاده می‌کردند که این مسئله نیز مورد پیگیری قرار گرفت. این پرونده به جز کادر درمان، شاکی های خصوصی از بین مردم نیز داشت که توسط این فرد آسیب دیده بودند. این فرد و همکارانش آقا بودند و طبق گزارشات بیشتر از یک سال فعالیت داشته اند. وی حدود ۳۵ سال داشته و کاردان اتاق عمل بوده است. در جریان این پرونده ۷ مرکز زیبایی پلمب و ۳ نفر دستگیر شده اند.

وی بیان کرد: فرد دیگری کارشناس حسابداری است اما یک کلینیک زیبایی دارد و علاوه بر اعمال زیبایی، کار تدریس نیز انجام می دهد. متاسفانه چیزی تحت عنوان کلینیک زیبایی در قوانین سازمان نظام پزشکی نداریم، کلمه ای به عنوان کلینیک زیبایی در قانون وجود ندارد. فرد درخواست کننده برای مرکز درمانی باید از دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی مجوزهای لازم را دریافت کنند. اما متاسفانه می بینیم آرایشگاه ها و مراکز زیابیی نام خود را کلینیک گذاشته و فعالیت می کنند که کار این ها غیر قانونی است و باید تعطیل شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی بندرعباس اظهار کرد: پزشک کار درمان می دهد و در صورت قصور باید پاسخگو باشند. اما افرادی که در حال فعالیت در حوزه زیبایی هستند کار غیر قانونی انجام می دهند. مسئولین درمانگاه های پوست و مو متخصص پوست و مو هستند و مجوزهای لازم را از ما میگیرند. همکاران پزشک عمومی ما می توانند اعمالی چون تزریق بوتاکس و لیزر را انجام دهند اما پیکر تراشی و تزریق چربی و کاشت مو در مطب پزشک عمومی ممنوع است.

کرم پور افزود: متاسفانه شاهد هستیم اعمال زیبایی به آرایشگاه ها و خانه ها کشیده شده است. ما نیاز به اطلاع رسانی صحیحی در این زمینه داریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی بندرعباس در پایان گفت: آرایشگاه جای اعمال زیبایی نیست و افراد باید به درمانگاه های تخصصی مراجعه کنند. در بازدیدهایی که از برخی مراکز داشتیم افرادی در حوزه درمان دخالت می کنند که تنها مدرکشان، دوره ای کوتاه مدت در مراکز آموزشی و مدرک تحصیلی فرد دیپلم است. بسیاری از مراکز زیبایی ساختار زیرزمینی دارند.