چالش جدید در لارستان؛ ترک تحصیل!

چالش جدید در لارستان؛ ترک تحصیل!

ایرنا نوشت: ۳۵۰دانش آموز در لارستان فارس ترک تحصیل کردند؛ این خبر تلخ و عمیق بی گمان اگر در قبل از شیوع کرونا به دستمان می‌رسید، همچون یک بمب خبری صدا می‌کرد و برای مدتی هم فضای رسانه‌ای را هم درگیر خود می‌کرد و همواره از آن به عنوان یک نقطه تاریک در سپهر آموزشی استان از آن یاد می کردیم. البته در سطح کشور هم  آمارها از وضعیتی بغرنج و نگران کننده حکایت دارد که به گفته سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش ۲۱۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده هم در دوره متوسطه اول و دوم هستند. اما چه کنیم کرونا آنقدر فشار و مشقت و رنج و دردهای بی شمار بر جامعه و خانواده ها و سیستم ها و حوزه‌های مختلف وارد کرده و نظم زندگی مان را به گونه ای به هم ریخته و فضا را متلاطم و چالش برانگیز کرده که این اعداد  و ارقام و این حد از تاثیرات منفی آن چندان برایمان سنگین جلوه نمی‌کند و شاید دیگر براحتی هم قابل باور و هضم باشد.

این واقعیت تلخ امروز اتفاق افتاده است و مسئولان آموزش و پرورش لارستان با صراحت می‌گویند که کرونا عامل و باعث اصلی بروز این چالش و بحران اساسی در حوزه آموزشی شده است و چاره ای جز برگشتن به آموزش حضوری دانش آموزان برای پایان دادن به دغدغه‌ها و نگرانی‌های والدین در این زمینه نیست. اما در عین حال وجود اینگونه چالش‌ها و معضلات و آسیب‌های محسوس و گاه جبران ناپذیر در زمینه آموزش مجازی دولت و نظام آموزشی را بر آن داشته است تا در آغازین روزهای ۱۴۰۱ با عزم راسخ و اینگونه قاطعانه و صریح بر ضرورت آموزش حضوری و بازگشت به سنت دیرینه سیستم آموزش در کلاس‌های درس تاکید ورزند و حتی راه گریزی هم برای این حضور الزامی هم باقی نگذارند.

آسیب جدی آموزش مجازی و اُفت محسوس تحصیلی

مدیر آموزش و پرورش لارستان در این زمینه گفت که اولویت اصلی این نهاد بازگشت و ایجاد بستر مناسب برای تحصیل این دانش آموزان به فضای آموزشی و کلاس درس است. مهدی اسماعیلی اظهار داشت: اگر لازم باشد به در خانه تک تک این دانش اموزان خواهیم رفت و زمینه بازگشت آنها به چرخه تحصیل و آموزششان را فراهم خواهیم کرد. او گفت: این واقعیت را باید پذیرفت که افت تحصیلی در بین دانش آموزان این شهرستان بسیار مشهود است و امیدواریم خانواده‌ها کمک کنند که مسیر آموزش حضوری در شهرستان را به گونه‌ای مطلوب فراهم کنیم.

وی معتقد است: آموزش‌های مجازی البته زیان‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف برای دانش آموزان بویژه در مقاطع ابتدایی به دنبال داشته و خواهد داشت و با آغاز آموزش تحت وب و برخط، آسیب‌های روانی و اجتماعی فراوانی دامنگیر دانش آموزان و خانواده‌های آنها شده است. او گفت: محدودیت رابطه با هم سن و سالان خود در محیط های اجتماعی، شبکه های حمایت اجتماعی در کودکان و نوجوانان را محدود کرده و این مساله ممکن است به اعتیاد آنان به اینترنت نیز منجر شود. وی ادامه داد که عدم مشاهده عینی شیوه انجام فعالیت ها و تکالیف دانش آموزان از سوی معلمان، سبب افت تحصیلی و کاهش مولفه‌های یادگیری در دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی شده است.

مدیر آموزش و پرورش لارستان تصریح کرد: هم اینک ۲۲هزار و ۶ نفر در مقاطع مختلف و در قالب بیش از ۲۶۰ فضای آموزشی و یک هزار و ۲۵۰ کلاس درس به صورت حضوری در شهرستان لارستان  مشغول تحصیل هستند.