تخت‌های آی سی یو کودکان در استان فارس پر شد

زنگ خطر موج ششم کرونا این‌بار با «ا‌میکرون» به صدا درآمد

تخت‌های آی سی یو کودکان در استان فارس پر شد

موج ششم کرونا از اوایل بهمن‌ماه با افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان و سرعت انتقال بالا آغاز شد و احتمال می‌رود این روند صعودی تا آخر بهمن‌ ادامه‌دار باشد.

شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه ۹۸ در کشور و افت و خیزهای بسیار از حدود یک ماه پیش کم‌کم رو به افول می‌رفت تا خیالمان را برای استقبال بی‌دغدغه از نوروز ۱۴۰۱ کمی راحت کند که سر و کله سویه امیکرون پیدا شد و با سرعت انتقال بالا و ابتلای کودکان، دوباره موج جدید نگرانی را در وجودمان بیدار کرد.

کرونا، مهمان ناخوانده‌ای که این روزها درست حوالی شیوع دوسالگی‌اش در کشورمان برای ششمین بار با سویه‌ای جدید خیز برداشت تا دوباره لزوم استفاده از ماسک بر چهره و دوری از حضور در تجمعات را یادآوری کند.

گرچه به دلیل واکسینه شدن جمعیت بالایی از جامعه میزان مرگ و میر در این سویه کمتر مشاهده می‌شود، اما سرایت انتقال آن و تعداد بالای افرادی که درگیر کرده است، جای نگرانی دارد.

نکته دیگر این سویه آمار بالای ابتلای کودکان است و از سویی چون کودکان هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند نگرانی از این بابت افرایش می‌یابد.

با توجه به انتقال این بیماری که نشانه‌های آن، به صورت سرماخوردگی با شدت و ضعف متفاوت در افراد مختلف نمایان می‌شود، از راه تنفس است استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات همچنان در صدر پیشگیری است، مواردی که این روزها کمتر مشاهده می‌شود و عادی انگاری با توجه به کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر در یک ماه اخیر نوید روزهای بی‌خطر را می‌داد که متاسفانه اشتباه از آب درآمد و اوضاع دوباره با شیوع امیکرون بیخ پیدا کرد‌.

جانشین استاندار فارس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در استان و شیوع پر سر و صدای این سویه خبر دادند.

شرایطی که منجر به برگزاری نشستی فوق‌العاده با حضور استاندار فارس و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز و چاره‌اندیشی در اعمال محدودیت‌ شد.

افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در فارس

جانشین استاندار فارس در ستاد مقابله با کرونا از اوضاع وخیم شیوع امیکرون در همه کشورها خبر داد و گفت: درست است که این سویه علی‌رغم آمار بالای ابتلا، مرگ و میر کمتری به دنبال دارد اما افزایش اشغال تخت‌های بیمارستانی افزایش هزینه را به دنبال دارد و بسیاری از کسب و کارها را آن هم در آستانه سال نو تعطیل خواهد کرد.

اسماعیل محبی‌پور اظهار داشت: در دو هفته اول بهمن‌ماه آمار مرگ و میر در برخی روزها صفر و در برخی روزها در حد یکی دو نفر بود اما متاسفانه با شیوع ناگهانی امیکرون تعداد مرگ و میرها به یک‌باره افزایش یافت به حدود ۷ تا ۸ نفر رسید.

وی افزود: همچنین آمار مبتلایان نیز از حدود ۳۰۰ نفر در طول ۲۴ ساعت به بیش از چهار هزار نفر در همان بازه زمانی رسید که این موضوع هشداری جدی برای تصمیم‌گیری در حوزه اعمال محدودیت‌ها بود.

معاون استاندار فارس ادامه داد: با وجود اینکه در هفته‌های گذشته همه شهرها آبی بودند اما در هفته اخیر شهرها به رنگ قرمز و نارنجی درآمدند و برخی نیز زرد شدند و در حال حاضر شهر آبی‌رنگ نداریم و لذا بر اساس جدول رنگ‌بندی برخی محدودیت‌ها نیز اعمال خواهد شد.

خانواده‌ها ابتلای کودکان را به امیکرون جدی بگیرند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفتگو با فارس، به ارائه آمار جدید مبتلایان و مرگ و میر پرداخت.

عباس رضاییان زاده اظهار داشت: با بستری ۱۹۴ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم‌اکنون ۸۲۲ بیمار مثبت و مشکوکِ دارای علایم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۸۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۸ هم‌استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در استان به هفت هزار و ۵۰۹ نفر رسید.

این مسئول با تاکید بر اینکه نکته قابل توجه در شیوع این سویه، ابتلای بالای کودکان است، از خانواده‌ها خواست تا بیش از پیش مراقب فرزندانسان باشند.

رضاییان‌زاده درباره نحوه تزریق واکسن به گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال گفت: تزریق واکسن به گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال آغاز شده است و خانواده‌ها باید هرچه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و فرزندان‌شان را واکسینه کنند، همچنین احتمال می‌رود تزریق واکسن به گروه سنی ۵ تا ۹ سال به زودی و در همین هفته آغاز شود.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه سرعت سرایت امیکرون نسبت به دیگر سویه‌ها بسیار بالاتر است، ادامه داد: از تعداد تخت‌های بستری ۱۱۰ تخت توسط کودکان مبتلا به این سویه اشغال شده است.

وی با تاکید بر تکمیل دز سوم واکسن توسط افراد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان بهمن‌ماه سیرصعودی را شاهد باشیم که امیدواریم از ابتدای اسفند شاهد افت ابتلا به این ویروس باشیم.

رضاییان‌زاده تصمیم‌گیری درباره سفرهای نوروزی را منوط به وضعیت شیوع این ویروس دز اسفندماه دانست و گفت: بسته به شرایط استان و کشور در اسفندماه در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

وضعیت نامناسب استان فارس در شیوع امیکرون موجب شد ستاد استانی کرونا شب گذشته ۱۵ بهمن جلسه فوق‌العاده تشکیل داده و تصمیمات جدیدی بگیرد.

اعمال محدودیت‌های جدید در فارس/ ۲۰ بهمن آخرین مهلت تزریق دز سوم واکسن توسط اصناف

استاندار فارس در این نشست با اشاره به اعلام وضعیت قرمز کرونا در شهرستان‌های شیراز، زرقان، ممسنی، گراش و خنج، همچنین اعلام وضعیت نارنجی برای ۱۳ شهرستان فارس گفت: با توجه به شرایط موجود، نحوه آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس شهرهای قرمز استان به صورت مجازی اعلام شده و آموزش و آزمون‌ها در این شهرها از حالت حضوری خارج می‌شود.

محمدهادی ایمانیه در خصوص نحوه فعالیت اصناف اظهار داشت: بر این اساس ضمن تاکید بر استفاده جدی صاحبان اصناف از ماسک، لازم است خریداران نیز این موضوع را رعایت کرده و نکته دیگر برای ادامه فعالیت اصناف، تزریق سه دز واکسن کرونا برای صاحبان اصناف تا تاریخ بیستم بهمن است که رعایت این موارد از سوی اتاق اصناف، بسیج اصناف، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نیروی انتظامی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رئیس ستاد استانی کرونا با اشاره به آمارهای گزارش شده در خصوص درگیری بالای کودکان در سویه امیکرون گفت: در شرایط پیش آمده و تکمیل ظرفیت تخت‌های ویژه کودکان، با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال اختصاص دیگر تخت‌های موجود، به تخت‌های ویژه کودکان هستیم؛ اما نیاز است پدر و مادرها با توجه بیشتری نسبت به سلامت فرزندان خود، تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده و به ویژه موضوع واکسیناسیون را مد نظر قرار دهند.

ایمانیه با تاکید بر ضرورت افزایش سطح ایمنی در جامعه با توجه به شرایط پیش آمده، تکمیل واکسیناسیون با دریافت دز سوم واکسن را از موارد ضروری در وضعیت کنونی برشمرد و از آمادگی دانشگاه های علوم پزشکی استان برای شبانه روزی کردن برخی پایگاه‌ها در صورت لزوم خبر داد.

دورکاری کارمندان در شهرهای قرمز و نارنجی از امروز اجرا می‌شود

تصمیم گیری در خصوص وضعیت دورکاری کارکنان، از دیگر محورهای مورد بررسی در این نشست فوق العاده بود که استاندار فارس در این زمینه توضیح داد: به استثنای کارکنان مراکز درمانی، کارکنان بانک‌ها و کارکنان دفاتر پیشخوان دولت که لازم است با ظرفیت کامل در محل کار حضور داشته باشند، دورکاری کارکنان شهرهای نارنجی با شرایط یک سوم و کارکنان شهرهای قرمز با شرایط یک دوم نیرو خواهد بود که این مصوبه از امروز شنبه، شانزدهم بهمن اجرایی می‌شود.

وی در ادامه از تصمیم‌گیری برای تعطیلی شهربازی ها و خانه‌های بازی در سطح استان خبر داد و افزود: همچنین تمامی رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و تالارهای پذیرایی تنها به صورت بیرون بر می‌توانند فعالیت داشته باشند.

استاندار فارس اظهار کرد: با توجه به برگزاری جشنواره فیلم فجر، تمامی سالن‌های برگزاری این جشنواره و همچنین دیگر سالن‌های پخش فیلم و اجرای تئاتر با ۳۰ درصد ظرفیت می‌توانند به اجرای برنامه پرداخته و از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان برنامه نیز می‌خواهیم به طور جدی نسبت به رعایت فاصله فیزیکی و به ویژه استفاده از ماسک، پایبند باشند.

وی گفت: با اعلام تصمیم وزارت بهداشت و کمیته علمی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرخصی استعلاجی کارکنان مبتلا نیز به مدت پنج روز خواهد بود.