تحریک مغز، حافظه را حداقل به مدت یک ماه بهبود می‌بخشد

تحریک مغز، حافظه را حداقل به مدت یک ماه بهبود می‌بخشد
این روش غیرتهاجمی ممکن است به افزایش کیفیت فعالیت‌های روزانه منجر شود

با توجه به سرعت افزایش سن جمعیت جهان و گسترش بیماری‌هایی همچون زوال عقل، حفظ و بهبود حافظه اهمیتی دوچندان یافته است. عصب‌شناسان در تلاش‌اند با تحریک الکتریکی مغز، حافظه افراد را بهبود بخشند.

براساس مقاله‌ چاپ‌شده در مجله علوم اعصاب نِیچِر (Nature Neuroscience) تحریک الکتریکی مغز به مدت ۲۰ دقیقه در ۴ روز متوالی احتمالاً دو نوع حافظه را در افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر، به مدت حداقل یک ماه بهبود می‌بخشد.

این روش غیرتهاجمی برای افزایش حافظه ممکن است به افزایش کیفیت فعالیت‌های روزانه منجر شود که با توجه به سرعت افزایش سن جمعیت جهان حائز اهمیت است.

به‌یادآوردن چیزی برای مدتی کوتاه مانند به‌ یادآوردن شماره سکو در هنگام سوارشدن قطار، نیازمند حافظه کاری است؛ اما اینکه بعد از تعطیلات به یاد آورید ماشینتان را در کجای پارکینگ فرودگاه پارک کرده‌اید نمونه‌ای از حافظه بلندمدت است. عملکرد این انواع حافظه، از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است؛ ضمن اینکه این عملکرد با افزایش سن کاهش می‌یابد.

رابرت رِینهارت (Robert Reinhart) و همکارانش تصمیم گرفتند هردو نوع حافظه را در ۱۵۰ نفر، که سنشان بین ۶۵ تا ۸۸ سال بود، بهبود بخشند.

آن‌ها امواج الکتریکی را از الکترودهای تعبیه‌شده در کلاهی عبور دادند که شرکت‌کنندگان آن‌ها را بر سر گذاشته بودند.

شرکت‌کنندگان ۵ لیست ۲۰ کلمه‌ای را شنیدند و به‌سرعت به یاد آوردند.  براساس پژوهش‌های قبلی، دانشمندان دو ناحیه خاص مغز را با دو فرکانس تحریک مجزا هدف قرار دادند. نتیجه حاصل حاکی از این بود که هدف‌گرفتن لوبول آهیانه تحتانی (inferior parietal lobule) با فرکانس ۴هرتز، یادآوری کلمات از انتهای لیست را، که نشانه انباشته‌شدن کلمات در حافظه کاری (حافظه فعال، مسئول حفظ اطلاعات آنی) است، بهبود می‌بخشد.

در حالی که هدف‌گرفتن قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی (dorsolateral prefrontal cortex) با ۶۰ هرتز باعث بهبود یادآوری کلمات از آغاز لیست شد که حاکی از ذخیره آن‌ها در حافظه بلندمدت بود. شرکت‌کنندگانی که در ابتدای پژوهش، کمترین عملکرد شناختی را داشتند، بیشترین سود را از تحریک مغزی بردند.

دانشمندان معتقدند به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارند تا مطمئن شوند آیا این تأثیرات می‌تواند بیش از یک ماه به طول انجامد یا خیر و اینکه آیا این روش‌های خاص می‌تواند عملکرد حافظه را در افرادی با شناخت مختل‌شده در اثر اختلالات مغزی و افراد دچار زوال عقل، افزایش دهد یا خیر.