تحریم‌های جدید آمریکا و کانادا علیه ایران    

تحریم‌های جدید آمریکا و کانادا علیه ایران       

وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۶ فعال رسانه‌ای ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. مطابق این بیانیه، اسامی محسن برمهانی، پیمان جبلی، احمد نوروزی، یوسف پورانواری، آمنه سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که لحن آن از غلط‌رسانی‌های رایج در فضای مجازی گرفته شده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به پخش «اعترافات اجباری» متهم کرده است.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳ صدا و سیمای جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. واشنگتن صدا و سیما را به سانسور اطلاعات متهم کرده بود.

در بیانیه جدید واشنگتن ادعا شده صدا و سیما به تازگی اقدام به پخش مصاحبه‌هایی کرده که در آنها افرادی مجبور شده‌اند اعتراف کنند خویشاوندان آنها نه در اعتراضات بلکه بر اثر حوادث تصادفی و غیرمرتبط جانشان را از دست داده‌اند.

برایان ای نیلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر بر حمایت دولت کشورش از اغتشاشات اخیر حمایت کرده و گفته است: «ایالات متحده به حمایت از مردم ایران که در حال انجام تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز هستند حمایت می‌کند

این تحریم‌ها بخشی از کمپین هماهنگ آمریکا و متحدان این کشور برای حمایت از اغتشاشات در ایران و جلوگیری از اتمام آن است. آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) هم چندین شرکت و فرد ایرانی و روسیه‌ای از جمله شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد، شرکت‌های اماراتی «ساکسس ایویشن» و «آی‌جت گلوبال» با ادعای تولید و تسهیل انتقال پهپادهای ایران روز گذشته هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود همزمان شرکت روسیه‌ای «واگنر»، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی قدس نیز به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۲۴ تحریم شده‌اند.

کانادا ۶ شخص و ۲ نهاد ایرانی را تحریم کرد

کانادا  نیز امروز از وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران به بهانه واهی ارائه پهپاد به روسیه و موضوعات حقوق بشری خبر داد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص اعلام کرد: وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ ای در این باره اعلام کرد که کانادا تحریم‌ های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است که افراد متهم به نقض حقوق بشر و شرکت‌ هایی که متهم به تامین هواپیماهای بدون سرنشین روسیه برای استفاده در اوکراین هستند را، هدف قرار داده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه کانادا آمده است که این پنجمین بسته تحریمی است که کانادا در سال جاری علیه ایران اعمال کرده است و بر این اساس، ۶ شخص و ۲ نهاد هدف قرار گرفته اند.

اواخر مهر ماه نیز این کشور اعلام کرده بود که ۱۰ شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

وزارت خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای در این ارتباط گفته بود: ۶ فرد و 4 نهاد جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

اسامی نهادها و افرادی که در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفته‌ بودند به این شرح اعلام شد: خبرگزاری فارس، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، محمد کرمی، صغری خدادای، عزت‌الله ضرغامی، سید مجید میراحمدی و عباس علی کدخدایی.