تبدیل قشم به عنوان شبکه بانکرینگ ایران

 تبدیل قشم به عنوان شبکه بانکرینگ ایران
جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است

رئیس  هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از تبدیل قشم به عنوان هاب و شبکه بانکرینگ ایران خبر داد.

افشار فتح‌الهی در نشست با اعضای انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: قشم با توجه به داشتن زیرساخت‌های بندری، مخازن و خدمات گمرکی و قرار گرفتن در یکی از مهمترین آب راه های بین‌المللی از ظرفیت خوبی برای توسعه صنعت بانکرینگ بهره‌مند است.

وی ادامه داد: با تعیین و اجرایی شدن رویه گمرکی ارائه خدمات بانکرینگ به کشتی‌های عبوری، این صنعت درآمدزا در آینده نزدیک در قشم شروع به کار خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: هم اکنون صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج فارس نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد که ۹۰ درصد این گردش در اختیار فجیره امارات است و باید برای افزایش سهم خود از این بازار برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه سوخت مورد استفاده در کشتی‌ها طبق قوانین بین‌المللی باید کم سولفور باشد، اضافه کرد: مجوز احداث ۲ پالایشگاه تامین سوخت کم سولفور نیز در جزیره قشم صادر شده و باراه‌اندازی این پالایشگاه ها چرخه صنعت بانکرینگ در قشم تکمیل شود.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.