تب تصادف!

تب تصادف!
تصادف زنجیره ای در بلوار چمران شیراز

فاطمه ایزدی - خبرجنوب/ چه آدم هایی که تصادف، نفس هایشان را به شماره انداخته و جان و جهانشان، زیر آهن پاره ها تکه تکه شده است. خیلی ها عزیز از دست داده اند، بچه هایشان جلوی چشم شان، پرپر شده اند و در یک چشم به هم زدن، دنیایشان زیر و رو شده است. تصادف در یک لحظه می تواند پیچیده ترین معادلات را به هم بزند و یک خانواده را داغدار کند. چه کودکانی که چماق تصادف بر سرِ روزگارشان خورده و آن ها را یتیم کرده و چه زنانی که یک سانحه تلخ، آنان را در لیست زنان بی سرپرست قرار داده است. گاهی یک سرعت غیرمجاز و سبقت بیهوده در هموارترین جاده ها و معابر شهرها، قربانی گرفته و پیش پاافتاده ترین حواس پرتی ها، یک تصادف هولناک رقم زده است. سوانح رانندگی در شهرها و جاده های کشور، نه تنها خیلی ها را راهی خانه آخرت کرده بلکه برای عده ای، ویلچر و دست و پاهایی عاجز به ارث گذاشته است.

به گواه آمارها و خبرهایی که هر از چند گاهی به گوشمان می خورد فارس هنوز هم در تصادفات منجر به فوت، گوی سبقت را از دیگر استان ها ربوده و آن طور که استاندار فارس نیز اخیرا در جلسه شورای راهبردی تصادفات استان اعلام کرده، اولین عامل مرگ افراد یک تا ۳۵ ساله، تصادفات است. البته سال هاست در حوزه پیشگیری از بروز تخلفات و تصادفات درون شهری و جاده ای، فعالیت های تبلیغی و رسانه ای کلید خورده اما هنوز راه درازی تا روزهای بی حادثه و کم سانحه در پیش است. هر چند کلانشهر شیراز نیز با قصه تلخ سوانح رانندگی، بیگانه نیست اما چندی پیش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از کاهش ١٠ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات رانندگی درون شهری خبر داد. در واقع ایمن سازی معابر و کاهش نقاط حادثه خیز شهری که به تفکیک مناطق مناطق صورت گرفته در تحقق این خبر خوب نقش داشته است.

 بیشترین علت تصادفات، عدم توجه به جلو به دلیل استفاده از تلفن همراه!

رئیس پلیس راهور شیراز نیز با استناد به آمارهای موجود در این حوزه، تاکید می کند که در طول چهار ماه گذشته، آمار تصادفات فوتی در کلانشهر شیراز کاهش داشته است. آن طور که سرهنگ حمید کریمی به «خبر جنوب» می گوید: بیشترین محل برخورد در مقوله تصادفات در بلوار رحمت، عدالت، میرزای شیرازی، محدوده جاده صدرا و محله دکتر حسابی رخ می دهد و بازه زمانی این سوانح نیز 12 تا 14، 14 تا 16 و 20 تا 22 است.

به باور این مسئول انتظامی، علت اصلی برخی از این برخوردها، افزایش حجم تردد به حاشیه و ورود و خروج به شهر است. کریمی به این نکته نیز اشاره می کند که بیشترین علت تصادفات، عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه است، ضمن آنکه بیشترین نوع برخوردها نیز برخورد خودرو با خودرو، خودرو با موتورسیکلت و خودرو با عابرپیاده است. رئیس پلیس راهور شیراز با اشاره به مقوله برخورد با تخلفات، تاکید می کند که با تلاش های شهرداری، برخی معابر همچون بلوار محلاتی، جمهوری و بلوار چمران به دوربین ثبت تخلفات سرعت، تجهیز شده و موجب کاهش تصادفات و تخلفات گردیده است. کریمی با تاکید بر وضعیت خوب این معابر، حرکت به سمت و سوی کنترل هوشمند ترافیک و برخورد با تخلفات را یادآور می شود و به این نکته نیز اذعان کرد که در طول چند وقت اخیر، برخی نقاط حادثه خیز، شناسایی و مجهز به نصب دوربین شده است. او بیان می کند که زیرساخت های محدوده خلیج فارس نیز مهیاست و این محدوده، زیر بار کنترل هوشمند خواهد رفت و برخورد با تخلفات سرعت در دستور کار قرار می گیرد. کریمی با اشاره به سامانه های ثبت تخلف سرعت که در معابر، نصب شده است یادآور می شود که معمولا در هر مسیر، چهار سامانه، سرعت و بُعد مسافت را در نظر می گیرند. در صورتی که شهروندان هنگام عبور از دوربین ها با سرعت مقرر، رانندگی کنند اما بعد از عبور از دوربین، سرعت خود را افزایش دهند، دوربین بعدی این سرعت را محاسبه می کند و اگر زودتر از موعد مقرر، دوربین بعدی را رد کنند تخلف سرعت برای آن ها ثبت می شود. بنا به تاکید رییس پلیس راهور شیراز، سرعت های مقرر در معابر شیراز، متفاوت است به گونه ای که سرعت مجاز در محدوده بلوار خلیج فارس و حسینی الهاشمی، 70 و بلوار رحمت 60 کیلومتر است.

در هر حال گره کور تصادف و سوانح رانندگی در شیراز و بسیاری از کلانشهرهای کشور با فرهنگ سازی و رعایت قوانین، باز می شود؛ موضوعی که کریمی نیز به آن اعتقاد دارد و می گوید یکی از راه های فرهنگ سازی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو در محدوده های مرکزی شهر است. به گفته رییس پلیس راهور شیراز، با نزدیک شدن به فصل خرید مدارس، تعداد مراجعه شهروندان به مرکز شهر، بیشتر می شود و با توجه به ظرفیت محدود معابر، کمبود پارکینگ و حجم ترافیک در روزهای شنبه و چهارشنبه، بهتر است مردم با وسایل نقلیه عمومی همچون مترو در رفت و آمد باشند.

البته فرهنگ سازی ترافیکی فقط در استفاده از حمل و نقل عمومی، خلاصه نمی شود و مسئله اینجاست که مردم با رعایت برخی قوانین دیگر آب بر آتش سوانح رانندگی شهری بریزند. برخی شهروندان هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند و عجیب تر آنکه گاهی به رد و بدل کردن پیام نیز در همان وضعیت مبادرت می ورزند. کریمی نیز به همین مسئله اشاره می کند و می گوید بیشترین علل تصادفات، عدم توجه به جلو به دلیل استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است.

 در هر حال از یک ترمز ساده بر جاده های لغزنده در روزهای بارانی گرفته تا حواس پرتی رانندگان به دلیل استفاده از تلفن همراه، تصادف هایی رقم می زند که گاه به قیمت قربانی شدن جان یک کودک تمام می شود؛ موضوعی که خردادماه امسال در شیراز اتفاق افتاد و سهل انگاری یک راننده، پرونده زندگی یک پسربچه چهار ساله را برای همیشه بست و خانواده اش را داغدار کرد.