تاخیر سفر ناوگان حمل مسافر فارس پایش می‌شود

تاخیر سفر ناوگان حمل مسافر فارس پایش می‌شود

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس از اجرای طرح ویژه پایش تاخیر در مبدا و حین سفر ناوگان اتوبوسی با هدف رعایت حقوق مسافران و نظارت بر زمان دقیق حرکت ناوگان اتوبوسرانی در استان خبر داد.

علیرضا راستیار یکشنبه ۱۲ تیر در گفت‌وگو با خبرنگاران اهداف این اقدام را روان‌سازی و سرعت بخشیدن به ارائه خدماتی متناسب با شان مسافران دانست و افزود: این طرح توسط بخش حمل و نقل جاده‌ای و با همکاری پلیس راه و مشارکت شرکت‌های حمل و نقل مسافر اجرا خواهد شد.

راستیار گفت: در اجرای این طرح که همزمان با سراسر کشور اجرایی شده؛ انجام بازدیدها در دو سطح کنترل از مبداء و کنترل کنار جاده‌ای با استفاده از ظرفیت حداکثری گشت ترابری و همکاری پلیس راه استان در دستور کار قرار دارد و با استفاده از سامانه پلاک خوان و سپهتن برای تعیین زمان سفر ناوگان حمل و نقل مسافر و ثبت زمان تاخیر بیش از حد مجاز، با رانندگان متخلف با قید فوریت در کمیسیون‌های مربوطه برخورد خواهد شد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نظارت عالیه و گسترده در سفرهای حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای را جزو برنامه‌ها و ماموریت‌های مهم این سازمان دانست و با تاکید بر لزوم رعایت کامل جوانب ایمنی توسط رانندگان، خواستار همکاری و تعامل حداکثری کاربران جاده‌ای با تیم‌های کنترل و نظارت راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و پلیس راه در راستای اجرای این طرح شد.

راستیار همچنین رعایت حقوق مسافران و رفتار توأم با احترام و ادب با آنان را یک ضرورت اساسی مطرح و خاطرنشان کرد: از مسافرین تقاضا داریم که در طول مسافرت، ضمن رعایت نکات ایمنی هر گونه رفتار خارج از شئون، تاخیر در مبداء و حین سفر را با سامانه ارتباطی ۱۴۱ گزارش کنند.

او گفت: در استان فارس ۱۴۷ شرکت حمل و نقل مسافری دارای پروانه، فعال است و روزانه به طور تقریبی ۳۵ هزار مسافر شامل ۲۱ هزار مسافر با اتوبوس، ۱۱ هزار مسافر با مینی‌بوس و ۳۰۰۰ مسافر با سواری در جاده‌ها تردد و سفر می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عمر متوسط ناوگان اتوبوس و سواری ۱۳ سال و مینی بوس ۲۱ سال است، بیان کرد: در استان فارس ۹۳۰ دستگاه اتوبوس، ۱۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری، به مسافران، خدمات حمل و نقل جاده‌ای را ارائه می‌دهند.

راستیار تعداد رانندگان بخش حمل و نقل عمومی مسافر در فارس را ۶۳۰۰ نفر اعلام و با اشاره به وجود پایانه های شهید کاراندیش، شهید مدرس، امیرکبیر، شهید طبایی و قصردشت در شیراز، گفت: در پایانه شهید کاراندیش به عنوان پایانه اصلی شیراز، ۲۵ شرکت حمل و نقل فعال و مشغول به ارائه خدمات بوده و پایانه قصردشت نیز ویژه سواری است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس خاطرنشان کرد: از طریق پایانه شهید کاراندیش روزانه به طور متوسط، ۲۲۰ سفر اتوبوسی برون استانی با ۴۰۰۰ مسافر، ۵۰ سفر اتوبوسی درون استانی با هزار مسافر، ۱۲۰ سفر مینی‌بوسی و سواری با هزار مسافر انجام می‌شود.