تابستان داغ و کولرهایی که برق بوشهر را می‌بلعند

تابستان داغ و کولرهایی که برق بوشهر را می‌بلعند

بخش عمده مصرف برق استان بوشهر مربوط به وسایل سرمایشی است که اگر صرفه‌جویی در روزهای گرم سال انجام نشود، راهی جز خاموشی و نوبت‌بندی نخواهد بود.

بوشهر از گرم‌ترین استان‌های کشور است و با توجه به شرایط خاص اقلیمی این استان، فصل گرم سال زودتر آغاز می‌شود و نیمه اول سال برای مردم استان بوشهر تابستان است.

از هفته دوم فروردین کولرهای گازی کار خود را آغاز می‌کنند و تا مهر و گاهاً آبان‌ماه گرما در نقاط مختلف استان حکم‌فرما است؛ هر چند در برخی نقاط به‌ویژه جنوب استان گرما شدت بیشتری داشته و در پاییز و زمستان هم به کولر گازی نیاز است.

کولرهای گازی و البته برخی سیستم‌های نوین سرمایشی تنها راهکار مردم برای فرار از گرما است و وسایلی همچون پنکه و کولرهای آبی جوابگوی گرمای کم‌نظیر استان بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی نیست.

کولرهای گازی مصرف برق بسیار زیادی دارند و بسته به نوع و عملکرد آنها و البته سنوات فعالیتشان مصرف برق متفاوتی دارند. تعدد وسایل سرمایشی در هر خانه مصرف برق را به شدت افزایش می‌دهد.

با توجه به فرارسیدن تابستان و روشن شدن تعداد بیشتری از وسایل سرمایشی، مصرف برق استان بوشهر به سمت پیک می‌رود و برای جلوگیری از خاموشی و نوبت‌بندی برق، همه افراد باید صرفه‌جویی را مد نظر قرار دهند.

افزایش مصرف برق در بوشهر

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اظهار داشت: تابستان فصل برداشت محصول برق در استان بوشهر است و وظیفه داریم که برق را به بهترین شکل در اختیار مردم قرار دهیم.

غلامرضا حشمتی اضافه کرد: با گرم‌تر شدن هوا، وسایل سرمایشی بیشتری وارد مدار می‌شود و این افزایش مصرف برق فشار مضاعفی را به شبکه وارد می‌کند.

وی با اشاره به کمبود میزان تولید و افزایش میزان مصرف خاطرنشان کرد: کاهش میزان بارش‌ها باعث کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی شده است و این موضوع ناترازی بین مصرف و تولید را پی داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به شکاف ایجاد شده بین مصرف و تولید ادامه داد: امسال با تلاش دولت دو هزار و ۵۰۰ مگاوات به تولید برق افزوده شده است ولی این میزان جوابگوی کمبودها نیست.

۸۰ درصد مصرف برق در خانه‌ها است

وی راهکار عبور از این مشکلات و ناترازی مصرف و تولید را صرفه‌جویی در مصرف دانست و بیان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تغییر ساعت کاری ادارات و صنایع تا حدودی شاهد مدیریت مصرف در استان بوشهر هستیم.

حشمتی با اشاره به اینکه بوشهر استانی خاص است و بیش از ۸۰ درصد مصرف برق مربوط به مشترکان خانگی است، ادامه داد: میزان پیک مصرف در استان بوشهر دو هزار و تا دو هزار و ۲۰۰ مگاوات است که هزار و ۶۰۰ مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح شیوه مصرف باعث عبور موفق از بحران می‌شود افزود: مشترکان برق استان بوشهر با صرفه جویی در مصرف می‌توانند مبلغی را به عنوان تشویقی بگیرند.

تشویق مشترکان کم‌مصرف

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بیان کرد: مشترکان برق در بخش خانگی که تا پایان شهریور در مصرف برق صرفه‌جویی کنند به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف، ۵ برابر تعرفه برق معادل ۵۰۰ تومان پاداش پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: الگوی مصرف برق در استان بوشهر ماهانه سه هزار کیلو وات ساعت است و مشترکین برق خانگی که ماهانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو وات صرفه‌جویی برق کنند قبض برق خانگی آنان رایگان می‌شود.

حشمتی اضافه کرد: در صورتی که کشاورزان استان در زمان پیک بار روزانه، پنج ساعت بین ساعت ۱۱ تا ۱۸ از برق برای آبیاری استفاده نکنند، برق باقی ساعات شبانه روز برای آنان رایگان محاسبه می‌شود.

لزوم مدیریت مصرف برق

استاندار بوشهر نیز پیش از این به وضعیت برق در استان بوشهر اشاره و گفته بود: مدیریت مصرف آب و برق برای گذر از مشکلات و بحران‌ها در حوزه آب و برق در استان بوشهر ضروری است.

احمد محمدی‌زاده خاطر نشان کرد: مدیریت مصرف بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از مشکلات در حوزه تأمین آب و برق است و در این راستا دستگاه‌های اجرایی و مشترکان در همه بخش‌ها، باید پای کار باشند.