تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد ایرانیان دیابتیک خواهند بود

هر 5 ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض آن جان می سپارد

تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد ایرانیان دیابتیک خواهند بود

 روز جهانی دیابت در سال ۱۹۹۱ توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در پاسخ به نگرانی‌های رو به رشد ناشی از دیابت در سراسر دنیا برگزار شد و به طور رسمی با قطعنامه ۶۱.۲۲۵ سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ به تصویب رسید تا به صورت پایدار در کانون توجه عمومی قرار گیرد.

هر 5 ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض آن جان می سپارد

در حال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می کند و بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال (۲۰ تا ۷۹سال) در جهان مبتلا به دیابت هستند؛ همین امر این بیماری را به بزرگترین چالش و البته اپیدمی زندگی بشری در طول تاریخ تبدیل کرده است  و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگسال به ۶۴۳ میلیون نفر برسد و بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت  نوع یک هستند. در هر ۵ ثانیه ۱نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد. این رقم در سال ۲۰۲۱ در حدود ۶.۷ میلیون نفر در جهان می باشد. همچنین حداقل ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

ارتباط سایز شکم با دیابت در بین زنان و مردان

این در حالی است که رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان در این زمینه می گوید: مردانی که دور شکم آن‌ها از ۱۰۲ سانتی‌متر و زنانی که از ۸۸ سانتی‌متر بیشتر است، چاق محسوب می‌شوند و تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران دیابتیک خواهند بود.

عطاری خاطرنشان می کند: آمار دیابت در دنیا، ایران سیر پیش‌رونده دارد و آمار آن به طور سیل‌آسا رو به افزایش است و تنها با همت جمعی تمام مسئولان از جمله اجرایی و فرهنگی و خیران میسر نخواهد شد، از این رو از خیران می‌خواهم که قسمت اعتبارات و بودجه‌های مالی و انسانی خود را به امر خطیر پیشگیری اختصاص دهند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان اظهار کرد: اگرآمار بیماران دیابتیک کشور را میانگین ۱۳.۵ درصد تصور کنیم، با فرض جمعیت ۸۸.۵ میلیون نفری جمعیت کشور حدود ۱۲ میلیون نفر دیابتیک و ۱.۵ برابر آن مستعد دیابت (پره دیابتیک) داریم، یعنی قند ۱۰۰ تا ۱۲۵ و در حال آسیب دیدن قسمت‌های مختلف و حساس بدن و این امر فاجعه‌ای بزرگ در تخریب چشم، قلب، کلیه و کبد، گوارش، غدد و اندام‌ها و دیگر دستگاه‌های بدن بیماران است. بیماران دیابتیک دو تا سه برابر مردم عادی در بیمارستان بستری و دو برابر افراد عادی بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال کشور ۷۱.۵ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان اضافه وزن دارند. مصرف شکر در ایران پنج برابر میانگین جهانی و نمک دو برابر آن است، ۴۰ درصد دیابتی‌ها موقع تشخیص دچار عوارض چشمی هستند.

۲۲ درصد کودکان زیر دو سال ایران چاق هستند

عطاری با بیان اینکه ۲۲ درصد کودکان زیر دو سال ایران چاق هستند، اضافه کرد: میزان کبد چرب ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل است، مردانی که دور شکم آن‌ها از ۱۰۲ سانتی‌متر و زنانی که از ۸۸ سانتی‌متر بیشتر است، چاق محسوب می‌شوند و تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران دیابتیک خواهند بود.

وی ادامه داد: دیابت نوع دوم که حدود ۹۸ درصد دیابت را تشکیل می‌دهد تا ۹۵ درصد قابل پیشگیری است، اگر دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، بیمه‌ها، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، تربیت بدنی، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی جامعه مانند صداوسیما وارد میدان آموزش و کنترل دیابت نشوند، تعداد بسیاری از بیماران دیابتیک معلول قلبی و کبدی و چشمی و کلیوی و نابینایی و قطع عضو بر جامعه تحمیل خواهد شد و هزینه بسیار سنگینی از صندوق دولت باید پرداخت شود تا علاوه‌بر هزینه درمان، عوارض وسیع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آن را جبران کند.

بالای 45 ساله ها حتما 30 دقیقه ورزش روزانه داشته باشند

عطاری افزود: افراد بالای ۴۵ سال باید حداقل سالانه یک بار قندخون خود را آزمایش کنند، همچنین ۳۰ دقیقه ورزش روزانه یا ۱۵۰ دقیقه هفتگی می‌تواند ۴۰ درصد از بروز دیابت نوع دو پیشگیری کند.

او افزود: پیش بینی می شود که ما در سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ میلیون بیمار دیابت در جهان برسیم، اما در سال ۲۰۱۵ به ۴۹۵ میلیون بیمار دیابتیک نیز رسیدیم و اگر زندگی مردم به همین روش بی‌تحرکی و غذاهای پرکالری و زندگی پراسترس پیش برود، به طور قطع وضعیت فاجعه‌آمیزتر خواهد بود، در دنیا هر ۱۰ ثانیه یک نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهند.