تأثیر آلودگی هوا بر ابتلا به اضطراب و افسردگی

روزنامه آمریکایی یو اس‌ای تودی گزارش داد

تأثیر آلودگی هوا بر ابتلا به اضطراب و افسردگی
ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی

روزنامه آمریکایی یو اس‌ای تودی گزارش داد یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا موجب اضطراب و افسردگی می‌شود.

در این گزارش آمده است: شمار فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد هوایی که تنفس می‌کنیم می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی ما تأثیر بگذارد.

طی چندین دهه مشخص بوده است که آلودگی ناشی از خودروها، صنایع سنگین و آتش‌سوزی‌های جنگلی در ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی نقش دارد. میزان مرگ و میر افراد در روز‌هایی که در آن آلودگی هوا در بدترین حالت خود قرار دارد، بیشتر است؛ اما همین ذرات ریز وارد مغز ما نیز می‌شوند و به طور بالقوه موجب افزایش هورمون‌های استرس و ایجاد التهاب می‌شوند که این امر به نوبه خود می‌تواند منجر به زوال عقل و همچنین چالش‌هایی برای سلامت روان شود.

بررسی‌های صورت گرفته، قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی شدید هوا را با افزایش خطر مراجعه سرپایی یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل افسردگی یا اضطراب مرتبط دانسته اند.

مارک ویسکوپف اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد که در مطالعات جدید مشارکت نداشت، اما مطالعات مشابهی را انجام داده است، در سخنانی گفت آلودگی بیشتر و بیشتر شبیه یک نیروی کمک کننده به مشکلات مرتبط با سلامت روان است.