بیماران هموفیلی بوشهر در جستجوی دارو

بوشهر از ذخیره دارویی برای بیماران هموفیلی برخوردار نیست

بیماران هموفیلی بوشهر در جستجوی دارو

 در حالی که بیماران هموفیلی به عنوان بیماران خاص با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند و از دسترسی به داروی حیاتی فاکتور 9 مستاصل شده اند که دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به صرفه نبودن این داروها برای داروخانه های بخش خصوصی را یکی از دلایل کمبود می داند!

 این توجیه در شرایطی می باشد که باید گفت همانطور که بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی گران‌قیمت که مورد استفاده عموم نیست اما داروخانه‌ها موظفند در سبد خرید خود داشته باشند، انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و خصوصا معاونت غذا و دارو این دانشگاه، با ظرفیت های قانونی و حتی با دادن امتیازات ویژه، سایر داروخانه‌های بخش خصوصی را به تامین داروهای بیماران هموفیلی ترغیب کند.

کمبود دارو بیماران هموفیلی، مشکلی مزمن

نماینده انجمن بیماران هموفیلی کشور در استان بوشهر می‌گوید: در خصوص برخی از بیماری‌ها از جمله بیماران هموفیلی دارو باید همیشه در دسترس باشد چرا که شرایط خاصی دارند و دریافت نکردن داروی تخصصی مورد نیاز در زمان مناسب ممکن است که منجر به مرگ این بیماران شود.

حسین دلخواه توضیح می‌دهد: استان بوشهر از ذخیره دارویی برای بیماران هموفیلی برخوردار نیست و همین امر باعث شده که بیماران هموفیلی به خصوص در حالت اورژانسی با مشکلاتی روبرو شوند.

نماینده انجمن بیماران هموفیلی کشور همچنین ضرورت در دسترس بودن داروهای بیماران هموفیلی در بیمارستان‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد و معتقد است: نبود داروهای بیماران هموفیلی در بیمارستان‌ها به صورت روتین این بیماران را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

عدم استقبال داروخانه ها از داروهای فاکتورهای خونی

رئیس اداره امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نوشت: سه داروخانه ۲۲ بهمن و هلال احمر (که دولتی هستند) و تنها یک داروخانه خصوصی در کنگان نسبت به تهیه و توزیع داروی فاکتورهای خونی اقدام می‌کنند.

دکتر سید شریف حسینی از دلایل استقبال نکردن مابقی داروخانه‌های خصوصی استان از تامین داروی فاکتورهای خونی را گرانی این داروها و نقد فروشی شرکت‌های توزیع کننده عنوان می‌کند.