بی‌واسطه پای «میز»

مردم فارس، فردا گره های کور اداری را می توانند روی میز خدمت بریزند

بی‌واسطه  پای «میز»

فاطمه ایزدی-خبرجنوب/ چند سالی‌ست مدیران، رودرروی مردم می نشینند و برخی روزها بی آن که پشت میزهای خود ژست مدیریتی بگیرند بر صندلی های خدمت تکیه می زنند تا بی واسطه با مردم سخن بگویند. «میز خدمت»، نقطه امید برای کسانی است که بروکراسی و روال های اداری، امانشان را بریده است. این میزها، صدای مردم را بی پرده و چهره به چهره به گوش مدیران می رساند و فردا نیز یکی از همان روزهاست. اتحاد 1+23 مدیر فارس برای حذف بروکراسی های دست و پاگیر اداری، فردا پای میز خدمت شکل می گیرد و فرماندار شیراز و 23 مدیر کل فارس، پیش از نماز جمعه در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، پای حرف ها و مشکلات مردم می نشینند.

در این میان، «خبرجنوب» نیز با استاندار فارس و برخی مدیرانی که روز جمعه در «میزخدمت» حضور دارند به گفت و گو نشسته که در ادامه از نظرتان می گذرد.

محمدهادی ایمانیه/ استاندار فارس

رفع مشکلات مردم اولویت اصلی دولت سیزدهم است. برگزاری میزهای خدمت طی چند ماه اخیر یکی از برنامه هایی است که نشانگر توجه به این موضوع می باشد. در همین راستا فردا مدیران ارگان های مختلف استان بدون واسطه پاسخگوی مردم خواهند بود. فردا پیش از نماز در محل برگزاری نماز جمعه، مدیران استان حضور دارند و در قالب میز خدمت و بدون واسطه، پاسخگوی نیازهای مردم هستند. طبق مراجعاتی که مردم به ما دارند و آمارهای موجود، بیکاری مهم ترین مشکل افراد است و پیشنهاد داریم که توقع مردم از این که در سیستم های دولتی استخدام شوند کاهش یابد و آمادگی داشته باشند که به منظور فعالیت موثر به بخش های خصوصی معرفی شوند و به نوعی راه برای افزایش کارآفرینی باز گردد.

لطف ا... شیبانی/ فرماندار شیراز

مطالبات بیش از 70 درصد مراجعان میز خدمت در حوزه اشتغال است. مسکن، بحران آب و جمع آوری معتادان متجاهر نیز موضوعاتی است که در میزهای خدمت از سوی مردم مطرح می شود. در هر حال برگزاری میز خدمت در حل مشکلات مردم، اثرگذار است و با حذف بروکراسی، بسیاری از مشکلات با دور زدن روال های اداری برطرف می شود. تمام میزهای خدمت که در طول سه چهار ماه گذشته برگزار شده، در بسیاری از موارد گره گشا بوده و چون همه مدیران حضور دارند یکجا تصمیم گیری شده و دستورات نیز برای اجرا، صورت جلسه و ابلاغ می گردد.

محسن ربانی / معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری فارس

فرصتی مهیا شده که دولت، عملکرد یک ساله اخیر خود  را عرضه کند. در سال اول معمولا برنامه های کوتاه مدت مدنظر است تا در راستای اشتغال و رونق اقتصادی باشد. محور توسعه استان بر اساس ایجاد اشتغال بیشتر و رشد حداکثری هدف گذاری شده و در سال 1401 این رشد از ابتدای سال 8 و 2 دهم درصد پیش بینی شده تا بر اساس  برنامه ریزی صورت گرفته بتوانیم تحقق حداکثری را داشته باشیم. خصوصیتی که  دولت فعلی دارد و خیلی به دولت شهید رجایی شباهت دارد مردمی بودن آن است و دغدغه خدمت به مردم، اولویت اول دولت قرار گرفته است و با همین دیدگاه تاکنون میزهای خدمت متعددی برگزار شده و دولت فعلی این سیاست را  دارد که مدیران پاسخگو و جهادی را بیشتر مورد توجه قرار دهد. امیدواریم این روحیه ای که در راستای خدمت به مردم شکل گرفته تداوم یابد. مدیران نیز بدانند که هم باید به نحو احسن خدمت کنند و هم باید پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشند.  

ابراهیم کشاورز/ مدیر کل سازمان تأمین اجتماعی فارس

برگزاری میز خدمت در راستای ارتباط رو در رو، بی واسطه و موثر مخاطبین سازمان ها با مسئولان و مدیران مجموعه ها از آثار و برکات ویژه انقلاب اسلامی است. اینکه فارغ از فضای بروکراتیک اداری، هر فردی توانایی طرح مشکل با بالاترین تصمیم گیرنده یک مجموعه را داشته باشد از موثرترین ابزارهای احقاق حق ارباب رجوع است. در میز خدمت های برگزار شده، اهم مشکلات مطرح شده در مورد حمایت از کارگاه های تولیدی، نحوه بازنشستگی، وام های قرض الحسنه و مشاوره بیمه ای بوده که مراجعان به نحو مقتضی راهنمایی گردیده اند.

مجتبی دهقان پور/ رئيس سازمان جهاد كشاورزي  فارس

مشکلاتی که بیشتر مردم در میز خدمت مطرح می کنند مربوط به زمین ها و باغ شهرهایی است که بدون مجوز احداث شده است. علاوه بر آن، برخی تولیدکنندگان نیز به دنبال استفاده از تسهیلات هستند و در میزهای خدمت، درخواست های خود را مطرح می کنند. برگزاری میز خدمت، بسیار گره گشاست و با ایجاد رویکرد اقناع سازی، کار تولیدکنندگان تسریع شده و در صدور پروانه ها،  مجوزها و ارائه تسهیلات، گشایش ایجاد می شود.

علیرضا انصاری/ مدیرکل ثبت احوال فارس

مهمترین مزیت میز خدمت، حذف بروکراسی های اداری و نشستن به صورت مستقیم، پای حرف ها و مشکلات مردم است. برپایی  میز خدمت، اعتماد عمومی را افزایش می دهد و حل چالش ها، سریع تر در دستور کار قرار می گیرد. بیشترین مسائلی که مردم در میزهای خدمت به سمع و نظر مسئولان ثبت احوال می رسانند مربوط به خدمات سه جلدی است.

مصطفی هاشمی/ مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی شیراز

در میزهای خدمت، ارتباط رودررو با سرمایه گذاران و فعالان واحدهای صنعتی به تسریع مشکلات کمک می کند و منجر به حذف بروکراسی و فرایندهای اداری می شود. فعالان حوزه صنعت، اغلب مشکلاتی همچون بحث تسهیلات ارزان و مشکلات زیرساختی در حوزه های تامین آب و برق را مطرح می کنند. البته عمده ای از مطالبات مردمی، خاص است و از طریق ارتباط و استعلام از سازمان مرکزی، حل می شود.

حمیدرضا ایزدی/ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس

در میز خدمت، همه مدیران در کنار هم هستند و امکان ارتباط رو در روی مسئولان با ارباب رجوع و متقاضیانی که مشکل دارند فراهم می شود. حل برخی مشکلات به اظهارنظر و تصمیم گیری چند دستگاه نیاز دارد و عملا میز خدمت با حذف روال های اداری، امکان صحبت های بی پرده با مدیران را فراهم می کند. مدیران نیز در میز خدمت با واقعیت ها بیشتر آشنا می شوند و حتی ممکن است در تغییر فرایند مدیریتی آن ها اثرگذار باشد. نکته قابل توجه اینکه بروکراسی های اداری در این موقعیت به کمترین حد ممکن می رسد. ارباب رجوع نیز بیش از هر چیز به طرح مشکلاتی می پردازند که در حوزه بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و شرکت های زیرساختی است که سعی می شود با تعامل با دستگاه ها، این چالش ها حل شود.

ابراهیم بیانی/ مدیر کل بنیاد شهید فارس

بیشترین مراجعات مردم در میز خدمت مربوط به حوزه اشتغال، مسکن، معیشت و درمان ایثارگران است البته عده ای نیز از عدم رعایت قوانین ایثارگری در سایر دستگاه های دولتی، گله مند هستند. در کل، میز خدمت در حل مشکلات مردم تاثیر بسیاری دارد، چرا که وقتی ایثارگران به طور مستقیم با مدیران سخن می گویند، موارد مربوطه در سازمان، پیگیری خواهد شد و سایر مسائل نیز جهت پیگیری به دستگاه های دیگر منعکس می شود.

منصور رضایی/ سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری فارس

به نظر می رسد بیشترین مواردی که در میزهای خدمت توسط مردم مطرح می شود مربوط به حوزه اشتغال است. در عین حال میزهای خدمت به دلیل ارتباط چهره به چهره مردم با مسئولان، اثرات خوبی می تواند داشته باشد و در برخی امور راه گشا و گره گشاست.

بهمن بهروزي/ مدير‌عامل شركت آب و فاضلاب شيراز

درخواست بیشتر ارباب رجوع ها در میزهای خدمت در حوزه آب و انشعابات فاضلاب در مناطقی است که شبکه انشعابات در آنجا یا اجرا نشده و یا با تاخیر در حال اجراست. برخی مشترکان نیز مشکل تامین و فشار آب دارند. در هر حال، مردم در میز خدمت بدون واسطه و مستقیم با مدیران صحبت می کنند و این جلسات تاکنون گره گشا بوده است. حُسن میز خدمت این است که کارها بدون واسطه انجام می شود و دستورات لازم برای پیگیری امور در همان جلسه، ابلاغ و پیگیری می گردد.

علی اکبر میدان شاهی/ مدیرعامل شرکت گاز فارس

عمده مشکلاتی که ارباب رجوع در میز خدمت مطرح می کنند مربوط به باغشهرهایی است که از لحاظ قانونی، مجوزهای لازم را از مراجع ذیربط دریافت نکرده اند و بخشی نیز مرتبط به تقاضای استخدام در شرکت گاز است. هر چند تقاضاهای گازرسانی و خدمات قابل ارائه، همگی در اداره گاز به نحو احسن انجام می شود اما به خاطر احترام به مردم در میز خدمت حضور پیدا می کنیم و اگر مواردی در چارچوب قوانین و مقررات باشد، دستور حل آنها صادر شده و پیگیری برای رفع و رجوع آن انجام می شود.

محمدخلیل عسکری/ مدیر کل آموزش و پرورش فارس

میز خدمت، زمینه ارتباط بی واسطه مردم با مدیران و مسئولان را فراهم می کند. با برپایی میز خدمت در مساجد و مکان های عمومی، افراد بدون واسطه، سریع و بی دغدغه با مدیران ارتباط می گیرند و همان جا به مشکلاتشان پاسخ داده می شود. گاهی اوقات نیز مسائل، بین دستگاهی است و تمرکز در یک مکان به حل و فصل مشکلات کمک می کند. موضوع ثبت نام دانش آموزان در مدارس، نقل و انتقال فرهگیان و مسائلی همچون استخدام نیروهای حق التدریس، بیشترین مسائلی است که ارباب رجوع مطرح می کنند.

محمدرضا سلاحی/ مدیرعامل توزیع نیروی برق شیراز

برگزاری میزهای خدمت موجب می شود تصمیم گیری ها، منطقی تر و منبعث از شرایط واقعی تر باشد. سیاست های دولت بر این است که اقداماتی منطبق با انتظارات عمومی که منتج به افزایش رضایت مردم است انجام شود. با استناد به تجربیات گذشته، بیشترین مسائلی که در میزهای خدمت مطرح می شود بحث فروش انشعاب و فروش انرژی و صدور قبوض برق است. تعیین تکلیف برخی مناطق از نظر تقسیمات کشوری به رفع مشکلات کمک می کند. در واقع تعیین تکلیف مناطق حاشیه شیراز، یکی از مواردی است که معمولا در دیدارهای عمومی مطرح می شود و مردم، انتظار خدمت رسانی دارند. البته عدم تعیین تکلیف این مناطق باعث شده مشکلاتی قانونی جهت ارائه خدمت به این مناطق وجود داشته باشد.

 مرتضی موصلی/ مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره)

بیشترین کسانی که در میز خدمت به ما مراجعه می کنند اقشار آسیب پذیری هستند که مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند. عده ای از متقاضیان نیز مشکلاتی در بخش اشتغال و کارآفرینی، کمک معیشت، مسکن و درمان بیماری های صعب العلاج مطرح می کنند. میز خدمت موجب آشنایی مردم با مدیران دستگاه های اجرایی شده و ارتباط مستقیم با آن ها زمینه ساز حل سریعتر مشکلات ارباب رجوع می شود.

حیدر صفرپور/ مدیرکل اداره کل ورزش و جوانان فارس

میز خدمت، ارتباط مستقیم با مسئولان و بدون هیچ واسطه ای است تا مطالبات مردم سریع تر به نتیجه برسد. مردم معمولا مطالبات خود را در برخی بخش ها که مربوط به حوزه ورزش و جوانان است طرح کرده و به درخواست هایی که در بُعد کوتاه مدت قابل انجام است پاسخ داده می شود. درخواست هایی که در بلندمدت نیز قابل اجراست و نیاز به حل و فصل مسائل بودجه ای دارد در شورای برنامه ریزی پیگیری می شود.