بوشهر از آخر سوم شد!

بوشهر از آخر سوم شد!
بوشهر از نظر فضای کسب و کار جزو 3 استان انتهایی کشور معرفی شد

اتاق بازرگانی ایران با مشارکت اتاق های اصناف و تعاون کشور به صورت فصلی نتایج پایش محیط کسب و کارها به تفکیک استان ها را منتشر می کند که در تازه ترین گزارش که مربوط به بهار 1401 است، بوشهر به همراه قم و کرمان جزو سه استانی معرفی شده اند که بدترین وضعیت را داشته اند.

(نمودار زیر) طرح پایش ملی محیط کسب وکار کشور به صورت فصلی و سالانه بررسی و مجموعه اعضای فعال اتاق بازرگانی، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند.

طرح پایش ملی محیط کسب وکار کشور به صورت فصلی و سالانه بررسی و مجموعه اعضای فعال اتاق بازرگانی، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند.

به عبارتی، رتبه پایین استان در فضای کسب و کار نشان از نارضایتی بخش خصوصی می باشد.

بر اساس یافته‌های طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار در بهار ۱۴۰۱، استان‌های قم، کرمان و بوشهر به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های آذربایجان غربی، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

تعداد واحدهای نمونه استان بوشهر در این نظرسجی 131 مورد بوده که گفته شده 60 درصد آنها مشارکت داشته اند.

فعالان اقتصادی این خطه، بیشترین نمره منفی مولفه‌های کسب و کار را به سه مولفه: «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات» و «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» اختصاص داده‌اند. 

سقوط 4 پله‌ای استان در شاخص کسب‌وکار

استان بوشهر در بهار امسال در حوزه شاخص محیط کسب‌وکار در رتبه 30 کشور قرار گرفته است. رتبه استان در فصل مشابه پارسال (بهار 1400) در شاخص کسب و کار 26 بوده است.

به عبارتی استان بوشهر طی یکسال اخیر در پایش محیط کسب و کار چهار پله سقوط کرده است.