سرمربی پیشین تیم ملی درگذشت

به یاد محمود بیاتی؛ سرهنگ قهرمان، دور از وطن

سرمربی پیشین تیم ملی درگذشت

محمود بیاتی سرمربی اسبق تیم ملی ایران در 94 سالگی درگذشت...

سرهنگ در 94 سالگی بدرود حیات گفت، او در حالی از دنیا رفت که نصیب او از وطنش در زمان مرگ احتمالاً تنها مشت خاکی ست از ایران که در غربت برایش به ارمغان می برند.

سرهنگ محمود بیاتی جزو آخرین مردان نسل حضور ایران در بازیهای آسیایی 1951 دهلی نو بود، 72 سال قبل او با تیم ملی در بازیهای آسیایی به میدان رفت و حالا زندگی را در آن سوی دنیا به پایان برده است، سرهنگ سرمربی تیم ملی در سال 1968 بود، جایی که تیم ملی فوتبال کشورمان برای اولین بار قهرمان آسیا شد، بعدها بارها در مسابقات آسیایی و جام ملتها و مقدماتی جام جهانی و.... در آسیا اول شدیم اما هیچ کدام از اینها شیرینی آن قهرمانی اول را نداشت.

سرهنگ محمود بیاتی در 94 سالگی به خاطرات پیوست، به دوستان و همبازیانی که سالها از مرگشان می گذرد، به امیرمسعود برومند، محمود شکیبی، امیر آقاحسینی، نادر افشار، بیوک جدیکار و.... او حتی مرگ بسیاری از شاگردانش را هم به چشم دیده است.

او مرگ تلخ همایون بهزادی و حمید شیرزادگان و ابراهیم آشتیانی و غلامحسین مظلومی و ناصر حجازی و... را هم از بین شاگردانش دیده است، سرهنگ بیاتی سال های بسیاری از دوران فوتبال ملی ایران را تحت تاثیر نام خود و اعتبار خود قرار داده بود.

این پیشکسوت ارزنده فوتبال از بازیکنان نسل اولی تاج (استقلال) محسوب می‌شود و به مدت ۱۳ سال (از سال ۱۳۲۸ تا سال ۱۳۴۱) به هواداران این تیم خدمت و افتخارات پر شماری همراه آن کسب کرد.

در تیم ملی با سرهنگ در جام آسیایی 1968 عنوان قهرمانی را به دست آوردیم و در المپیک 1972 مونیخ برزیل را بردیم.

سرهنگ رفت و فوتبال ملی ایران و باشگاه تاج که روزگاری با او به عرصه و افتخار رسید، مهجور ماندند، شاید امروز او را خیلی ها نشناسند اما فوتبال ایران، روح غمگین فوتبال ایران او را به خوبی می شناسد و به شکوهی که او به این فوتبال ارزانی داشته به خوبی آشناست.