به «قلعه رزه» اعتبار بدهید

نیاز به اعتبار برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی اندیمشک

به «قلعه رزه» اعتبار بدهید
از قرارگاه‌های مهم جلوگیری از شورش، یاغیگری و غارت

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اندیمشک می‌گوید: «قلعه رزه » از آثار ثبت شده ملی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان اندیمشک به مرمت و بهسازی نیاز دارد.

هانی خادم با اشاره به اینکه این قلعه یکی از بناهای تاریخی مهم اندیمشک است تاکید کرد: «قلعه رزه» به علت قدیمی بودن و آسیب‌های محیطی نیاز به مرمت مستمر دارد و هم‌اکنون نیاز است تا از محل اعتبارات میراث فرهنگی، تامین اعتبار و مرمت شود.

او با اشاره به اینکه عملیات مرمت این قلعه با هدف حفظ آن در گذشته و در ۲ فصل انجام شده بود خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات مطالعاتی برای ساماندهی این قلعه در نظر گرفته شود ادامه روند مرمت قلعه را شروع خواهیم کرد.

«قلعه رزه» (قلعه رزمان یا رزمانان) منزلگاه کاروانیان جاده خرم‌آباد به اندیمشک (صالح آباد قدیم) بوده و اکنون نیز جاده سراسری خوزستان از کنار آن می‌گذرد که در ۴۵ کیلومتری جاده ارتباطی اندیمشک خرم‌آباد و در حدود ۵۰۰ متری جنوب شرقی روستای «قلعه رزه» و در حاشیه جاده است و در ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ۷۱۴۸ در ردیف یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

نیاز به اعتبار برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی اندیمشک

این قلعه که در ادوار گذشته در محلی به نام رزه بر سر راه کاروان‌ها ساخته شده محل حکومت سلاطین اشکانی بوده که گرهشکان یا به زبان محلی گرشکان یا گرشگو در قسمت جنوبی این قلعه وجود دارد که قسمت غرب و جنوب غربی آن رودخانه کرخه است. این کاروانسرا دارای پلان چهارگوش و مستطیل شکل در جهت شرقی و غربی بوده و از نوع چهار ایوانی و از بناهای دوره صفوی است و به شخصی به نام حسین خان والی عصر صفوی در سال ۱۰۰۸ هجری ساخته شده ‌است.

«قلعه رزه» دارای ۱۴ اتاق مسکونی بوده که در داخل هر اتاق چهار طاقچه ساخته شده و تمام اتاق‌ها به هم ارتباط دارند و برای ورود و خروج از قلعه تنها یک در وجود داشته ‌است. مصالح به‌کار رفته در ساخت کاروانسرا از سنگ قلوه، ساروج و گچ بوده ولی در دوره‌های بعدی برای بازسازی آن به مقدار بسیار کم از کاروانسرا کنگره‌هایی جهت نگهبانی ساخته شده، در جهت شمالی و جنوبی کاروانسرا به پرتگاه منتهی می‌شود.

این قلعه به هنگام تصرف لرستان به دست قوای دولتی رضاشاه اهمیت نظامی فراوان داشته و یکی از قرارگاه‌های مهم جلوگیری از شورش، یاغیگری و غارت به‌شمار می‌رفته است. در مسیر «خرم‌آباد» تا «اندیمشک» همچنین در شمال این قلعه یک بنای ۲ طبقه کوچک‌تر نیز وجود دارد که به حسینه یا قلعه حسینی مشهور است.

«قلعه رزه» در گذشته محل سکونت ایل بزرگ بهاروند و طایفه شیخ که بزرگان این طایفه بیشتر خواهرزاده بهاروندها هستند چون از ریشه هر ۲ طایفه به هم می‌رسند. بهاروندها پسر کرم و طایفه شیخ پسر حسین رباطی هستند. این قلعه مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اندیمشک کیلومتر ۴۶ جاده اندیمشک به پل دختر واقع شده است. این بنای تاریخی در گذشته محل سکونت کاروانیانی بوده که از خرم‌آباد به اندیمشک تردد می‌کرده‌اند.