بندر سیریک به پایانه و بارانداز ترانزیت خودرو تبدیل می‌شود

بندر سیریک به پایانه و بارانداز ترانزیت خودرو تبدیل می‌شود

جلسه فوق‌العاده شورای اداری هرمزگان با حضور سردار حسین دهقان مشاور فرمانده معظم کل قوا در صنایع دفاعی برگزار شد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در جلسه فوق‌العاده شورای اداری استان که با حضور سردار حسین دهقان مشاور فرمانده معظم کل قوا در صنایع دفاعی و دبیر اجرایی ستاد توسعه سواحل مکران برگزار شد، گفت: در تلاش هستیم که بخش ترانزیت و صادرات خودرو را در بندرسیریک راه‌اندازی و فعال کنیم تا بخشی از ترانزیت خودرو که هم اکنون از طریق بندرلنگه انجام می‌شود به بندرسیریک منتقل شود.

دوستی اظهار داشت:با توجه به اینکه بارانداز خودروی منطقه در امارات انجام می‌شود، باید یک بارانداز خودرویی در سیریک ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مشکل آب در شرق استان و منطقه مکران گفت: در استان هرمزگان ۲۶۰ میلیون مترمکعب رواناب داریم که بی‌هیچ استفاده‌ای وارد دریا می‌شود که می‌توان با احداث سد‌های گابریک و سدیچ بخش عمده‌ای از این رواناب‌ها را کنترل و برای بخش کشاورزی استفاده کرد.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: برای توسعه استان ۱۶ پروژه پیشران در نظر گرفته شده است و روی مواد خام خروجی از استان شهر‌هایی تعریف کردیم؛ به عنوان مثال از سیلیسی که در استان داشتیم احداث شهر شیشه و از ترکیب زنجیره‌های شیمی و معدن احداث پارک کود‌های فسفاته در دستور کار قرار گرفت. دوستی گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های استان هرمزگان معادن آهک و نمک آن است و احداث پارک شوینده‌ها را در دستورکار قرار دادیم و با شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده مواد شوینده رایزنی‌هایی داشته‌ایم و آن‌ها را نیز برای سرمایه‌گذاری پای کار آورده‌ایم.

وی بیان کرد: این طرح از ترکیب زنجیره کشاورزی با زنجیره پتروشیمی تعریف شده و مقدمات اولیه آن نیز انجام شده است که برنامه داریم یک مجتمع پتروشیمی در شهر نساجی نیز احداث کنیم.

مهدی دوستی شهر لجستیکی را از دیگر پروژه‌های پیشران استان برشمرد و گفت: این طرح در پس‌کرانه بنادر شهید رجایی و شهید باهنر با مساحتی بیش از یک هزار و ۱۶ هکتار در حال اجرا است و از ظرفیت آن برای افزایش تعاملات با کشور‌های عضو اکو و تجارت بزرگ مقیاس با روسیه استفاده خواهیم کرد.

استاندار هرمزگان گفت: یکی از مسائلی که در سواحل مکران داریم این است که ما از بندرعباس تا چابهار هیچ نیروگاهی نداریم و همچنین در این نوار ساحلی اشتغال غالبا بر اساس رویه‌های ملوانی و ته لنجی تعریف شده است که در این زمینه نیز اقداماتی در دست اجرا است.