بلاتکلیفی 16 ساله قانون سلامت روان در شرایط رشد اختلالات روانی در کشور

بلاتکلیفی 16 ساله قانون سلامت روان در شرایط رشد اختلالات روانی در کشور

براساس آخرین غربالگری ملی، درصد افراد دچار بیماری های اعصاب و روان ایران 30 درصد بوده است که یکی از بیشترین درصدهاست.

آمار اختلالات روانی در ایران و بلاتکلیفی قانون سلامت روان

طبق آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حدود ۲۱ میلیون نفر یعنی تقریبا ۳۰ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند. بدین معنی که  از هر چهار نفر یک نفر دچار اختلالات روانی است.

همچنین آمار وزارت بهداشت شمار زنانی را که دارای اختلالات روانی هستند را بیش از مردان نشان می‌دهد. طبق این آمار، در یک سال گذشته ۲۳.۴ درصد بالغان در ایران دچار یک اختلال روانی بوده‌اند که ۲۷.۶ درصد آنان را زنان و ۱۹.۴ درصدشان را مردان تشکیل داده‌اند.

 آمار وزارت بهداشت همچنین نشانگر آن است که در حال حاضر دوره‌ جوانی اصلی‌ترین دوره سنی است که افراد در آن به اختلالات روانی مبتلا می‌شوند. همچنین کودکان نسل جدید بیش از گذشته دچار اختلال روانی می‌شوند.

16 سال بلاتکلیفی یک قانون سلامت در کشور

افزایش آمار اختلالات روانی در حالی است که 16 سال پس از تدوین پیش‌نویس قانون سلامت روان می‌گذرد، اما هنوز این قانون به سرانجام نرسیده‌است.

پیش‌نویس لایحه حمایت از حقوق بیماران روانپزشکی حدودا از 16 سال قبل تهیه شده است و طی رفت‌وآمدهایی در مسائل حقوقی، اجرایی، تخصصی و ... بر آن فعالیت‌هایی صورت گرفت و طی مواردی به کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی وارد شد که این روند ایراداتی به آن وارد شد و اصلاحات فنی، حقوقی و روانپزشکی بر آن صورت گرفت و نهایتا این پیش نویس با امضای وزیر اسبق بهداشت به مجلس رفت و پس از بررسی‌های صورت گرفته مجددا ایراداتی به آن وارد شد. در نهایت روز ششم مهرماه سال 1400 نظریات کارشناسی دیگری پیرامون این قانون بررسی شد و در نهایت پیش نویس قانون با تغییراتی برای ورود به صحن علنی مجلس آماده شد تا بررسی شود اما هنوز تصمیم‌نهایی گرفته نشده است.

در حالیکه وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور، انجمن روانشناسان ایران به بحران اختلالات روانی در کشور کم توجه هستند و حمایت و برنامه ریزی های شهری و قانونی و آموزشی و علمی در این راستا در کمترین سطح وجود دارد به نظر می رسد که رسانه ها می توانند از پتانسیل خود استفاده کنند و راهکارهایی را به جامعه بحران زده با اختلالات روانی ارائه دهند. اما این ارائه راهکارها نباید مطالبه رسانه ها برای به تصویب رساندن قانون سلامت روان را از یاد ببرد.

راهکارهایی برای ایجاد انعطاف پذیری و قدرت ذهنی و رسیدن به روان آرام تر

طبق نظریه جمعی کارشناسان درمان روان ، قوی‌ترین راه برای مبارزه با اضطراب این است که به طور مداوم بر روی  ایجاد انعطاف‌پذیری و قدرت ذهنی خود کار کنید. این روش باعث می شود که  در طول مسیر، یاد بگیرید که با انواع درگیری های ذهنی و استرس های زندگی چگونه برخورد کنید. شاید دقت به سلامت روان در روزگار پر استرس و درگیری اقتصادی و اجتماعی زندگی در ایران از نگاه جمع زیادی از ایرانیان چندان با اهمیت نباشد در حالیکه بد نیست همه بدانیم که توجه به سلامت روان حتی می تواند راهکارهای عبور از مشکلات اقتصادی ما را نیز هموار کند.

با ذهن درگیر با استرس یا افسردگی یا ناامیدی نمی توان از موانع بزرگ و کوچک عبور کرد پس اول سلامت روان بعد ترمیم عاقلانه همه موارد زندگی. این مسیر به نقطه مطلوب تری را حاصل خواهد داشت.

 نتایج مثبت را تجسم کنید

در آغاز یا در پایان هر روز، به تمام آن موقعیت های نامطمئن در حال حاضر در زندگی خود فکر کنید، چه بزرگ و چه کوچک.

مثلا  آیا فرزند من به خوبی در مدرسه جدید خود مستقر می شود؟ آیا پس از مصاحبه شغلی پاسخ مثبت خواهم گرفت؟ حالا هر یک از آن ها را بگیرید و خوش بینانه ترین و شگفت انگیزترین نتیجه را برای موقعیت تجسم کنید. نه فقط نتیجه "خوب"، بلکه بهترین نتیجه ممکن که می توانید تصور کنید.

اگر مثلا در نهایت پیشنهاد شغلی را دریافت نکردید، این به معنای ناامیدی بزرگ‌تر شما نیست. در عوض، باید فکر شما، نتیجه مثبت سازی را تمرین کرده است. نگویید چه ارزشی دارد. با تمرین این روش نتیجه آن را بعد از مدتی خواهید دید. حتی ممکن است ایده هایی را برای شما ایجاد که چه کارهای بیشتری برای ایجاد آن نتیجه رویاهای انجام دهید.

 اضطراب را به پیشرفت تبدیل کنید

انعطاف‌پذیری مغز ما را قادر می‌سازد در مواقع چالش‌برانگیز انعطاف‌پذیر باشیم. یاد بگیریم چگونه آرام شویم، موقعیت‌ها را دوباره ارزیابی کنیم، افکارمان را اصلاح کنیم و تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیریم و وقتی به خود یادآوری می کنیم که اضطراب همیشه نباید بد باشد، استفاده از این مزیت آسان تر است.

توجه کنید، خشم می تواند توجه و توانایی شما را در انجام کار مسدود می کند

ترس می تواند خاطرات شکست های گذشته را تحریک کند. توجه و تمرکز شما را از بین ببرید؛ و عملکرد شما را تضعیف کند، یا می تواند شما را در تصمیم گیری هایتان بیشتر محتاط کند.

غم و اندوه می تواند خلق و خوی شما را از انگیزه دور کند و توان  اولویت بندی مجدد و ایجاد انگیزه برای تغییر محیط، شرایط و رفتارتان را از شما برباید.

نگرانی می تواند شما را به تعویق بیندازد و مانع رسیدن به اهداف شما شود. یا می تواند مانعش ما در تنظیم دقیق برنامه هایتان شود.

واقع بین و هدف گراتر خواهید بود

انتظارات خود را تنظیم کنید آن زمان  واقع بین تر و هدف گراتر خواهید بود .ناامیدی می تواند پیشرفت شما را متوقف کند و انگیزه شما را بدزدد. پس خسته نشوید و در اوج ناامیدی یا استرس یا خشم به مدیریت خودتان فکر کنید.

به مرور آنهم نه زمان طولانی  متوجه می شوید که فردی ذاتاً از نظر ذهنی قوی و خوش بین خواهید دید و این انعطاف پذیر قدرتمند می تواند شما را فردی  سازنده و خلاق کنند که گام اول رشد و ترقی در فضایی است که اجتماعی به ناامیدی درگیر شده اند. شما با این روش نه تنها خود را می سازید که بی اختیار در مسیر تغییر زندگی اطرافیان در مسیر رشد و بهبود قرار می گیرید.

لزوماً لازم نیست اهداف خود را با عموم به اشتراک بگذارید. در ابتدا و در پایان روز خود را تقویت کنید به مرور زندگی آنچنان تغییر می کند که محوریت تغییر اطراف هم می شوید.