برگزاری روز جهانی تالاب ها در فارس/ شیراز ٧ روز آلودگی دارد

شعار امسال: تالاب‌ها را ارج بنهیم و دوست بداریم

برگزاری روز جهانی تالاب ها در فارس/ شیراز ٧ روز آلودگی دارد

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان فارس از برگزاری کنفرانس بین المللی روز جهانی تالاب ها به میزبانی شهرستان بختگان استان فارس خبر داد.

حمید ظهرابی ظهر دوشنبه در یک نشست خبری مجازی با خبرنگاران بیان کرد: قرار است همزمان با روز جهانی تالاب‌ها قهرمانان تالاب‌ها انتخاب شوند از این رو این مراسم قرار است در شهرستان بختگان از توابع استان فارس و به صورت بین المللی برگزار گردد.

او اضافه کرد: این مراسم با حضور معاون رئیس جمهور و نماینده برنامه عمران ملل متحد(UNDP) و مهمانان داخلی و خارجی در شهرستان بختگان در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن برگزار می‌شود.

وی در خصوص شعار امسال نیز بیان کرد: تالاب‌ها را ارج بنهیم و دوست بداریم عنوان شعاری است که برای امسال در نظر گرفته شده است

به گفته این مقام مسئول در کشور بیش از ۸۰ درصد تالاب‌ها متأثر از تخریب‌ها بوده و در استان فارس نیز ۱۳ تالاب در فهرست کشوری ثبت شده دارد و تالاب‌های تشک، بختگان، کمجان، ارژن و پریشان به عنوان «رامسرسایت» شناخته می‌شوند.

به اعتقاد این مقام مسئول، تالاب‌های فارس طی چند سال اخیر به علت افزایش بهره برداری از منابع آبی آنها دچار صدمات متعددی شده اند و حتی با بارش‌هایی که طی چند سال اخیر داشته ایم نیز مشکلات موجود در این حوزه برطرف نشده است.

او با بیان اینکه تالاب پریشان به دلیل افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی نیاز به ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب دارد، عنوان کرد: این میزان آب باید به تالاب وارد تا احیا شود، چراکه عمده مشکل این تالاب فعالیت‌های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل حفر چاه است. این در حالیست که شهرهای اطراف دریاچه پریشان در آینده با این روند با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: ۱۳ درصد از سطح تالاب ارژن آبگیری شده که میزان کمی است. تالاب‌های تشک، کمجان و بختگان نیز تحت تأثیر آسیب‌های جدی قرار دارند و با احداث سدهای ملاصدرا و سیوند و سد درودزن ورودی آب به صفر رسیده است.

او در خصوص وضعیت نامطلوب آب و هوای استان فارس به خصوص شیراز نیز یادآور شد: کیفیت هوا متأثر از پارامترهای اقلیمی است که کمک به بهبود هوا می‌کند.

ظهرابی افزود: در کلانشهرها برخی از روزها کیفیت هوا افت می‌کند. سردی هوا و وارونگی دما موجب می‌شود آلودگی‌ها افت کند. در شیراز هم با توجه به اینکه میانگین ۲۴ ساعت گذشته سالم بود اما صبح امروز لحظه‌ای کیفیت هوا بالاتر از حد استاندارد بود.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان فارس شیراز تنها ٧ روز آلوده داشته و ٨٠ درصد از این آلودگی ناشی از تأثیرات خودروها، نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده است.

به اعتقاد ظهرابی، شهرداری شیراز نتوانست در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری مناسبی بکند و اگر این امکان محقق شده بود مشکلات متعدد این بخش دیگر وجود نداشت.