برنامه وزیر میراث ‌فرهنگی در فارس: توسعه گردشگری با اولویت حفظ سایت‌های تاریخی

ضرغامی از آثار تاریخی داراب و فسا بازدید کرد

برنامه وزیر میراث ‌فرهنگی در فارس: توسعه گردشگری با اولویت حفظ سایت‌های تاریخی
بسته‌های مختلف گردشگری در نقاط مختلف تعریف شده است

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: ارائه خدمات و امکانات مناسب به گردشگران باید با اولویت حفظ سایت‌های تاریخی و باستانی در تمام پروژه‌ها بر اساس قانون لحاظ شود.

عزت‌الله ضرغامی شنبه ۸ بهمن در جریان سفر یک روزه به فارس و بازدید از سایت باستانی دارابگرد و مسجد سنگی شهرستان داراب با تاکید بر اینکه این منطقه از تاریخ کهن و ارزشمندی برخوردار است، عنوان کرد: وزارت میراث‌فرهنگی بر اساس حوزه‌های ماموریتی که دارد به شهرستان داراب نگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تاریخی شهرستان داراب نیازمند شناسایی و معرفی است، افزود: باید ظرفیت‌های حوزه‌ میراث‌ فرهنگی این شهرستان شناسایی شود تا بتوانیم با ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاران، قابلیت‌های کم‌نظیر این منطقه را به فعلیت برسانیم.

ضرغامی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان داراب را حائز اهمیت دانست و گفت: ارائه خدمات و امکانات مناسب برای گردشگران با حفظ و توسعه سایت‌های تاریخی و باستانی باید در تمام پروژه‌ها بر اساس قانون نیز لحاظ شود.

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همچنین به موضوع حفاظت از عرصه‌ها و حرائم آثار تاریخی و توسعه گردشگری کشاورزی اشاره کرد.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس نیز در حاشیه این بازدید با تاکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگری می‌تواند برای شهرستان داراب درآمدزایی داشته باشد، بیان کرد: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری با بکارگیری ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی امکان خلق فرصت‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی وجود دارد.

محمدجواد عسکری گفت: جذب درآمدهای فرهنگی و اقتصادی از تاسیسات گردشگری باید در قالب برنامه‌های هدفمند و توسعه‌ای پیگیری بشود تا بتوانیم فرهنگ و تمدن این منطقه را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ایجاد پایگاه ملی دارابگرد و همچنین صدور مجوزهای لازم برای کاوش‌های باستان‌شناسی بر اساس ردیف اعتباری مستقل و مشخص نیز موافقت کند تا امکان ثبت جهانی این اثر تاریخی فراهم شود.

نماینده داراب و زرین دشت با بیان اینکه اعتبارات ملی و استانی حوزه میراث‌فرهنگی نیازمند افزایش است، خاطرنشان کرد: تعریف و تکمیل پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف مطالعاتی، مرمتی، باستان‌شناسی و تجهیز سایت‌ها و امکان تاریخی‌فرهنگی نیازمند اعتبارات لازم است تا امکان بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها برای ذینفعان فراهم شود.

موزه فرهنگ فسا گام موثری در حفظ میراث ناملموس است

همچنین ضرغامی در جلسه شورای اداری شهرستان فسا، گفت: انتقال ارزش های این شهرستان را وظیفه خود می‌دانم.

او فسا را از نخستین شهرهایی دانست که شهدای فراوانی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و عنوان کرد: جلسه دیدار با خانواده شهید حججی در همایش شهدا که در فسا برگزار شد از افتخارات بنده در سفر پیشین به این شهرستان بود.

موزه فرهنگ فسا سیر تمدن را به تصویر کشیده است

ضرغامی موزه فسا را متفاوت عنوان کرد و با بیان اینکه موزه فرهنگ فسا تاریخ تمدن و سیر تمدن را به تصویر کشیده است، گفت: شاهد همکاری افتخاری شخصیت ها و چهره‌های شاخص فسا در این موزه هستیم.

او ادامه داد: میراث فرهنگی مجموعه‌ای از میراث ملموس و ناملموس است و تاکنون ۲ هزار میراث ناملموس به ثبت رسیده که سبک و الگوی زندگی نیاکان ما از گذشته تا به امروز است که در فسا در موزه فرهنگ برای میراث ناملموس تلاش شاخصی شده است.

ضرغامی تاکید کرد: باید از نظر حفظ میراث ناملموس کشور سرآمد جهان شویم، چرا که در تربیت نسل جدید ما نقش موثری دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که معتقد است بزرگترین منکر امروز، بدبین کردن مردم به اصل دین است، تاکید کرد: باید همواره استفاده از زبان خوش و مهربانی را سرلوحه قرار دهیم.

او اضافه کرد: حفظ فرهنگ ناملموس به معنای حفظ حماسه‌ها و شخصیت‌های حماسی است و باید ایمان و عمل صالح را در کنار هم قرار دهیم که در قرآن کریم بر آن تاکید ویژه شده است.

ضرغامی در خاتمه سخنان خود در این جلسه بیان کرد: می‌توان در دل توصیف اشیا در موزه‌ها، به انتقال مفاهیم لازم برای نسل جدید هم باید توجه کرد.

کار در موزه مصداق روایتگری تاریخی است

همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن بازدید از موزه فرهنگ فسا گفت: کار در موزه مصداق روایتگری است و راهنمایانی که در موزه کار می‌کنند، روایتگران تاریخی هستند.

ضرغامی با اشاره به قدمت موزه فرهنگ اظهار کرد: قدمت این بنا به سال ۱۳۱۷ می‌رسد و اولین باغ مدرسه ایران بوده است که از سال ۹۴ به موزه تبدیل شده و قبل از دوره هخامنشیان دارای آثار مختلف مانند سکه‌های قدیمی، کوزه و .... است که در موزه فرهنگ سیر تاریخی اشیا با ترتیب زمانی خاص پیش بینی شده است.

او در این بازدید بر ارائه خدمات بهداشتی و استاندارد برای اماکن گردشگری تاکید کرد.

شام غریبان نوبندگان فسا ظرفیت ویژه گردشگری مذهبی است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین در بازدید از بافت تاریخی روستای نوبندگان فسا و خانه تاریخی حاج خورشید، گفت: مراسم شام غریبان و بافت تاریخی نوبندگان فارس ظرفیت‌های ویژه گردشگری به شمار می‌روند.

ضرغامی افزود: این خانه تاریخی دارای ۱۳۷۵ متر زیربناست و نیاز به طرح ویژه برای مرمت دارد.در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است و متعلق به اواخر قاجار است و این خانه خوب حفظ شده است و می‌تواند محل رویدادهای فرهنگی و پاتوق خوبی برای جوانان در اوقات فراغت باشد که با محوریت مالک آن برای این اقدامات تلاش می‌شود.

او ادامه داد: مسجد جامع نوبندگان هم ثبت ملی شده است و برای مرمت آن پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین صنایع دستی نوبندگان را فرصت خوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی بیان کرد و گفت: صنایع دستی و روار که نوعی کفش است، ظرفیت خوبی در حوزه صنایع دستی نوبندگان محسوب می‌شود.

ضرغامی با اشاره به ثبت ملی شام غریبان نوبندگان نیز اظهار کرد: این رویداد مذهبی فرصت خوبی در گردشگری است.

او تاکید کرد: برای مرمت اضطراری سقف و دالان ورودی خانه صالحی دستور ویژه صادر و با هماهنگی مالک برای سرمایه گذاری و تغییر کاربری مناسب اقدامات لازم انجام می‌شود.

زمینه حضور سرمایه گذاران در تنگه گلابی داراب فراهم شود

وزیر میراث فرهنگی همچنین در حاشیه بازدید از تنگه گلابی داراب، گفت: برای حضور سرمایه گذاران در تنگه گلابی داراب زیرساخت و اقدام لازم انجام شود.

ضرغامی ادامه داد: این جاذبه طبیعی دارای آب بسیار شفاف و زلالی است اما متاسفانه سرمایه گذاری خوبی نشده و در حد بسیار ابتدایی قرار دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در این محل مشکلاتی مثل هماهنگی با دستگاه‌هایی مانند هلال احمر وجود دارد که برای رفع آنها رایزنی می‌کنیم‌.

ضرغامی اضافه کرد: باید اقداماتی به انجام برسد تا زمینه برای سرمایه گذار محلی و بومی تقویت و خدمات مختلف ارائه شود تا گردشگران بتوانند از این جاذبه گردشگری استفاده موثر کنند.

ایجاد بستر سرمایه گذاری برای تله کابین در تنگه رغز داراب

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خاتمه سفر یک روزه خود به شرق فارس و بازدید از تنگ رغز داراب هم گفت: سرمایه گذاری برای تله کابین برای استفاده از طبیعت بکر تنگه رغز نقش موثری دارد.

ضرغامی در خصوص حمایت از احداث هتل در این منطقه هم افزود: آمادگی برای ارائه تسهیلات گردشگری برای ایجاد مراکز اقامتی در تنگه رغز به عنوان عروس تنگه‌های جهان را داریم.

او تاکید کرد: تنگه رغز مرکز گردشگری ماجراجویانه است و راه اندازی تله کابین در آن نتایج مطلوبی در پی دارد.

ضرغامی در خاتمه عنوان کرد: بسته‌های مختلف گردشگری در نقاط مختلف تعریف شده که برخی بی نام هستند و با انتخاب محل به عنوان سرمایه گذار به آنها واگذار خواهد شد.