برای قانون جوانی جمعیت یک ریال هم پرداخت نشده!

برای قانون جوانی جمعیت یک ریال هم پرداخت نشده!
تشکیل ستاد ملی جمعیت

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس عدم اختصاص اعتبار لازم از طرف سازمان برنامه و بودجه را موجب اجرا نشدن قانون حمایت از جمعیت اعلام کرد.

فاطمه محمدبیگی درگفتگوی ویژه خبری درباره تشکیل ستاد ملی جمعیت گفت: این ستاد نیازمند بستر و زمینه‌ای بود که سازمان برنامه و بودجه در حوزه برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی و هم در حوزه تامین بودجه عملکرد لازم را به خرج دهد، اما متاسفانه ریالی در این زمینه به این امر اختصاص داده نشد.

به گفته وی طبق قانون، وظایف ستاد مشخص شد همگرایی، هم افزایی و کار‌های بین بخشی دستگاه‌ها را برعهده دارد و نیز نظارت میدانی خود دولت که باید گزارش‌های ۶ ماهه را تهیه و به مجلس ارائه کند.

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس با اشاره به اینکه مجلس یک اهرم نظارتی دارد اضافه کرد: تاکید نمایندگان مجلس به تشکیل ستاد ملی بود، کمیسیون بهداشت گزارش گیری از دستگاه‌ها را در حوزه سلامت به عهده دارد، ۳۴ ماده از قانون جوانی جمعیت اختصاص دارد به حوزه سلامت به شکل مستقیم و ۴۳ ماده غیر مستقیم یعنی در مجموع ۶۰ درصد مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مرتبط به حوزه سلامت است که در این کمیسیون بررسی می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی ستاد ملی جمعیت اضافه کرد: ستاد ملی جمعیت و عملکرد آن هم باید تقویت شود که نیاز به سامانه دارد، برای اینکه این سامانه نظارتی را تشکیل دهیم نیاز به برنامه بود چرا که مقدمات این سامانه باید آماده شود که بتواند گزارش گیری از دستگاه‌ها را داشته باشد، ما به صورت کلی شاهدیم که بعضی از دستگاه‌ها برنامه‌های خودشان را آماده کردند و منتظر تخصیص مبلغ مورد نیاز از طرف سازمان برنامه و بودجه است.

محمدبیگی با بیان اینکه نوشتن قانون حمایت از جمعیت با ۲۷ هزار میلیارد تومان مفاد قانونی نوشته شد که ۹۳ ماده داشت اظهار داشت: بعد‌ها با توجه به مراوداتی که با سازمان برنامه و دولت داشتیم این مبلغ را به ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش دادند و نهایتاً در سال گذشته در قانون برنامه و بودجه با ۱۲ هزار میلیارد تومان ما قانون را تصویب کردیم و در تبصره ۱۷ ابلاغ کردیم، اما در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که متوجه شدیم، می‌خواهند ۶۰ درصد ازاین مبلغ یعنی ۴ هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص دهند و نکته جالب تراینکه از این چهار هزار میلیار دتومان یک پیش نویسی تهیه شد که به ستاد ملی ارائه شود، در آن جلسه به نتیجه نرسید و همچنان این پیش نویس بر روی زمین مانده است.

به گفته رئیس فراکسیون جمعیت مجلس ازاین چهار هزار میلیارد تومان عملاً تا الان ریالی به دستگاه‌های مرتبط ذیل قانون جوانی جمعیت اعتباری اختصاص پیدا نکرده است.