برای برچیده شدن تیراندازی از بزرگان طوایف تعهد کتبی بگیرند

برخی تیراندازی‌ها نیابتی است

برای برچیده شدن تیراندازی از بزرگان طوایف تعهد کتبی بگیرند

برای برچیده شدن رسم غلط تیراندازی نهادهای امنیتی باید طی فراخوانی از بزرگان طوایف تعهد کتبی بگیرند تا در هیچ مراسمی از اسلحه استفاده نشود و برای تیراندازی جوانان خط قرمزهایی را تعریف کنند.

فرقی ندارد در کدام جغرافیای استان زندگی کنیم، هوا روشن باشد یا تاریک! تیراندازی و استفاده از سلاح غیر مجاز و شکاری پای ثابت مراسم عزا و عروسی و اختلافات طایفه‌ای است، تفاوتی ندارد ساکن شهر باشی یا روستا و در حاشیه  یا منطقه برخوردار زندگی کنی!

صدای تیر می‌آید و گلوله‌ها شاید در روشنایی روز محو شوند و یا صدایشان تا دور دست نرود  اما  در تاریکی شب زوزه کشان و داغ،  فضا را می‌درند و خود را به مناطق دیگر می‌رسانند.

در مراسم عزاداری بسته به جایگاه متوفی(بزرگ خاندان ، جوان و...) خشاب‌های بیشتری خرج می‌شود و تیراندازی‌های ممتد تا گذاشتن جسد در لَحد، میت را بدرقه می‌کنند، گاهی هم  در عروسی‌ها  به فاصله یک تیر هوا کردن مراسم به عزا تبدیل می‌شود و این‌ها همان عادت‌های غلطی است که باید در مقابل آن‌ها سنگر بگیریم تا آسیب نبینیم.

در برخی مناطق هم قانون فصل الخطاب نیست و برخی از خانواده‌ها که دچار اختلاف شده‌اند سیاهی شب را غنمیت می‌شمارند و هنجارشکنانه در مقابل منزل یکدیگر با اسلحه و تیر هوایی و گاهی به قصد کُشت اقدام به تسویه حساب‌های شخصی می‌‌کنند نه یکبار، نه دوبار و...

محلی‌ها می‌گویند: حضور به موقع پلیس می‌تواند آتش اختلافات و یا خسارت‌ها را به حداقل برساند هر چند تا زمانی که این اختلافات حل نشود همچنان بوی حادثه مشام اطرافیان را اذیت می‌کند.

بزرگان طوایف تعهد بدهند

علی محمدی یکی از شهروندان اهوازی است که می‌گوید: برای برچیده شدن رسم غلط تیراندازی باید از جوامع محلی شروع کرد، نهادهای امنیتی نیز طی فراخوانی بزرگان طوایف را جمع و از آن‌ها تعهد کتبی بگیرند تا در هیچ مراسمی از اسلحه استفاده نشود و برای تیراندازی جوانان خط قرمزهایی را تعریف کنند.

وی با اشاره به پایگاه اجتماعی بزرگان نزد جوانان عشایر، افزود: اگر بزرگان تعهد کتبی بدهند قطعاً کمتر کسی اقدام به استفاده از اسلحه می‌کند چرا که می‌دانند تبعاتی مانند دستگیری بزرگ خاندان را به دنبال دارد و این حرمت شکنی را هیچ جوانی نمی‌پذیرد.

این شهروند اهوازی  با تاکید بر همکاری و مشارکت کلیه اقشار جامعه به خصوص افراد بانفوذ محلی و  برخورد قاطع و جدی‌تر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با دارندگان سلاح‌های غیر مجاز، گفت: بارها مشاهده شده است که به دنبال همین رسم‌های غلط تیراندازی مراسم عروسی به عزا و یا مراسم عزاداری به خون تبدیل شده است.

تیراندازی‌های نیابتی

مسلم عقیلی دیگر شهروند اهوازی است که از زاویای دیگری به خطرات در دسترس بودن اسلحه در دست افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: یک عده تحت عنوان «شرخَر» به نیابت از  سوی یکی از طرف‌های اختلاف اقدام به تیراندازی به خانه شخص مورد نظر می‌کنند.

وی در تشریح این موضوع، افزود: این افراد با گرفتن مبالغ هنگفت و همراه کردن چند نفر مسلح با خود به محل مورد نظر رفته و با تیراندازی شبانه و ایجاد رعب و وحشت برای خانواده‌ها و اهل منطقه آتش اختلاف را بیش از پیش بیشتر کرده و از این طریق در صدد متقاعد کردن طرف دعوا  و تحمیل خواسته‌های خود می‌کنند.

این شهروند با طرح این سوال مبنی بر اینکه این حجم از سلاح جنگی چرا باید به این راحتی دست شهروندان باشد، گفت: ظاهراً طبق قانون، مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز  قاچاق، از 6 ماه تا 15 سال حبس دارد اما نه از تکرار تیراندازی و نه و از خرید و فروش اسلحه کاسته می‌شود.

 یکی از دلایلی که برای وجود اسلحه در دست جوامع محلی به ویژه مناطق جنگی مطرح می‌شود این است که اغلب مردم در زمان جنگ برای دفاع از خود مسلح شدند و اغلب سلاح‌ها را از همان زمان پیش خود نگه داشته‌اند.

این در حالی است که در سال 75 طرحی اجرا شد که دارندگان سلاح غیر مجاز داوطلبانه سلاح خود را تحویل پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها دادند و این طرح به نسبت بسیار بالایی موفق بود.