برای اولین بارآنژیوگرافی عروق اندام تحتانی با استفاده از گاز دی‌اکسید کربن در اهواز

برای اولین بارآنژیوگرافی عروق اندام تحتانی با استفاده از گاز دی‌اکسید کربن در اهواز

مردی ۷۰ ساله‌ به دلیل شرایط حاد جسمانی و با وجود انسداد چندگانه عروق اندام تحتانی برای نخستین بار در خوزستان در بخش آنژیوگرافی جراحی بیمارستان گلستان اهواز با بهره‌گیری از گاز دی اکسید کربن تحت مداوا قرار گرفت.

دکتر ایرج نظری فوق‌تخصص جراحی عروق در خصوص این عمل جراحی افزود: این بیمار دچار گانگرن وسیع (انسداد عروق خونی) و تنگی در ناحیه سرخرگ پشت زانویی (شریان پوپلیته‌آل) بود اما به علت نارسایی کلیه، امکان انجام آنژیوگرافی با ماده حاجب مقدور نبود.

وی بیان کرد: با توجه به امکانات و تجهیزات تهیه شده در بیمارستان گلستان و بخش پریفرال آنژیوگرافی، این کار با استفاده از گاز CO۲ برای اولین بار در استان خوزستان انجام و نتیجه بسیار رضایت‌بخش است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  اهواز گفت: دی‌ اکسید کربن هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نمی‌کند و باعث بروز هیچ مسمومیت کلیوی در بیمار نمی‌شود.

تجهیزات این روش درمانی شامل کپسول های حاوی گاز دی اکسیدکرین استریل، فیلتراسیونهای مورد نیاز و تنظیم کننده فشار مخصوص است که حجم لازم و مقدار فشار مناسب گاز را برای تزریق آماده کرده و سپس آنژیو گرافی انجام می شود.