ببینید | روستای تنبورسازی ایران کجاست؟ | اینجا شکارگاه خسروپرویز بود

 یکی از این جاهای بکر و دیدنی کنگاور در کرمانشاه روستای فش است. این روستا بزرگ‌ترین کارگاه‌های تولید سازهای سنتی ایران را دارد.

بی‌شک کرمانشاه را بیشتر به بیستون و طاق‌بستانش می‌شناسید، اما این استان دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که قابل توصیف نیست. یکی از این جاهای بکر و دیدنی روستایی به نام «فش» از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگاور است.

قدمت روستای فش تقریبا به دوره ساسانیان بازمی‌گردد که سنگ قبرهای قدیمی و هزار ساله این روستا نشان دهنده قدمت فش است.

نکته جالب توجه اینجاست که دره فش یکی از شکارگاه‌های خسروپرویز هم بوده است. حتی برخی از همراهان شاهزاده شیرین زمانی که از ارمنستان به کرمانشاهان آمدند در روستای فش ساکن شدند.

این روستای سرسبز طبیعت بی‌نظیری دارد. سراب گرمه‌خوانی، سراب بایجان و جوی‌های ویسار، بایجان، چم، بلینه و فشخوران بر زیبایی‌های این روستا افزوده است.

همچنین سراب فش یکی از جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه است که در ۱۷ کیلومتری شمال‌غرب کنگاور در دهستان فش قرار دارد. این سراب در سال ۸۲ به‌عنوان یک اثر گردشگری ملی به ثبت رسیده و ارتفاع آن از سطح دریا یک‌هزار و ۶۴۵ متر است. سراب فش از چشمه‌های رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و وجود درختان سرسبز، آب زلال و پرندگان مهاجر در این منطقه، طبیعت زیبایی را به‌وجود آورده است.

اما نکته جالب توجه که این روستا را منحصر به فرد کرده، سازسازی و ساختن ساز تنبور در روستای فش است که از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است.

در این روستا به نحو چشمگیری کارگاه‌های ساخت انواع مختلف آلات موسیقی از قبیل تنبور، تار و سه‌تار دیده می‌شود. در اکثر خانه‌های روستایی در گوشه‌ای از فضای خانه کارگاه کوچکی برای ساخت تنبور، سه تار و تار دیده می‌شود که می‌تواند برایتان جذاب باشد.