ببینید | تاریخ شوش ۶۲۰۰ ساله است نه ۴۵۰۰ ساله!

نخستین‌بار، باستان‌شناسان بریتانیایی در سال ۱۸۵۰ تا ۱۸۵۲میلادی به کاوش در محوطه باستانی شوش پرداختند. حالا باستان‌شناسان در انبار شوش متوجه آثاری شدند که قدمت استقرار در این محوطه ثبت جهانی‌شده کشور را به ۶۲۰۰سال رسانده است.

قبل تر باستان‌شناسان ایرانی با کاوش در محوطه باستانی شوش توانستند در تپه آکروپل به یافته‌های جدیدی دست پیدا کنند که قدمت این محوطه باستانی را از ۴۲۰۰سال قبل براساس یافته فرانسوی‌ها به ۴۵۰۰سال برساند.

لقمان احمدزاده، سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه باستانی شوش می‌گوید: محدودیت کووید- ۱۹به فرصتی تبدیل شد که به بررسی مواد باستان‌شناختی کاوش‌های پیشین هیأت‌های ‌فرانسوی از شوش در انبارها ‌بپردازیم.

در میان یافته‌های کاوشگران فرانسوی، چندین تکه سفال پیدا شده که قدمت آنها حتی از اواخر هزاره هفتم پیش‌ازمیلاد فراتر می‌رود.

یکی از این تکه سفال‌ها با نقش‌مایه قرمز به دوره شوشان عتیق ۳ یعنی حدود ۶۲۰۰تا ۶۰۰۰پیش ‌از میلاد، قابل تاریخ‌گذاری است و ۳ تکه دیگر از شاخصه‌های شوشان قدیم، مربوط به حدود ۶۰۰۰تا ۵۷۰۰ سال پیش ‌از میلاد هستند.

متاسفانه باستان‌شناسان فرانسوی بخشی از یافته‌های سفالی قدیمی‌تری را که از تپه آکروپل به‌دست آورده بودند، به درستی تاریخ‌گذاری نکرده اند، اما اکنون آشکار است که گروه باستان‌شناسی با کاوش در عمیق‌ترین لایه‌های تپه آکروپل و آثار به جا مانده از دوره شوشان جدید ۱ یافتند که قدمت شوش به حدود ۴۷۰۰پیش‌ از میلاد بازمی‌گردد.