تردیدهای آمریکایی درباره اصابت موشک به لهستان

تردیدهای آمریکایی درباره اصابت موشک به  لهستان

جو بایدن رئیس جمهوری و چند مقام آمریکایی احتمال داده‌اند که موشکی که به لهستان اصابت کرده، از سوی نیروهای اوکراینی برای دفع موشک‌های روسیه پرتاب شده بود.

در پی اصابت این موشک به روستایی در نزدیکی مرز اوکراین، دو نفر در لهستان کشته شدند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که بعید است که این موشک از روسیه شلیک شده باشد. او این اظهارات را پس از برگزاری یک نشست اضطراری با دیگر رهبران غربی در اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی بیان کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده است، می‌گوید این موشک احتمال از سوی نیروهای اوکراینی و برای دفع موشک‌های روسی شلیک شده بود.

از زمان انتشار خبر برخورد موشک به لهستان، مسکو به قویا هر گونه مسئولیتی را در خصوص این این انفجار رد کرده بود.

روسیه ادعاها دایر بر مسئولیت خود را رد و اعلام کرد هدف کی‌یف کشاندن سایر کشورها به جنگ است. وزارت دفاع روسیه گفت که این گزارش ها به مثابه «تحریکی عمدی با هدف بدتر کردن اوضاع است.»

اوکراین در مقابل ادعای مسئولیت خود را «تئوری توطئه» ساخته مسکو دانست و آن رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ساعاتی پیش در توئیتر مرگ شهروندان لهستانی بر اثر «ترور موشکی روسیه» را تسلیت گفته بود. او اضافه کرده بود که «تمام اروپا و جهان باید به طور کامل در برابر روسیه تروریستی محافظت شوند».

روسیه روز سه‌شنبه یکی از بزرگترین حملات موشکی خود را به اوکراین انجام داده بود اما برآوردهای نخست حاکی از آن است که این کشور موشکی را به لهستان شلیک نکرده است.

دیدار ریشی سوناک با شی جین پینگ لغو شد و مقامات بریتانیا گفتند که این به دلیل تغییر برنامه رهبران در واکنش به رویدادهای لهستان بوده است.

نشست سران گروه ۲۰ در بالی نیز علیرغم اختلاف‌ها با انتشار بیانیه نهایی به پایان رسید. در این بیانیه آمده است که «اکثر اعضا» جنگ روسیه در اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند. روسیه یکی از اعضای گروه ۲۰ است.

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، این موشک را ساخت روسیه توصیف کرد اما گفت که مشخص نیست چه کسی آن را شلیک کرده است.

پس از اصابت این موشک، لهستان به برخی از واحدهای نظامی خود وضعیت آماده‌باش اعلام کرد.

این کشور همچنین گفته است که احتمالا درخواست مشاوره رسمی به متحدانش در ناتو ارائه خواهد داد.

این حادثه که باعث نگرانی ناتو - که لهستان عضو آن است - شد، جنگ لفظی شدیدی میان کی‌یف و مسکو ایجاد کرد.